Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2023-04-05 | Expertråd

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Känner du oro inför det kommande lönesamtalet? Kanske blev du inte nöjd sist? Saleseffect får ett härligt peppsamtal med Elisabeth Wennström chef för Manpower Matching som har järnkoll på löneförhandlingen!

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Elisabeth Wennström är precis en sådan person du vill ha pepp av och ha med dig i ryggen när du ska löneförhandla med din chef! Hon har jobbat på arbetsgivarsidan i 35 år och har stor erfarenhet av ledarskap och rekrytering. Idag är hon verksamhetschef på Manpower Matching, en del av Manpower Group, och hon har jobbat med i stort sett alla branscher förutom vård och skola och med rekrytering, outplacement och utbildningar.

Strunta i vad de andra får

Bestäm dig för att bara fokusera på dig och dina presentationer och jämför dig inte med andra kollegor, säger Elisabeth. Då håller du samtalet renare och det är mindre risk att samtalet hamnar fel. Sen tycker jag absolut att du ska försöka ha lönesamtalet fysiskt och inte digitalt. På ett fysiskt möte känner du av chefens reaktioner på ett annat sätt och du kan också sälja in dig på ett bättre sätt. Sen bör lönesamtalet inte ske på chefens rum utan i ett neutralt mötesrum, fortsätter Elisabeth.

Våga vara en papegoja

Saleseffect: Vilken taktik brukar chefen ha och hur hanterar jag det?

Elisabeth Wennström: Ett vanligt motargument är att du redan ligger högt i lön. Då rekommenderar jag att du tar dina argument en gång till och berättar vad du är bra på och visar på dina resultat.

”Våga fråga: Har det inget värde för företaget?

Om chefen fortfarande är tuff, ställ frågan:

Men vad krävs det då för att jag ska höja min lön?

Kommer jag alltid att sitta på samma lön oavsett vad jag presterar?”

Om du känner att dörren verkligen är stängd fundera på vad det kan finnas för någonting annat än pengar? Kanske är chefen beredd att låta dig gå en utbildning som både du utvecklas av och företaget vinner på? Hur ser bonussystemet ut? Går det kanske att toppa din rörliga del? Vilka andra förmåner kan finnas så som att du kan få betald städning hemma, någon extra semesterdag, prenumeration på någon tidning, träningskort?

Håll en god ton men våga hoppa

Saleseffect: Ska jag byta arbetsgivare om jag gått in på fel lönenivå?

Elisabeth Wennström: Man kan inte få allt man vill, men man måste känna att företaget uppskattar en. Som säljare är det ganska lätt att få ett nytt jobb om man har bra säljresultat med sig och jag tycker inte du ska gå omkring och vara missnöjd för länge utan våga hoppa om din chef inte vill betala dig för dina prestationer eller visa dig uppskattning.

Men ge inte upp direkt! Kör du kör fast på lönesamtalet vid lönerevisionen kan du alltid be om att få ett nytt samtal om till exempel sex månader. Jobbar du på ett bolag som inte har kollektivavtal ska du ändå be att få diskutera din lön en gång per år. Och se till att ha en bra ton även om ni inte är överens. Det vinner du på i längden!

Elisabeths pepp-tips:

  1. Viktigast av allt – förbered dig! På riktigt! Inte kvällen före eller samma dag utan planera din löneförhandling noggrant under hela tiden mellan lönesamtalen. Tänkt till på var du ligger lönemässigt, var du vill hamna och hur du ska ta dig dit? Notera löpande vad du gör, skriv upp resultat och vad det gett arbetsgivaren. Håll det konkret och klumpa inte ihop dina prestationer.

Lyft fram hårda fakta som:

hur du utvecklat kundstocken
fått fler kunder
fått kunderna att köpa mer och ökat försäljningen
ditt resultat i staplar eller en kurva

  1. Lyft även fram mjuka värden och ge exempel på:

att du är ansvarstagande
att du är flexibel och ”på” när det kommer nya direktiv
att du är kvalitetsmedveten och att dina kunder är nöjda och lojala
Som säljare har du alla möjligheter! Ta med dig många ”verktyg” in på mötet som du kan ta fram om du inte får igenom det du vill på dina första argument.

