Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-08-19 | Expertråd

Marknadschefen tipsar: Så får du ut mest av varje marknadsföringskrona

Som småföretagare har man ofta begränsade resurser och då är det extra viktigt att jobba med smarta och kostnadseffektiva marknadsföringsstrategier. Läs Ida Brakander, marknadschef på SaaS-företaget Rules, fem smarta tips på hur du som småföretagare får ut det mesta av varje marknadsföringskrona.

Ida Brakander, Head of Marketing RuleIda Brakander, Head of Marketing Rule Foto: Rule

Som småföretagare är du nästan alltid involverad i att driva försäljning. Här kommer fem tips till dig!

1. Content marketing: Bygg relationer genom värdefullt innehåll

Content marketing handlar om att skapa och dela värdefullt innehåll för att attrahera och engagera en specifik målgrupp. Det kan vara i form av blogginlägg, videor, sociala medier-inlägg, och nyhetsbrev. För småföretag är content marketing särskilt effektivt då det inte behövs stora budgetar och ger stor effekt. Tänk “Syns man så finns man!”

Några saker att tänka på:
Lär känna din målgrupp: Förstå vilka dina kunder är och vad de vill ha. Då blir det lättare att skapa innehåll som kunderna upplever värdefullt och engagerande
Var konsekvent: Publicera regelbundet och försök att hålla en jämn kvalitet på ditt innehåll. En välskött blogg eller ett aktivt Instagram-konto kan göra underverk för ditt varumärke.
Tänk på SEO:n: Optimera ditt innehåll för sökmotorer för att öka synligheten och driva mer trafik till din webbplats.

2. Sociala medier: Skapa en stark online-närvaro

Sociala medier är en annan kostnadseffektiv metod för att marknadsföra ditt företag. Plattformar som Facebook, Instagram, LinkedIn och TikTok ger dig möjligheten att nå ut till en bred publik utan att det behöver kosta mycket. Ta reda på vilken plattform som din målgrupp helst interagerar med!

Några saker att tänka på:
Visuell kommunikation: Använd bilder och videor för att fånga uppmärksamhet. Inlägg med bra, kvalitativt och visuellt tilltalande innehåll tenderar att få högre engagemang.
Interaktion: Var noga med att svara på kommentarer och meddelanden för att bygga relationer med dina följare. Detta visar att du bryr dig om dina kunder. Relationer är A och O.
Annonsering: Även om organisk räckvidd kan vara kraftfull, kan en liten investering i riktade annonser ge god avkastning, särskilt med hjälp av Facebooks och Instagrams målgruppsverktyg.

3. E-postmarknadsföring: Bygg långsiktiga relationer

E-postmarknadsföring är en av de mest kostnadseffektiva metoderna för att nå dina kunder direkt. Genom att skicka regelbundna nyhetsbrev kan du hålla dina kunder uppdaterade om nya produkter, erbjudanden och andra nyheter från ditt företag.

Några saker att tänka på:
Personalisering: Använd den kunddata som du har för att skicka personliga meddelanden som är relevanta för mottagarna. Det kan öka öppnings- och klickfrekvensen rejält.
Segmentering: Dela upp din e-postlista i segment baserat på kundernas beteende och preferenser. Detta gör att du kan skicka mer träffsäkra och effektiva kampanjer.
Automatisering: Använd e-postmarknadsföringsverktyg för att automatisera utskick och spara tid. Automatisering måste inte vara krånglig och det finns flera bra plattformar på marknaden som du kan använda och för att snabbt komma igång.

4. SMS-marknadsföring: 90 % öppnas inom 3 minuter

SMS-marknadsföring är en effektiv metod för att nå dina kunder direkt. Genom SMS kan du skapa en både direkt och effektiv kommunikation. Och med en hög öppningsfrekvens och säker leverans kan SMS vara extra användbart för tidskänsliga erbjudanden eller påminnelser.

