Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-03-07 | Annons | Undersökning

Ny forskningsrapport: Detta kommer att ha störst effekt på framtidens försäljning

Vilka är viktiga trender som formar framtidens B2B försäljning och som du behöver hålla koll på? I den senaste globala studien från Mercuri International ”The Future State of Sales” ger Mercuri International svaret. I studien som presenterades på The Sales Conference har över 1000 företagsledare helt enkelt fått tycka till om vad som kommer att ha störst inverkan på sälj- och marknadsorganisationen i deras företag. Resultatet – som presenteras i en omfattande forskningsrapport med mängder av data och information– syftar till att vägleda ledare, säljare och säljorganisationer in i framtiden och hjälpa dem att välja rätt strategier.

Ny forskningsrapport: Detta kommer att ha störst effekt på framtidens försäljning

Företag inom B2B kommer att ställas inför stora utmaningar de närmaste åren: konkurrensen ökar, förändrade köpbeteenden hos kunden, ökad innovationstakt, nya tekniska lösningar och förändrade kompetensbehov är några av de olika drivkrafter som ligger bakom denna utveckling. Därför gäller det att hålla koll på och ha bra information om vilka konsekvenser det innebär för sälj och marknadsföring inom B2B, och hur de hanterar sina kunder och andra intressenter.

Men vilka är de viktigaste utmaningarna och vilka förändringar i vår omvärld har störst inverkan på våra kunder och framtidens B2B försäljning? För att få svar på och samla data kring dessa viktiga frågor initierade Mercuri International Research ​​under 2021 forskningsprojektet ”The Future State of Sales” där över 1000 chefer inom försäljning och marknad B2B har fått ta ställning till ett stort antal olika trender och bedöma vilka de anser kommer vara mer betydelsefulla för deras framtida konkurrenskraft och vilka strategier de väljer för att jobba med sina kunder.

Ladda ner rapporten på https://mercuri.se/ladda-ner-rapporten-future-state-of-sales/

Oväntade trender i topp när cheferna själva väljer

–  Resultatet visar på många intressanta slutsatser då flera av de trender inom B2B försäljning som vi trodde skulle rankas högt i stället kom ganska långt ned på listan, säger Henrik Larsson-Broman som är huvudförfattare till rapporten.

– Exempelvis hamnar tidigare uppmärksammade digitala trender som ”social selling”, ”e-handel” och ”självservice” inte på topplistan.

Kanske har de senaste åren och pandemin gjort att sociala medier som LinkedIn, social selling och e-handelsexplosionen gjort att detta gått från intressanta trender till självklarheter för såväl köpare som säljare. Men vad hamnar då på 10-i-topp-listan om chefer och ledare inom försäljning själva måste välja? Vi har tittat på några fler trender som sticker ut.

Lyckliga säljare och kunder allt viktigare

På plats nummer 8 finner vi trenden ”Happynomics” som syftar till att skapa förutsättningar för lyckliga och engagerade kunder och medarbetare. Mer än hälften – 56 procent – av alla chefer i undersökningen bedömer att denna trend kommer att vara kritisk för deras framtida förmåga att göra affärer, vilket ger att fler företag kommer att initiera åtgärder och försöka hitta sätt att såväl mäta som att skapa program för att få både kunder och medarbetare att må bättre på jobbet.

Vi måste bygga mer ansvarsfulla säljare

En annan trend som blivit allt viktigare på senare år är socialt ansvarstagande. Utvecklingen i samhället idag gör att kunden ställer allt högre krav på sina leverantörer. För att de ska nå sina olika hållbarhetsmål så behöver hållbarhet bli mer än bara ord. Därför måste det bli en del av hela strategin och sättet man gör affärer på. Det omfattar såklart även hur företag jobbar med försäljning, vilket också ställer nya krav på säljarens kompetens och vad hen måste kunna. Kunder vill idag ha ansvarsfulla leverantörer och de vill möta ansvarsfulla säljare.

