Saleseffect ber Magnus Bengtsson, med 30 års erfarenhet från försäljning på olika nivåer, att lista de viktigaste egenskaperna hos en riktigt bra säljchef. Testa och se hur många av påståendena som stämmer in på dig för att se hur skarp du är!
1. Jag sätter tydliga mål
Jag sätter tydliga säljmål och involverar mina säljare för att skapa motivation, engagemang och ett bra resultat.
2. Jag är närvarande på ”golvet”
Jag är där säljarna är, är tillgänglig som bollplank och hänger med på sambesök.
3. Jag håller individuella möten med mina säljare
Vi håller uppe farten genom att jag i början av varje vecka har enskilda möten med säljarna och går igenom aktuella affärer, ser var jag kan stötta dem och hjälpa till att få till avsluten.
4. Jag kör välplanerade säljmöten minst en gång per vecka
Vi går igenom förra veckans resultat och håller inte igen på beröm och applåder. Sen kör jag 5 – 10 minuters inspiration om till exempel hur man hanterar de vanligaste invändningarna, hur man kommer till avslut eller undviker rabatter. Jag avrundar mötet med att fånga upp affärer på gång i veckan och närmaste månaden.
5. Jag håller säljtavlan aktuell
Jag ser till att hela teamets resultat syns på säljtavlorna på väggen och i andra gemensamma säljverktyg. Det gör att säljarna i toppen peppas och får beröm och de som inte ligger lika bra till jobbar hårdare för att komma ikapp.
6. Jag håller i gång spelet
Jag ser till att alla i teamet håller ångan uppe hela månaden. Jag hittar nya morötter till toppsäljarna som redan nått sina månadsmål och budgeterar om för dem som ligger sist så att de har chans att nå det nya målet om de anstränger sig.
7 . Jag är en bra coach
Jag behöver inte veta bäst i alla lägen utan jag låter säljaren själv reflektera över sin prestation och vad som gått bra och dåligt genom att ställa öppna frågor (hur, vad, vem, när). Jag hjälper säljaren identifiera vilka beteenden som fungerar bra genom att till exempel ta fram statistik på hur många träffar säljaren behöver för att landa en affär eller om telefonsamtal funkar lika bra som fysiska möten. Tillsammans hittar vi de mönster som fungerar bäst för säljaren och sen uppmuntrar jag det beteendet.
8. Jag är generös
Jag sitter inte och håller på de bästa kunderna själv utan låter mina säljare ta hand om dem och stöttar genom att, om de vill, vara med vid större affärer.
9. Jag är rättvis
Jag behandlar alla säljarna lika och favoriserar ingen.
10. Jag håller det jag lovar och skjuter inte upp surdegar
Ibland är det svårt att hinna med alla måsten men jag ser alltid till att göra det jag lovat och tar tag i surdegar och saker som inte fungerar.
11. Jag unnar mina säljare att lyckas
Jag låter alltid mina säljare ha huvudrollen i kontakten med kunden. Vid sambesök finns jag bara med som stöd och tar inte över, trots att jag är en mer erfaren säljare och får en kick av att driva kunden mot avslutet jag vet att jag skulle lyckas med. Jag ger gärna säljaren beröm under kundmötet så att kunden känner sig nöjd med att ha fått en så duktig säljare!
12. Jag har fokus på framtida resultat
Jag skryter inte om mina gamla säljprestationer utan använder mina erfarenheter till att hjälpa till att identifiera och skapa framtida affärer.
13. Jag kör pepptalk och inte utskällningar
Jag coachar och försöker peppa i stället för att skälla ut de säljare som inte lyckas nå sina mål.
14. Jag ställer upp för mina säljare
Om något går fel i en affär har jag inga problem med att ta på mig ansvaret för att skydda mina säljare och mitt team mot såväl högre chefer som mot kunder. Det skapar respekt och samhörighet i teamet och säljarna ställer också upp för mig.
15. Jag håller mig uppdaterad
Jag håller mig uppdaterad och i framkant inom allt som rör försäljning för att kunna hjälpa mitt team maximera sin försäljning.
16. Jag ser till att vi har kul
Sist men inte minst – med glädje och lekfullhet peppar jag mitt säljteam och ja, vi har kul på jobbet! Ingen söndagsångest här inte!
Så här många av de ovanstående påståendena stämmer in på dig:
1– 4 Aj, aj, aj – kanske bör du fundera på att byta karriär?
5– 8 Alla kan bli bättre! Fundera på att trimma din säljchefsroll med en utbildning eller kanske en mentor.
9 – 13 Bra jobbat! Du har koll på det mesta men bli ännu vassare genom att utveckla dig själv med hjälp av några säljböcker, lyssna på säljpoddar eller ta del av ett inspirerande webbinarium.
14 – 16 Grattis! Du är verkligen rätt person på säljchefsstolen så bara att fortsätta så!
Av: Sophia Loader, Executive Editor