Visste du t ex att:
● 90% av alla SMS öppnas inom 3 minuter
● 65% av konsumenter säger att de vill motta SMS från företag oftare
● 70% önskar att få SMS med riktade erbjudanden
Källa: Email Benchmark Rapport 2024 från Rule.se

Några saker att tänka på:
Kort och koncist: Håll dina meddelanden korta. SMS har begränsat utrymme, så det är viktigt att vara tydlig och direkt.
Personalisering: Precis som med e-post, kan personaliserade SMS öka engagemanget. Använd kunddata för att skicka relevanta erbjudanden och meddelanden.
Integrera med andra kanaler: Genom att kombinera dina SMS-utskick med e-post- och sociala medier-kampanjer skapar du en enhetlig marknadsföring som blir tydlig och håller ihop över flera kanaler.

5. Lokala evenemang och samarbeten

Som småföretagare kan det vara bra att synas i lokala sammanhang. Det kan vara i form av att man deltar i, eller sponsrar lokala event, ställer ut på mässor, marknader eller är aktiv i olika evenemang. Då bygger du varumärkeskännedom och skapar personliga relationer med potentiella kunder som är otroligt värdefulla.

Några saker att tänka på:
Delta i mässor och marknader: Dessa evenemang ger dig möjlighet att visa upp dina produkter och träffa kunder ansikte mot ansikte.
Samarbeta med andra lokala företag: Samarbeten kan ge dig tillgång till en bredare kundbas och skapa värdefulla nätverksmöjligheter.
Lokal annonsering: Annonsera i lokala tidningar eller radiostationer för att nå en mer specifik publik är ofta underskattat. Missa inte tillfället!

 

Slutligen, att marknadsföra sig som småföretagare kräver både ett mått av kreativitet och en strategi. Genom att kombinera olika marknadsföringsmetoder och använda tillgängliga verktyg effektivt, kan du skapa en stark närvaro på marknaden och bygga långsiktiga relationer med dina kunder. Se till att utforska olika kanaler och tekniker, mät resultaten och anpassa din strategi för att optimera dina insatser och nå dina affärsmål.

Lycka till!

Av: Ida Brakander
Marknadschef, Rule

 

Mer om:

Rule är en av de ledande plattformarna i Sverige för digital kommunikation och erbjuder träffsäker, relevant och engagerande kommunikation genom att samla in data, segmentera målgrupper och automatisera flöden. Här kan du läsa mer!

Spana in hur du fixar till ett snyggt nyhetsbrev här!

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Annons

Vad innebär egentligen mål och hur kan vi inom försäljning använda det på ett effektivt sätt? Bara genom att tänka lite annorlunda när du sätter dina mål kan du bli mer effektiv och motiverad i ditt arbete. Vi på Nya Ledarskapet har tagit fram en guide för dig som arbetar med försäljning gällande hur du sätter mål. Detta är ett av våra verktyg inom våra program, där 95 % av deltagarna upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete. Dessutom säger 90% att de mår bättre! Läs Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapets tips här:

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.
Bigster ny SUV från Dacia

Bigster ny SUV från Dacia

Dacia, ett varumärke som blivit synonymt med prisvärda bilar utan att kompromissa med kvalitet och pålitlighet, har nu presenterat sin senaste modell – en mellanklass-SUV vid namn Bigster.
Mercedes-Benz största SUV uppdaterad

Mercedes-Benz största SUV uppdaterad

Se första bilderna på uppdaterade versionen av Mercedes-Benz fullvuxna suv GLS. Den 7-sitsiga bilen får ännu mer teknik och alla versioner kommer att vara mildhybrider med 48-voltsteknik.
Så stänger du affären före semestern!

8 experter tipsar: Så tar du hem affären före semestern!

Nedräkning pågår men hur stänger du så många offerter som möjligt och tar hem affären innan du går på semester? Våra säljexperter ger sina bästa tips!

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com