Om det är någon period på året som superkrafter i nätverkandet kan behövas så är det väl nu i december! Saleseffect ringer upp Kristoffer Schjött-Quist serie-entreprenören som föreläser om affärsrelationer och som har koll på hur du kan superaktivera nätverkandet och nå fram i det personliga mötet.
Hjälp oss få rätt mindset inför alla julbord och julluncher med kunderna och kollegorna!
Kristoffer: Steg ett är att inse att alla företagsmöten faktiskt är en utmärkt möjlighet till att stärka sina relationer både inom och utom företaget. Julbordet eller julfesten är inget undantag.
Har du några konkreta tips?
Kristoffer: Absolut! Tänk så här:
- Bestäm dig före. Gå dit med en positiv attityd. Du har 100% eget ansvar för din upplevelse.
- Gilla mer. Det smittar av sig.
- Våga nätverka. Ta chansen att prata med personer du INTE känner så väl.
- Lyssna. Ställ frågor. Va genuint intresserad av dina kollegor.
- Bjud in andra i samtalet.
- Lyft fram dina närma kollegor som stjärnor när du presenterar dem för nya bekantskaper.
- Ta det lugnt med alkoholen. Humphrey Bogart lär ha kallat nyårsafton ”Amatörernas afton”. Julbordet är företagens ”Amateur Night”.
Något mer att tänka på?
Kristoffer: Ja, det är tacka. Och då menar jag inte bara för maten. Förmodligen har några av dina kollegor kämpat stenhård för att få ihop årets julbord. Kom ihåg att tacka henne eller honom och ge beröm för ett bra arrangemang, Du kan göra stor skillnad både för dig själv och dina kollegor!
Mer om Kristoffer Schjött-Quist:
Uppvuxen i Stockholm med pappa från Åre och mamma från Norge. Medgrundare till Eventyr (idag Eventyr Nine Yards), en av nordens största eventkoncerner samt grundare och ägare av film- och kommunikationsbolaget Pointbreak. Kristoffer sitter i flera styrelser inom mötesindustrin och drivs av hur företag och personer kan må bättre och prestera bättre, vilket han också föreläser om. På fritiden blir det skidåkning och vågsurf varvat med meditation.