Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-10-05 | Aktuellt

Nu är det dags! Om att köpa rätt julklappar till kunderna

Det kan kännas som att lussebullarna är långt borta och att du precis lagt undan shortsen, men det är faktiskt redan nu läge att tänka till på julklappar till kunderna om du vill att de ska bli med personlig touch och något som uppskattas och inte blir undanställt på någon hylla.

Nu är det dags! Om att köpa rätt julklappar till kundernaNu är det dags att beställa julklappar till kunderna Foto: Emistell

Känslan av att gå in i december månad med ett lugn i kroppen och full kontroll, hur känns det tro? Trots att slutspurten på jobbet och julafton inträffar i slutet av varje år kan det ofta bli stressigt och vi inser att det är mycket vi borde gjort för flera veckor, eller månader sedan.

Ni brukar säkert köpa in julklappar till era kunder och nu är det läge att lägga tid på det för att beställa de där julklapparna som blir både uppskattade och personliga!

Undvik sista minuten

Hur gör man då för att välja presenter som verkligen uppskattas och inte bara hamnar på någon hylla? Vi frågar Stella Lefter, som i mer än 25 år, hjälpt sina kunder med just detta.

– Att bara köpa ”något”, det kan alla, säger Stella, men att för att få till det så att presenten verkligen uppskattas, att den blir personlig, och att mottagaren känner att det är det där extra, då måste man tänka till och då går det inte att vara ute i sista minuten. Därför är det läge att redan två – tre månader före jul börja planera för kunder och anställdas julklappar.

Skatteverkets regler

När det gäller julklappar till kunder säger Skatteverkets regler att de inte är avdragsgilla om det inte handlar om enklare gåvor (max 300 kronor inklusive moms) och de måste också ha direkt anknytning till ert företag. För julgåvor till anställda får de kosta max 500 kronor inklusive moms för att vara avdragsgilla för företaget och för att den som får den inte ska bli förmånsbeskattad.

Så väljer ni

Det är naturligtvis svårt att köpa presenter som passar alla, men det går att köpa presenter som uppskattas av de flesta. Här är några saker att tänka på:

  1. Bestäm vad julklappen får kosta
  2. Välj julklappar som man kan behöva i sin vardag
  3. Undvik att köpa samma present som förra året …
  4. Elektronikprylar som löser ”problem” uppskattas
  5. Välj presenter som knyter an till ert företag genom att välja presenter som går att få i ert företags profilfärger och/eller där det går att sätta er logga på ett diskret men ändå synligt och snyggt ställe
  6. Välj presenter som står för ert företags värderingar
  7. Välj hållbart och miljövänligt
  8. Fundera på om alla kunder ska få likadana presenter. Kanske ska vissa kunder få dyrare, vissa billigare?
  9. Julklappar till säljteamet ska helst alltid vara likadana
  10. Välj kvalitetsprodukter – presenterna är ju en förlängning av ert varumärke


Tomten ska komma i december

Det är förstås viktigt att julklapparna hinner komma i tid så att de kan levereras någonstans från mitten av december. Om det går, se till att säljarna, och du själv, åker ut och personligen lämnar dem till kunderna. Det kan ju faktiskt ge affärer!

Så här ser en bra planering ut:

Början på oktober

  • Planera vad som ska köpas in
  • Antal
  • Vilka som ska få
  • Personligt budskap på presenten, julkortet eller förpackningen

Slutet på oktober

  • Ta in offerter på 2 – 5 presenter
  • Beställ senast i början på november för leverans i början av december

December

  • Ta gärna fram handskrivna kort med ett personligt budskap och gärna med säljarens och din underskrift
  • Planera distributionen till kunderna/samarbetspartners. Många profilföretag kan hjälpa till med allt från att skriva personliga kort, slå in paketen och leverera dem
  • Från Lucia och framåt – leverans av externa julklappar
  • Veckan/dagarna före jul – leverans av julklappar till säljteamet

Årets julklappar

Vi frågar nyfiket Stella vad hon tror är årets julklappar?

– Jag tycker det är roligt om man kan ge presenter som förmedlar att företaget bryr sig och att det går att kombinera med ett budskap med lite humor på det medföljande kortet, säger Stella. Här är mina åtta favoriter:

  1. Elektronikprylar som trådlösa högtalare, öronsnäckor, powerbanks
  2. Hushållsmaskiner som många gillar att få är en stavmixer, paninigrill, en sous vide stick eller luftfuktare
  3. En mat-termos för vinterns utflykter
  4. Weekend-bag
  5. En varm och mjuk pläd med diskret ton-i-ton-logotyp på
  6. En delikatesslåda med svenska närproducerade produkter
  7. Gåvokort där mottagaren går in och själv väljer julklapp
  8. Lite finare julgodis funkar alltid. Kombinera med ett personligt kort och snygg förpackning!

Här kan du få fler förslag på julklappar.

 

Mer om:
Stella Lefter är vd och ägare på Emistell, som är specialister på att ta fram presenter inom B2B med hög kvalitet och hög leveranssäkerhet.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Denna kväll är en unik möjlighet att få insikter i hur en stark företagskultur kan driva försäljning och engagemang. Fia Westerberg kommer att dela med sig av praktiska exempel och strategier för att forma en kultur som inte bara inspirerar utan också levererar resultat. Anmäl dig kostnadsfritt här!

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Vill du boka kundmöten innan semestern och få en flygande start i augusti? Här är checklistan som hjälper dig boka fler möten för hösten redan nu.

Rapport: Sveriges säljare - så nöjda är de

Lönebarometern: Sveriges säljare – så nöjda är de

Drygt 4 100 personer som jobbar med försäljning har svarat på hur nöjda de är med sina löner, bonusar och chefer. Läs vad de tycker här! Lönebarometern genomförs varje år på uppdrag av Säljarnas riksförbund.

Jens Peter Edgren Mindley Jens Edgren - Veckans Mindley profil

Jens Edgren – Veckans Mindley profil

Annons

Jens Edgren är veckans profil på Mindley. Med en unik kombination av djup erfarenhet inom försäljning, coaching och beteendeförändring, hjälper han säljare och chefer att nå snabbare och mer hållbara resultat.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com