Mässor är till för att göra affärer! Här samlas företag och organisationer från en specifik bransch för att visa upp sina produkter och tjänster. Det kan vara branschmässor som bara är öppna för företag eller så är de öppna för allmänheten.
Redan de gamla grekerna
Mässor har funnits i olika former sedan antiken, men det moderna konceptet med stora utställningar och masspublik utvecklades under 1800-talet och när den första världsutställningen hölls i London 1851 lockade den över sex miljoner besökare!
Tre mäss-proffs tipsar
Den 21 – 22 februari är det dags för Sales&Marketing Expo, Sveriges största mässa, konferens och mötesplats inom sälj- och marknadsföring på Kistamässan. Kanske planerar du att besöka mässan? Eller kanske är ni en av utställarna? Men hur gör du för att mässan ska generera så mycket affärer som möjligt? Oavsett om du är utställare eller besökare så finns det en del tips på vad du kan göra. Vi ställde frågan till tre mäss-proffs!
Jennifer Björk, affärsområdeschef Live Expo
Mitt bästa tips till dig som besökare är att planera ditt mässbesök i förväg. Se över vilka leverantörer och partners som du vill veta mer om eller träffa live. Bygg ditt eget scen/ konferensprogram, det är ett supersmidigt sätt att se till att inte missa några av dina favoritsessioner och sist men inte minst skulle jag säga att se till att ta vara på tiden på mässgolvet. Mingla med dina branschkollegor, det finns mycket att lära av varandra och det är ett fantastiskt tillfälle att byta erfarenheter och kunskap.
Mattias Dahlquist, vd Messeforum AB, som är officiell representant för Messe Frankfurt i Sverige och Norge
Det här är min checklista till dig som ställer ut på mässa:
- Boka möten i förväg
- Se mässan som en chans för intern kommunikation och teambuilding, när allt fler arbetar hemifrån och man ses mindre regelbundet så är mässan ett utmärkt tillfälle att stärka företagskultur och stolthet, investera i monter, gemensamma kläder, gemensamma aktiviteter etc.
- Boka kampanj i sociala medier med geografisk begränsning till mässområdet, effektivt att synas i flera kanaler och kostnadseffektivt (liten och specifik målgrupp) jämfört med annan annonsering i samband med mässan
- Låt besökarna sprida ditt budskap i sociala medier, ha en strategi hur och varför de ska sprida bilder/videor eller annat material från er monter.
- Förstå besökarens situation (som möter hundratals utställare på kort tid) när du planerar montern/kommunikationen, som utställare har man bara några sekunder på sig att fånga besökarens intresse. Tydlig och konkret budskap vad du kan erbjuda och varför man ska stanna just hos er.
- Ge besökare en tydlig anledning till att komma till just er monter vid upprepade tillfällen. Det kan vara att ni bjuder på frukost, fika, lunch eller dryck i er monter eller har ett föredrag, visar upp en ny produkt, har någon känd person på plats eller lottar ut priser vid specifika tillfällen.
- Aktivera besökaren i montern
- Folk drar folk! Se till att ha fullt hela tiden!
- Fånga besökarna i gången – var aktiva.
- Förbjud mobil/data tittande för monterpersonalen
- Rotera personalen så man kan ha full energi hela tiden, är man på mässor som varar i fem/sex dagar och med representation på kvällen så är det svårt att inte få sänkt energinivå och det märker besökaren
Marie Jaeger, vd Trade Fair Agency AB som är officiell svensk representant för Deutsche Messe AG, NürnbergMesse GmbH och Spielwarenmesse eG, med mässor både i Tyskland och övriga delar av världen.
Mitt tips till dig som ska besöka en mässa är att kolla upp vilka som ställer ut och försöka boka in möten under mässan. Kontakta dem gärna på Linkedin innan och skapa kontakt. Bestäm dig vilka företag du vill besöka och var målmedveten under ditt besök. Det är lätt att bli distraherad om det är stora mässhallar och många utställare som pockar på din uppmärksamhet.
Och för dig som ställer ut, enhetlig klädsel för er som jobbar i montern, byt skor ofta – man blir trött av att stå i en monter flera dagar i sträck, var aktiva, gå ut i gångarna och prata med besökarna. Utse gärna någon som har i uppdrag att rapportera ”Behind-the-scenes” och filma korta klipp med mobilen och lägg upp i sociala medier för att skapa aktivitet.