Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-04-20 | Annons | Native | Riverjump

Hur leder du efter pandemin? Gör dina säljare mål eller självmål? De vet hur du får energi och fart på teamet igen.

Hur leder du efter pandemin? Gör dina säljare mål eller självmål? De vet hur du får energi och fart på teamet igen.
Gunnar Ekman och Jennie Brobeck på River Jump vet hur du får energi i ledarskapet. Foto: River Jump

Hur leder du ditt team idag ett drygt år efter att restriktionerna efter pandemin togs bort? Får du medarbetarna att känna energi? Har du omfamnat förändringarna som kommit ur krisen eller försöker du desperat leda som förut?

Två som dagligen kommer i kontakt med chefer som tar hjälp utifrån för att utveckla sitt ledarskap är Jennie Brobeck och Gunnar Ekman på River Jump. Dagen innan har Gunnar precis haft en stor föreläsning om praktiskt ledarskap i verkligheten och hur man lyckas med förändring.

– Förr så genomfördes förändringar ofta först när det blev kris, det som ”förändringsgurun” Philip Kotler kallar för The Burning Platform. Det innebär att det först är när skeppet håller på att sjunka som alla fokuserar och är beredda att prova på en ny kurs.

Idag måste du som ledare jobba med förändring hela tiden. Och du måste se till att locka fram energin hos dina medarbetare och rikta den mot det gemensamma målet. Ju bättre energi, desto lättare går det! säger Gunnar.

” If the rate of change on the outside exceeds the rate of
change on the inside, the end is near.”
 Jack Welch

Gunnar är polismannen, som efter att ha fått en pistol riktad mot huvudet, sadlade om till att bli forskare och ekonomie doktor i ledarskap och organisation vid Handelshögskolan i Stockholm. Sedan han disputerade har han arbetat som konsult och ledarutvecklare i Sverige och internationellt. Jennie har erfarenheter från olika chefsroller i läkemedelsbranschen under de senaste 20 åren, och även som Vice President på Swedish Match, där hon ansvarade för företagets försäljning på runt fyra miljarder kronor i Sverige.

– Mitt intresse för ledarskap började faktiskt på en oväntad plats. Det var 2002 när jag var med i SVT:s TV-program Expedition Robinson, berättar Jennie. På en öde ö, med människor du inte känner och med väldigt lite mat blev gruppdynamik, teamwork och betydelsen av ledarskap väldigt tydliga. De erfarenheterna har jag haft stor nytta av senare i mitt eget ledarskap.

Att leda på plats och på distans

Pandemin förändrade mycket i hur vi arbetar. Det digitala mötet är idag är en självklarhet och många företag erbjuder sina medarbetare möjligheten att arbeta hemifrån. Vissa utnyttjar det medan andra vill vara på kontoret precis som före krisen.

– Det är helt klart annorlunda nu, säger Gunnar. Det handlar om att bygga energi då medarbetare jobbar både hemma och på kontoret. De chefer vi hjälper känner ofta att de har svårt att få medarbetarna att känna engagemang, teamkänsla och att sträva efter att nå det uppsatta målet. Idag upplever också många företag att de får kämpa hårdare för att vara en attraktiv arbetsplats. Som chef måste du ställa dig frågan hur ditt företag upplevs utåt.

”Hur ska ni attrahera bra personal? Hur ska ni jobba för att minska
risken att tappa 
bra medarbetare då teamkänslan ofta är
mindre idag när 
många jobbar mer hemifrån?” Gunnar Ekman

Många är hemmablinda och det är här vi kommer in, säger Gunnar. Vi hjälper till att kartlägga behoven och sen lägger vi upp en handlingsplan för dig som chef och för ditt säljteam. Vi jobbar alltid väldigt nära våra kunder och ibland dyker vi upp till eftermiddagsfikat bara för att se om du som chef är med och småsnackar och är intresserad av dina medarbetare som vi kommit överens om. Vi vill att snack blir verkstad!

Varningssignalerna

Chefer som kontaktar oss vill oftast få hjälp att öka produktiviteten och engagemanget hos medarbetarna för att på så sätt förbättra sitt resultat på sista raden, berättar Jennie.

Ibland är det kanske bara en känsla du har som chef att det måste till något nytt, mer energi och en nytändning för teamet. Eller så är det svart på vitt att ni inte når säljmålen, har hög personalomsättning och mycket sjukskrivningar. Oavsett vilket så är det läge att ta varningssignalerna på allvar och ta in hjälp utifrån eftersom du ofta själv har svårt att sätta fingret på vad som inte stämmer och få till den där förändringen.

Alla kan spela som Island

Många ledningsgrupper tar fram fina styrdokument men missar att förankra dem i organisationen. Enligt amerikanska konsultföretaget Gartner känner 67 procent av medarbetarna inte till företagets strategi. Med skrämmande siffror som lutar åt det här håller är det inte lätt att göra mål och vinna, säger Jennie och Gunnar som gärna jämför med idrottsvärlden.

– Om du tittar på ditt företag och på dina olika team som om de vore fotbollslagets tio utespelare då är det statistiskt sett bara tre personer som springer och kämpar för att göra mål. Den största delen av laget, fem personer, är likgiltiga och två personer strävar dagligen efter att göra självmål, berättar Jennie. (Källa: Gallup, U.S Engagement Needs and Rebound in 2023 – världens största studie på medarbetarengagemang och team-prestationer)

– Tänk när Island skickade hem fotbollslandet England ur EM 2016 genom att vinna med 2 – 1 i åttondelsfinalen! säger Gunnar. Island var egentligen utdömda redan före matchen men vann tack vare sin teamkänsla, energi och tillit!

