Maria Geterud är affärsområdeschef på Live Expo och ansvarig projektledare för mässan Retail Technology som intar Kistamässan 14 – 15 maj. Nyfikna på att höra vad mässan bjuder på för dig som jobbar som försäljningschef, säljande vd eller säljare ringer vi upp för att ställa några snabba frågor.

Vad skulle du säga är det viktigaste skälet till att besöka Retail Technology i år?
– Det här är årets viktigaste mötesplats för handeln! Förutom ett mässgolv fyllt med de senast tekniska lösningarna och innovationerna erbjuder mässan en unik kunskapsarena med ett scenprogram i toppklass med över 150 talare. Här kan man lyssna på branschens ledande experter, trendanalytiker och influencers helt kostnadsfritt. Dessutom finns fina möjligheter till nätverkande och relationsbyggande på plats!
Ni lyfter särskilt fram framtidens retail – hur märks det i innehållet på mässan?
-Stort fokus ligger på framtidens teknik och möjligheter. På scenerna kommer flertalet experter att dela med sig om sin kunskap till exempel om hur AI kan förbättra lönsamhet och effektivitet samtidigt som kundupplevelsen förbättras.
Vad kan en försäljningschef eller säljande vd få ut av att besöka mässan?
– Retail Technology är inte bara en mässa – det är en plattform för affärsutveckling. Genom att delta får man konkreta verktyg och kontakter som kan omsättas direkt i verksamheten. För en försäljningschef eller säljande vd är detta ett gyllene tillfälle att ligga steget före i en snabbt föränderlig bransch.
Finns det några särskilda talare, programpunkter eller utställare som du själv ser extra mycket fram emot?
– Vi har ett fantastiskt program i år, men jag vill särskilt lyfta våra morgonseminarier med de internationella keynote-talarna Jack Stratten (Insider Trends) och Tony Durham (tidigare P&G). Detta är unikt tillfälle att lyssna på dem, dessutom helt kostnadsfritt!
Mässan samarrangeras med E-commerce Expo – hur kompletterar de två varandra?
– Tillsammans erbjuder mässorna de en omfattande plattform för framtidens handel, där de kompletterar varandra genom att fokusera på olika aspekter av detaljhandeln och e-handeln. Retail technology fokuserar på innovation inom fysisk detaljhandel och omnikanalstrategier. Här diskuteras ämnen som AI, hållbarhet, kundupplevelse och digital transformation. E-commerce Expo är inriktad på den digitala handeln. Fokus ligger på områden som AI och maskininlärning, betalningssystem, kundupplevelse och personalisering, logistik samt marknadsföring. Tillsammans ger de en komplett översikt av framtidens handel – både fysisk och digital.
Vad brukar deltagare uppskatta mest när de summerar sina upplevelser från mässan?
– Deltagare brukar lyfta hur värdefull mässan är för att hänga med i handelns snabba utveckling. Många uppskattar möjligheten att kompetensutvecklas och inspireras av talare, träffa branschkollegor och knyta nya affärskontakter. Att det dessutom är gratis att gå in och att allt finns på samma ställe gör besöket till ett smart och tidseffektivt sätt att utvecklas. Flera lyfter också hur viktigt det personliga mötet blivit i en allt mer digital värld – och att det är just i det personliga mötet de bästa idéerna och samarbetena ofta börjar.
Här kan du läsa mer och boka din kostnadsfria mässbiljett!
Av: