Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-02-02 | Aktuellt

Så tar du hem affären på mässan!

Det är på mässorna nyheterna visas upp, affärerna görs och nya kontakter knyts. Vi frågar tre mäss-proffs om deras bästa tips!

Så tar du hem affären på mässan!Tre mässproffs tipsar! Jennifer Björk, Mattias Dahlquist, Marie Jaeger

Mässor är till för att göra affärer! Här samlas företag och organisationer från en specifik bransch för att visa upp sina produkter och tjänster. Det kan vara branschmässor som bara är öppna för företag eller så är de öppna för allmänheten.

Redan de gamla grekerna

Mässor har funnits i olika former sedan antiken, men det moderna konceptet med stora utställningar och masspublik utvecklades under 1800-talet och när den första världsutställningen hölls i London 1851 lockade den över sex miljoner besökare!

Tre mäss-proffs tipsar

Den 21 – 22 februari är det dags för Sales&Marketing Expo, Sveriges största mässa, konferens och mötesplats inom sälj- och marknadsföring på Kistamässan. Kanske planerar du att besöka mässan? Eller kanske är ni en av utställarna? Men hur gör du för att mässan ska generera så mycket affärer som möjligt? Oavsett om du är utställare eller besökare så finns det en del tips på vad du kan göra. Vi ställde frågan till tre mäss-proffs!

 

Jennifer Björk, Affärsområdeschef Live ExpoJennifer Björk, affärsområdeschef Live Expo

Mitt bästa tips till dig som besökare är att planera ditt mässbesök i förväg. Se över vilka leverantörer och partners som du vill veta mer om eller träffa live. Bygg ditt eget scen/ konferensprogram, det är ett supersmidigt sätt att se till att inte missa några av dina favoritsessioner och sist men inte minst skulle jag säga att se till att ta vara på tiden på mässgolvet. Mingla med dina branschkollegor, det finns mycket att lära av varandra och det är ett fantastiskt tillfälle att byta erfarenheter och kunskap.

 

Så tar du hem affären på mässan!Mattias Dahlquist, vd Messeforum AB, som är officiell representant för Messe Frankfurt i Sverige och Norge

Det här är min checklista till dig som ställer ut på mässa:

  • Boka möten i förväg
  • Se mässan som en chans för intern kommunikation och teambuilding, när allt fler arbetar hemifrån och man ses mindre regelbundet så är mässan ett utmärkt tillfälle att stärka företagskultur och stolthet, investera i monter, gemensamma kläder, gemensamma aktiviteter etc.
  • Boka kampanj i sociala medier med geografisk begränsning till mässområdet, effektivt att synas i flera kanaler och kostnadseffektivt (liten och specifik målgrupp) jämfört med annan annonsering i samband med mässan
  • Låt besökarna sprida ditt budskap i sociala medier, ha en strategi hur och varför de ska sprida bilder/videor eller annat material från er monter.
  • Förstå besökarens situation (som möter hundratals utställare på kort tid) när du planerar montern/kommunikationen, som utställare har man bara några sekunder på sig att fånga besökarens intresse. Tydlig och konkret budskap vad du kan erbjuda och varför man ska stanna just hos er.
  • Ge besökare en tydlig anledning till att komma till just er monter vid upprepade tillfällen. Det kan vara att ni bjuder på frukost, fika, lunch eller dryck i er monter eller har ett föredrag, visar upp en ny produkt, har någon känd person på plats eller lottar ut priser vid specifika tillfällen.
  • Aktivera besökaren i montern
  • Folk drar folk! Se till att ha fullt hela tiden!
  • Fånga besökarna i gången – var aktiva.
  • Förbjud mobil/data tittande för monterpersonalen
  • Rotera personalen så man kan ha full energi hela tiden, är man på mässor som varar i fem/sex dagar och med representation på kvällen så är det svårt att inte få sänkt energinivå och det märker besökaren

 

Så tar du hem affären på mässan!Marie Jaeger, vd Trade Fair Agency AB som är officiell svensk representant för Deutsche Messe AG, NürnbergMesse GmbH och Spielwarenmesse eG, med mässor både i Tyskland och övriga delar av världen.

Mitt tips till dig som ska besöka en mässa är att kolla upp vilka som ställer ut och försöka boka in möten under mässan. Kontakta dem gärna på Linkedin innan och skapa kontakt. Bestäm dig vilka företag du vill besöka och var målmedveten under ditt besök. Det är lätt att bli distraherad om det är stora mässhallar och många utställare som pockar på din uppmärksamhet.

Och för dig som ställer ut, enhetlig klädsel för er som jobbar i montern, byt skor ofta – man blir trött av att stå i en monter flera dagar i sträck, var aktiva, gå ut i gångarna och prata med besökarna. Utse gärna någon som har i uppdrag att rapportera ”Behind-the-scenes” och filma korta klipp med mobilen och lägg upp i sociala medier för att skapa aktivitet.

 

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Denna kväll är en unik möjlighet att få insikter i hur en stark företagskultur kan driva försäljning och engagemang. Fia Westerberg kommer att dela med sig av praktiska exempel och strategier för att forma en kultur som inte bara inspirerar utan också levererar resultat. Anmäl dig kostnadsfritt här!

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Vill du boka kundmöten innan semestern och få en flygande start i augusti? Här är checklistan som hjälper dig boka fler möten för hösten redan nu.

Rapport: Sveriges säljare - så nöjda är de

Lönebarometern: Sveriges säljare – så nöjda är de

Drygt 4 100 personer som jobbar med försäljning har svarat på hur nöjda de är med sina löner, bonusar och chefer. Läs vad de tycker här! Lönebarometern genomförs varje år på uppdrag av Säljarnas riksförbund.

7 tips för att bli en vassare förhandlare

7 tips för att bli en vassare förhandlare

Annons

Att lyckas i förhandlingar är en konst. Det krävs erfarenhet och ofta många tuffa nederlag för att bli riktigt bra. Med några tips och tricks i bakfickan kan du komma en bit på vägen och stilla dina nerver.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com