Så skapar du energi i ditt ledarskap

 Men hur ska du då göra för att skapa mer energi i din säljorganisation? Med vetenskaplig förankring i kombination med vad som faktiskt fungerar i verkligheten har Riverjump tagit fram konceptet energiledarskap.

– Som chef ska du sträva efter att skapa så självgående och målfokuserade medarbetare att du i stort sett skulle kunna avveckla dig själv, menar Jennie. Du ska finnas där och ha den övergripande kontrollen och som stöd när det behövs, men din viktigaste uppgift är att inspirera ditt team så att de inte bara följer med på den gemensamma resan utan dessutom är villiga göra sitt yttersta för att tillsammans skapa rekord på sista raden!

När vi hjälper chefer med detta får de lära sig jobba efter energiledarskapets tre grundpelare som är intresse, tydlighet och mod.

”Det är faktiskt helt magiskt att se hur detta skapar det nödvändiga förtroende som
framgångsrikt ledarskap bygger på!”
Jennie Brobeck

Ha som mål att medarbetarna i ditt säljteam ska …

  • se fram emot att gå till jobbet.
  • ha fler positiva än negativa interaktioner med sina kollegor.
  • berätta för sina bekanta att de jobbar i en bra organisation.
  • prestera bättre.
  • ha fler positiva, kreativa och innovativa stunder.
  • hantera förändring bättre.

Detta är energiledarskapets tre grundpelare:

  1. Intresse – Visa intresse för medarbetarna i ditt team, var nyfiken på dem, se till att avsätta tid och var med på fikastunderna och delta i de viktiga informella samtalen vid kaffemaskinen.
  2. Tydlighet – Många medarbetare har komplexa arbetsroller och arbetsuppgifter som innebär stress. Se till att vara tydlig som ledare när det gäller prioriteringar och förväntningar för att minska på osäkerheten. Ha tydliga KPI:er och följ upp dem regelbundet.
  3. Mod – Våga vara en ledare som sätter gränser och inte tvekar inför svåra samtal. Våga ta upp både det gula och röda kortet och de som ”fulspelar” ska förstås visas ut.


Bli en certifierad energiledare

River Jump erbjuder ett sju dagar långt program där ledningsgrupper, chefer och ledare får konkurrenskraftiga och värdefulla insikter och verktyg för ett framgångsrikt ledarskap. Som certifierad energiledare kan du skapa energi hos dina medarbetare med tydligt förbättrat resultat som belöning. Läs om hur du blir certifierad energiledare här.

Boosta säljteamet

Varför inte skjuta in lite extra energi i nästa säljkickoff?! River Jump håller regelbundet föreläsningar och workshops för olika företagsgrupper. Du kan också boosta dig själv och ditt säljteam med olika onlinekurser som alla syftar till att skapa bättre siffror på sista raden och att må riktigt bra under resan dit! Läs mer om de olika kurserna här.

Riverjump Logo partnersida 300x85 pxl

Vi på River Jump hjälper dig och din organisation att ta er från nuläge till önskat läge – helt enkelt att hoppa högre! Om människor tycker att det är roligare att gå till jobbet då följer resultaten med.

Det kan röra sig om alltifrån att rusta ledare och medarbetare till att säkerställa att strategin förankras och exekveras i vardagen. River Jump finns med dig och er genom hela resan genom skräddarsydda samarbeten.

Detta kan vi hjälpa er med!

Onlinekurser

-”Lyckas som chef och ledare”
- ”Lyckas som medarbetare”
- ”Vässa ledarskap och affär”
- ”Lyckas som chef över chefer”
- ”Coaching för bättre affärer”
- ”Ledarskap i turbulenta tider”

Energiledarskap

  • För chefer
  • För medarbetare
  • För ledningsgrupper

Seminarier och föreläsningar för att boosta ert säljteam.

Workshops som stärker och peppar hela teamet.

Ledarskapsutbildningar särskilt anpassade för dig som försäljningschef.

Välkommen att höra av er till [email protected]!

Så här säger en av våra kunder:

”River Jumps helhetsgrepp – från diagnos, värdegrundsarbete, strategiarbete, pulsmätningar till ledar- och medarbetarutvecklingsinsatser och coachning gjorde dem till en självklar partner för oss. Att samarbeta med ett företag som tar ett helhetsgrepp har känts både tryggt, effektivt och energifyllt. Inte minst har det varit en förutsättning för den snabba förändringstakt som vi hållit uppe de senaste åren.”  Anna Linton, VD Unimedic Pharma. Läs hela kundcaset här.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos

Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos

Lyckos har tidigare fått flera marktilldelningar i Uppsala och Österåker, och bostadsutvecklingsföretaget satsar på ytterligare expansion i Storstockholmsområdet. Johan Karlén har nu tillträtt som ny affärschef i Lyckos, med placering i Solna.
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Är du redo att leda din organisation in i framtiden med AI?

AI förändrar spelplanen – är du redo att delta i utvecklingen?

Som mediapartner till Mindley Talks har vi på Saleseffect möjlighet att erbjuda 10 platser till priset 495 kr - först till kvarn gäller. Missa inte chansen att få konkreta insikter om hur du kan använda AI för att stärka din affär den 6 mars i Stockholm.
Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.
Energifullt säljteam sätter Helsingborg på Nordiska kartan

Energifullt säljteam sätter Helsingborg på Nordiska kartan

Clarion Hotel & Congress Sea U och Clarion Grand Hotel Helsingborg har slagit ihop sina team för att tillsammans som Clarion Hotels sälja in destinationen. Vill skräddarsy erbjudanden efter varje kunds unika behov.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com