  1. Håll samtalet konkret och gå hela tiden tillbaka till alla dina fina resultat från punkt 1. Då blir det svårare att inte bjuda till för chefen. Och kom ihåg att våga vänta in chefens reaktion. Lyssna in och våga vara tyst. Var lugn och ta det sakligt.
  2. Träna inför lönesamtalet. Se till att finslipa argumenten, vad har jag gjort, vad är viktigt? Fundera på vad du tror att chefen kommer svara och fundera på dina motargument före mötet.
  3. Ha koll på lönenivåerna. Fackförbunden har de bästa rapporterna och de flesta tar fram lönestatistik varje år. Spannen kan vara stora men du får ändå en uppfattning om hur mycket du borde tjäna.
  4. Var rimlig! Du får en annan substans om du är saklig och för fram sunda åsikter. Dundra inte på för att kunna pruta utan lägg dig på en rimlig nivå. Och igen, ha en bra ton i samtalet. Det gäller förstås både dig och din chef. Det ska vara en bra samtalsmiljö även om ni inte tycker samma. Försök vara avslappnad och tänk på att även din chef kanske är nervös inför samtalet.

Var stolt!

Du har mycket att vinna på att klä dig med ”respekt” för mötet. Klä dig så att du får pondus, känner dig bekväm och stärk dig själv. Och känn dig stolt över dig själv redan när du går in i mötet! Då utstrålar du kraft och har lättare att få igenom dina argument, avslutar Elisabeth.

Läs den färska Lönebarometern om säljlöner här.

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Expertråd

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Expertråd

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Expertråd

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Expertråd

Han har forskat och arbetat som chef inom läkemedelsindustrin. Han visste precis hur kroppen reagerar, ändå hamnade han på sjukhus på grund av stress. Baserat på hjärnforskning har Anders Hedin tagit fram fyra sprutor mot stress.

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Expertråd

Säljarnas förbundsjurist Sofia Rudhede reder ut vad du bör tänka på och vad du har rätt till när du planerar att gå på föräldraledighet.

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Expertråd

Känner du oro inför det kommande lönesamtalet? Kanske blev du inte nöjd sist? Saleseffect får ett härligt peppsamtal med Elisabeth Wennström chef för Manpower Matching som har järnkoll på löneförhandlingen!

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expertråd

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och lägst …

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och sämst …

Expertråd

Kanske läge att se över om du kan maxa din lön? Kanske är gräset grönare på andra sidan ändå? Färsk statistik från årets Lönebarometer listar branscherna som betalar bäst inom sälj.

Verktyg

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Verktyg

Tågresor är ibland både enklare och trevligare än flyget. Dessutom klimatsmart! Men det kan vara svårt att boka när det är flera länder och olika tågbolag inblandade. Saleseffect kollar in Trainplanets plattform!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar

Verktyg

Att ta effektiva och lättförståeliga digitala anteckningar och sen hitta dem igen kan vara en utmaning. Här listar vi åtta AI-verktyg som hjälper dig effektivisera processen av dina anteckningstaggningar och som förhoppningsvis ger dig mindre huvudvärk och ökad produktivitet!

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Verktyg

Clarion Hotel Sign tar nu hotellupplevelsen till en helt ny nivå genom att vara först i världen med att implementera Turnpikes system med smarta klockor för personalen. Målet är att erbjuda gästerna en bättre service genom att hotellet optimerar sin dagliga drift.

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

Verktyg

Artificiell Intelligens (AI) har nu blivit en nödvändighet för försäljningsteam för att förbättra effektiviteten och engagemanget. Det finns många AI-baserade verktyg som kan hjälpa till att automatisera och optimera försäljningsprocessen. Här är 12 av de mest användbara AI-verktygen som kan hjälpa dig att öka försäljningsengagemanget och förbättra din kundupplevelse.

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Verktyg

Echobot som är leverantör av europeisk sales intelligence, och Leadfeeder, ett verktyg för IP-tracking, kommer att arbeta under ett nytt gemensamt varumärke och ny plattform – Dealfront. Efter sammanslagningen 2022 har företagen integrerat sina team samt produkter och nu lanserar det nya företaget sin EU-baserade och AI-drivna go-to-market-plattform (GTM). Dealfront gör det möjligt för sälj- och marknadsföringsteam att vinna leads och göra affärer i hela Europa. 

