Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-08-21 | Expertråd

Säljcoachen: ”Det handlar inte bara om att komma igång efter semestern”

På Linkedin dyker det upp några tips från Jerry Månsson, Sales Expansion Specialist på Adviser Partner om hur du kommer igång med försäljningen igen efter semestern. Läs om hur han gör för att hålla farten uppe och inte bli en "fat cat"!

Topp-säljcoachen: ”Det handlar inte bara om att komma igång efter semestern utan att hela tiden hålla sig vaken.”Fotbollskort med Jerry Månsson. Foto: Jerry Månsson

Efter fjärde knäoperationen på kort tid insåg Jerry Månsson att hans dröm om att som proffs få spela i Premier League aldrig skulle kunna bli verklighet. Han hade ingen direkt utbildning och hade fram till där på operationsbordet bara haft en plan – att satsa på fotbollskarriären.

En vän som är en riktig entreprenör tog mig under sina vingar, berättar Jerry. Han sa, ”Jag tror försäljning skulle passa dig bra.” Och så blev det. Detta är nu 20 år sedan. Jerry började ”lyfta lur” och gick den hårda, långa vägen till den position han har idag som Sales Expansion Specialist på Adviser Partner där han dagligen hjälper säljteam, försäljningschefer och företag att öka sin försäljning.

– Jag började med att ringa kalla samtal och kände att jag hade lätt för att få förtroende och prata med dem jag ringde upp. Sen avancerade jag till Key Account Manager och produktägare, berättar Jerry.

Efter ett tag kände Jerry att han ville jobba mer med ledarskap och sökte och fick jobb som försäljningschef. Sen blev det mer ansvar, större budget och titeln försäljningschef byttes ut till försäljningsdirektör och senare även vd.

”Ödmjukt insåg jag att det fanns mycket jag kunnat göra bättre”

Efter ett antal år som försäljningschef och vd kände Jerry att utmaningarna var borta. Han tog då steget till att bli egen och gå in som partner hos Adviser Partner.

– Under onboardingen fick jag ta del av allt deras material, som är baserat på alla kunder de haft genom åren och alla försäljningschefer de coachat. Ödmjukt insåg jag att det fanns mycket jag kunnat göra bättre under min egen tid som försäljningschef.
Jag var visserligen duktig på att leda team men i rollen som försäljningschef behöver du hjälp och stöttning. Men det såg jag inte när jag var mitt i rollen. Då hade jag fullt fokus på att öka försäljningen, vara mentor och stötta mitt team. Nu hjälper jag andra försäljningschefer att bli bättre på sitt jobb baserat på mina egna erfarenheter, säger Jerry.

8 av 10 har ingen säljstruktur

Jerry får ofta uppdrag att säljträna olika team för att de ska öka sin försäljning. Han börjar alltid med att ställa några frågor för att förstå vad kunden egentligen behöver.

– Hur ser säljorganisationen ut?
– Vem gör vad?
– Vem får sälja vad?
– Hur ser säljprocessen ut?
– Är säljprocessen nedskriven och har alla förstått den?
– Vilka nyckeltal jobbar ni med?

Jerry uppskattar att han i 8 fall av 10 måste börja med att skapa en struktur.

– Jag kan fråga vd:n eller försäljningschefen vem som säljer och få svaret: ”Det gör vi allihop.”
Då måste vi börja med att skapa en säljstruktur. Sen kan vi säljträna!
Även stora organisationer kan ha dålig säljstruktur. Kanske har de omorganiserat eller köpt upp nya bolag som påverkat säljorganisationen.

Många tar semester från typ allt

Vi frågar hur sommaren har varit och Jerry säger att den bestått av god mat och dryck men också träning.

– Många tar semester från typ allt istället för att unna sig lyxen att kunna ha tid att träna och laga bra och nyttig mat, säger Jerry. Om man håller igång även under semestern så blir inte återgången till vardagen lika svår.
Träningen gör att jag mår bra. Tyvärr blir det ingen fotboll längre utan jag satsar på crossfit, rörlighet, yoga och styrketräning.

Jerrys fem tips på hur du kommer igång med försäljningen igen efter semestern

1. Om du inte tränat under din semester, planera in träningspass direkt i din kalendern. Du skapar ett mindset som säger till din kropp att det är hög tid att rensa ut latmasken och slå på jobbfokus.

2. Lägg om kosten så att du ger dig själv en chans att rensa ut lite av allt du samlat på dig under semestern.
Periodisk fasta kan jag starkt rekommendera i kombination med en lagom balans av rätt kost. I mitt fall betyder det 16 timmar där jag bara dricker vatten och kaffe. Vanligtvis är detta mellan klockan 20 på kvällen fram till klockan 12 nästa dag. Därefter har jag ett ”ät-fönster” på åtta timmar där jag får äta och dricka som vanligt.

3. Har du satt mål för hösten 🤔? Se till att plocka upp dem och se till att finslipa detaljer för dina satta mål och korrigera dessa om det behövs.

4. Prioritera din sömn ✅ ! Har du svårigheter att sova så är periodisk fasta ett bra verktyg som kan hjälpa dig att sova bättre. Det ger din kropp en möjlighet att återhämta sig och rensa ut gamla celler. Hur mycket sömn man behöver är individuellt men att sova mellan klockan 23 och 06 ger sju timmar vilket är bra.

5. Förläng känslan av semester, fyll din kalender med roliga grejer att se fram emot på kort och på längre sikt. Kanske boka in en skön resa över jul och bjud in vänner på middag redan till helgen. Om du känner dig glad säljer du bättre!

Så håller ni er vakna

Många säljorganisationer börjar hösten med en kickoff. Det ger en bra start!

– Gå igenom budget och mål och se till att fira alla segrar och affärer löpande på era säljmöten under hösten! säger Jerry. Spela upp någon pepp-låt när resultaten presenteras och när säljare som sålt för en viss summa lyfts fram, ha bra priser och belöningar. Alla vill få uppskattning för det man gör. Och glöm inte bort att ringa i säljklockan!
Låt säljarna ta del av säljsiffror och resultat varje vecka och se till att de har koll på nyckeltalen och hur de ligger till. Då håller ni farten uppe och även säljarna som redan är nära att nå sin budget hålls vakna och motiverade. Vi kör detta på Adviser Partner, berättar Jerry, och även om vi är 30 partners som egentligen alla redan nått sina säljmål håller våra regelbundna fysiska möten oss på tårna och inte slappa till oss som ”fat cats”.

Ditt jobb ska utveckla dig, utmana dig, och vara roligt. Så ge dig själv bästa möjligheten att få ut dessa delar av ditt nuvarande yrke, avslutar Jerry.

Till Jerry Månsson på Adviser Partner här.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Lilla kickoffen – så fixar du den med skön feeling och minimal insats

Lilla kickoffen – så fixar du den med skön feeling och minimal insats

Annons

Nytt år och du känner att ni bara måste teambuilda! Ingen stor konferens utan bara en träff med de närmaste medarbetarna. Och gärna då på något ställe som överraskar!

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com