Ny forskningsrapport: Detta kommer att ha störst effekt på framtidens försäljning

Försäljningen kräver bättre kompetens

Att behovet av ny kompetens inom försäljning växer, till exempel digital förmåga, blir också tydligt i undersökningen. Det finns tecken på att många säljare inom B2B försäljning kommer att behöva skaffa sig andra, nya förmågor och mer kunskaper för att kunna hantera en allt mer mångfacetterad roll.

Ny forskningsrapport: Detta kommer att ha störst effekt på framtidens försäljning

I undersökningen anger 90 procent av respondenterna att de upplever ett nuvarande kompetensgap i sin säljorganisation, vilket även förklarar varför närmare 7 av 10 chefer anger trenden Det stora kompetensskiftet som kritisk för deras framtida överlevnad. I praktiken säger den att vi står inför stora utmaningar när det kommer till att utbilda eller omskola säljare i nödvändig digital kompetens för att bli mer framgångsrika de kommande åren.

Ladda ner rapporten på https://mercuri.se/ladda-ner-rapporten-future-state-of-sales/

Distanssamhället påverkar all försäljning

Ett exempel på detta är Distansförsäljning (eng. remote selling) som seglat upp som den tredje viktigaste trenden i undersökningen. En allt större del av interaktionen mellan säljare och köpare sker virtuellt, och förväntningarna från kunden gör att det nog kommer att vara så framåt också. Det kommer att innebära stora förändringar i såväl kompetens som ledarskap och digitala verktyg.

Vi använder mer och mer teknik för att interagera med våra köpare

Ett annat exempel på det är trenden Säljautomatisering. Idag finns en uppsjö av digitala verktyg som kan hjälpa säljare att bli mer effektiva i interaktionen med kunden, spara tid och automatisera en stor del av administrationen. Men den kräver även att säljare omskolas i hur de arbetar smart och kan göra mer på mindre tid utan att det drabbar kunden genom att dra nytta av smart teknologi.

Den absolut viktigaste säljtrenden de närmaste åren

Hela 85 procent av alla respondenter anger att denna är kritisk för att deras säljare ska förbli konkurrenskraftiga i framtiden. Det handlar om en gammal slutsats, men den innebär att såväl chefer som säljare måste utveckla sina strategier, processer och färdigheter för att bibehålla och öka sin försäljning.

Vill du veta vilken som är den viktigaste trenden? Ta del av rapporten med all data och en utförlig beskrivning av samtliga trender – den finns här: https://mercuri.se/ladda-ner-rapporten-future-state-of-sales/

Marknad [email protected]

Läs mer:

Sommaravslutning eller höstkickoff?

Sommaravslutning eller höstkickoff?

Det är dags att samla teamet, fira prestationerna och ladda upp för nästa fas. I Bonnierhuset mitt i Stockholm får ni tillgång till moderna konferenslokaler, citynära läge och nu även en nyhet: ett kuraterat utbud av somriga måltider och mingel hos Restaurang Typ, nyöppnade systerkrog i DN-huset. Allt bokas enkelt via STHLM MÖTEN – till specialpris.

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?

Jonas Olofsson

”Jobbet som dammsugarförsäljare förändrade mig i grunden”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Jonas Olofsson är en av dem och här berättar han om sin nästan maniska omtanke om kunden och viljan att bli bäst. Och hur ett av hans första jobb, det som dammsugarförsäljare förändrade honom i grunden.

logonavy

Mercuri International gör det varje år möjligt för företag i över 50 länder att bli mer effektiva när det kommer till försäljning och ledarskap. Vi arbetar såväl lokalt som globalt och erbjuder våra kunder både kundanpassade lösningar och branschexpertis. Vi låter resultat växa genom människor och ger er de verktyg och processer som krävs för att ni ska kunna tackla era försäljningsutmaningar.

Besök oss här! Tveka inte att kontakta oss vid frågor eller mejla till [email protected]

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com