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Banner Nice To Be Alive

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Karriär

Nola växlar upp och anställer Anders Fredborg som försäljningschef. Han utgår från Malmökontoret och har fokus på tillväxt i den nordiska marknaden.

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Karriär

Den 3 april tillträdde Jonas Ewerlöf, 52 år, tjänsten som Sales Manager Sweden på Beckhoff Automation AB. Företaget fortsätter därmed sin tillväxtresa på marknaden ytterligare.

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Karriär

Scott Chancellor började arbeta på transport- och logistikföretaget NTEX i Bristol redan 2010 inom Operations. Efter att ha befordrats till roller som Operations manager, Filialchef och Regional manager tar Scott nu nästa steg inom företaget i sin nya roll som säljchef för hela NTEX UK från den 1 april.

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Karriär

Louise Bjurenvall har en omfattande erfarenhet från hotell-, mötes och coworkingbranschen, närmast kommer hon från rollen som Commercial Manager på Unity.

Charlotte Nobel blir ny Sälj och Marknadschef på Avantime

Charlotte Nobel blir ny sälj- och marknadschef på Avantime

Karriär

Charlotte Nobel är det senaste tillskott till bolaget och kommer leda sälj- och marknadsavdelningen.

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Karriär

Bostadsutvecklingsbolaget Patriam rekryterar Jessica Sone som ny Customer success manager. Jessica kommer senast från Franka Bostad och ansluter till Patriam i ett bra läge där bolaget har flera projekt på väg in.

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Karriär

Marcus Eklund tillträdde i början av året som ny Sales Manager vid Dachser Swedens platskontor i Göteborg. Med starkt driv och ett bra team är den nya säljchefen ytterligare en pusselbit i Dachsers tillväxtresa på den svenska marknaden.

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Karriär

Robert Jakobsson utses till Senior Sales Manager på Frends, ledande inom molnbaserade integrationslösningar. Robert kommer senast från TEIS (Tietoevry Integration Server) där han arbetade som försäljningsansvarig i över 15 år med inriktning på offentlig sektor.

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Karriär

Sarah-Louise kommer senast från Twilio där hon arbetade med försäljning på den internationella marknaden samt ansvarade för företagets A2P-partnerrelationer.

Erik Blau IT Total

Han tog klivet vidare till komplex lösningsförsäljning

Karriär

IT-Total förstärker sitt team med Erik Blau som blir ny Key Account Manager.

Mest läst

Ny säljchef till Selfpoint

Ny säljchef till Selfpoint

Han kommer närmast från Sokigo där han arbetade med deras e-tjänsteplattform Abou. Nu ska han axla rollen som försäljningschef på Selfpoint.
7 saker att tänka på när du coachar säljare

7 saker att tänka på när du coachar säljare

Här har vi på redaktionen sammanställt sju punkter utifrån egen erfarenhet och expertråd. Vi varnar också för det vanligaste misstaget många säljledare gör när man börjar coachar säljare.
Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Stordåhd Kommunikation (print) med kontor i Stockholm och Hudiksvall förstärker säljorganisationen med en försäljningschef. Fredrik Bojå kommer närmast från tidningen Vi i Villa där han haft storkundsansvar mot rikskunder både i print och digitalt. Han har tidigare bland annat jobbat för TV4, IDG och Tradedoubler.
Efter regn kommer solenergi

Efter regn kommer solenergi

Cellsolar Nordic AB rekryterar Joackim Dyhre med över 30 års erfarenhet i säljbranschen till rollen som distriktsansvarig säljare i västra Sverige.
Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med Jerry Månsson som ny försäljningschef, Jerry tillträder 17 augusti. Jerry kommer från flera ledande befattningar så som CEO och försäljningschef inom IT, infrastruktur och säkerhetslösningar.
7 tips: Så når du ut till dina kunder på mässan

7 tips: Så når du ut till dina kunder på mässan

Att ställa ut på mässa är en stor investering. Det är därför viktigt att du maximerar din tid i montern. Saleseffect ger dig sju konkreta tips för hur du når ut till dina kunder på mässan.
Caroline Wetterstrand är ny försäljningschef på Svegro

Caroline Wetterstrand är ny försäljningschef på Svegro

Caroline Wetterstrand kommer närmast från rollen som Senior Key Account Manager på Arla Foods. Nu ska hon axla rollen som försäljningschef på Svegro.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.