Svårt att komma igång efter sköna, gröna dagar? Känner du på det sättet kan du vara övertygad om att alla andra gör det också, inklusive dina kunder. Det gäller att komma upp i varv och helst snabbt. Säsongen är faktiskt kortare än du tror. Fyra månader till jul och årsslut…
Här kommer några praktiska snabba tips för att peppa både dig och (blivande) kunder!
1 Vilka personer nådde du aldrig i våras?
Gör en kort lista och släng dig på telefonen eller mailen NU och föreslå ett uppstartsmöte för er båda. Roligare att komma igång tillsammans – och om kunden inte är köpsugen så kanske vederbörande har tips att ge dig – möten öga mot öga ger kraftfull energi.
2 När du ändå är igång så ring dina bästa kunder NU och önska välkommen tillbaka.
Det tar 2 min och har inget annat mål än att påminna om att du finns där för dem – kanske de rent av bokar in dig för en uppstart?
3 Räkna ut NU om du är nöjd med resultatet från i våras eller finns det ett glapp mellan
budget och utfall?
Se i så fall nyktert på glappet och vari det består: för få möten, för låga priser, för få nya kunder, för dålig effektivitet, för tråkiga erbjudanden, för stor rädsla att göra avslut, för slapp budgetuppföljning…?
4 Dela upp ditt säsongsmål i de veckor och dagar som är kvar på året NU.
Enkelt exempel – 1 miljon uppdelat på 20 veckor är 50 000 i veckan d v s 10 000 per vardag. Är det nåbart? Du kan justera uppåt eller nedåt, beroende på din prognos. Men betänk att det är lättare att nå mindre mål, nära i tiden än att sikta mot ett högre längre bort. Kinesiskt ordspråk: ”Varje resa börjar med ett första steg.” Vilket blir ditt NU?
5 Fundera ut en ny tjänst eller paketera dina produkter på ett nytt sätt NU.
Nyheter är roligare för både dig och kunderna. Psykologisk sanning att vi alla gärna provar något nytt som skapar en förnyelse på något vis och som vi tycker verkar attraktivt eller användbart. Och givetvis ett nytt pris.
6 Gå samman med kollegor och genomför en ”bokningsdag” av nya möten NU (om det
ingår i din säljstrategi).
Träna varandra, tävla i korta pass, ta en frukt eller fika i pausen och skriv upp på en tavla de möten ni får in. Och alla är vinnare i slutet av dagen, fira! Gör sedan en kul afterwork som ni bestämmer tillsammans.
7 Starta en diskussion i sociala medier NU om ett tema som angår de flesta (om du nu är
synlig där).
Se vilka vägar dina budskap får. Kanske får du själv nya infallsvinklar eller värdefulla kontakter. Boka in nya kontakter direkt. I vilket fall måste du tänka till och DET är nyttigt kom-igång!
Lycka till!
Av: Ulla-Lisa Thordén på Republic Consulting.
Boktips för den som vill maxa sitt ”NU” – Ulla-Lisa Thordéns senaste bok ”Möt kunden öga mot öga – nyckeln till lönsamma möten genom VIVA-modellen”