Idag har vi kommit till SÅ KLART-metodens andra steg HUR KOM JAG HIT, vilket handlar om att bli medveten hur vi egentligen hamnat/tagit oss till de resultat och situationer som vi nu lever, både gällande det vi är nöjda med såväl som det vi är långt ifrån nöjda med. Yrkesrelaterat såväl som privat.
Om du missade introduktionen och förra veckans STEG 1, vill jag varmt rekommendera dig att läsa de artiklarna först så du får ut mesta möjliga av denna. Den här artikelserien ger ett antal pusselbitar som tillsammans kommer att hjälpa dig att zooma ut och kunna tolka livet och dina inneboende styrkor på ett annorlunda sätt.
Varför är medveten personutveckling viktigare än någonsin?
Att arbeta med sin personliga utveckling kräver struktur. För det är när vi får möjlighet att zooma ut och se den större bilden jag talar om, av hur saker och ting hänger ihop, på sätt som är lätta att missa när man står mitt inne i dem, som vi kan göra de förändringar och förbättringar som vi behöver för att ta oss till nästa nivå.
Varför ska man då arbeta medvetet med att växa som människa kanske du tänker? Man utvecklas väl hela tiden? Det går väl lite per automatik?! Absolut utvecklas vi hela tiden och många går kurser och utbildningar för att lära sig saker som tar deras görande till en ny nivå. Som lägger grund för en bättre tjänst. En högre position. En högre lön. Alla viktiga saker i sig, eftersom kompetenshöjning gynnar både individen, företaget såväl som samhället i stort. Och självklart växer vi när vi tillskansar oss ny information. När vi lär oss nya saker. Men vår självmedvetenhet och vår självkännedom växer inte per automatik samtidigt som vår förhöjda kunskap. Vårt självförtroende kanske växer när vi får kunskap som kan ge oss en högre position, men inte nödvändigtvis vår självbild eller självkänsla.
Så även om vi medvetet kompetenshöjer oss frekvent, är det väldigt många som missar vikten av att medvetet höja sitt inre i samma dignitet. Något som tydligt går att utläsa av all psykisk ohälsa.
Vi skulle alla ha allt att vinna på att gå ett antal utbildningar på LIVS-UNIVERSITETET för att bli självmedvetna, själsutvecklade människor. För att förstå våra präglingar, våra både byggande och begränsande sanningar. Våra inre dialoger. Våra tanke, – känslo, – och handlingsmönster. Våra relationsmönster. Våra reaktionsmönster. Och det livs-universitet jag talar om är medveten personutveckling.
De flesta har under egentligen hela vår moderna tid haft mer fokus på att utveckla sitt görande. Och ju mer fokus vi lagt på dessa, desto längre ifrån vår själ och vår inre sanning har vi kommit. I många fall har vi varit tvingade att själva stänga ned och skärma av, då vi intuitivt känt att vår snabba samhällsutveckling och det som den kräver av oss, inte riktigt lirar samma boll som vårt själs jag. Och för att döva ”skavet” som blir inuti oss själva, stänger vi ned.
Jag brukar säga att bli utbränd är ett friskhetstecken. Ett tydligt tecken på att vi har ett alarmsystem som fungerar. Problemen uppstår när vi stänger av brandlarmet och bara fortsätter som vanligt medan lågorna slickar väggarna, får taket att rasa in och slutligen bränner ned hela byggnaden.
Så vad har min personliga utveckling med sälj att göra?
ALLT! Oavsett vad du säljer, så handlar det ju om att skapa relationer. Och man kan säga att våra relationer i mångt och mycket speglar oss själva. Och vår relation till oss själva. Och har vi en lågt utvecklad relation till oss själva, är det en utmaning att skapa högt utvecklade relationer till andra. Till våra kunder såväl som i våra personliga relationer.
Vårt personliga inre växande har med allt att göra!
- Om jag har koll på mina egna behov och möter dem – kör jag inte lika lätt över mig själv. Vilket gör att jag mår och fungerar bättre och oftare kan vara i min fulla potential.
- Har jag en bra självkänsla och god självbild, är jag tryggare som person vilket gör att jag inte har något behov av att göra någon annan mindre för att känna mig stor själv.
- Har jag ett bra självförtroende OCH en bra självkänsla/självbild, behöver jag inte kämpa och stångas för min position för min inre trygghet kommer att leda mig dit jag vill. Jag har lättare fokus på vad jag vill ge, snarare än på vad jag vill ha, vilket i slutändan ändå kommer ge mig det jag vill ha, fast på ett sätt som både bygger goda relationer och får mig att hålla både fysiskt, emotionellt och mentalt. När vi ger för att ge, skapas något både i oss själva såväl som i mottagaren som höjer energin.
Så vad har att GE att göra med sälj? Jag vill ju att de ska köpa?
Om man tittar på det ärliga givandet ur ett energiperspektiv, (vilket vi kommer att fördjupa oss i, i nästa avsnitt då jag kommer att presentera dig för Attraktionslagen och den mer kvantfysiska delen av SÅ KLART-metoden), kan man förstå vad man sår både på ett emotionellt och kognitivt plan, såväl som på ett energiplan, när hela ens fokus springer ur en känsla som säger att man har att dela med sig av. Att man är rik nog att dela med sig. Att det finns mer än nog. Men, kanske du tänker nu, jag ska ju SÄLJA till kunden – inte GE bort saker. Absolut, men om du har utgångspunkten och känslan av att du är så rik att du kan ge av din tid. Ge av ditt intresse för personen du gör business med. Ge av ditt engagemang. Ge av din uppfinningsrikedom och att du verkligen gillar detta givande, boostar du inte bara din kunds limbiska system (känslosystem) och får dem att känna sig sedda och viktiga, utan även ditt eget, vilket gör dig högfrekvent. Och er relation blir högfrekvent.
Positivt fokus och positiva resultat är högfrekventa om man tittar på det med ett par energi-glasögon på sig. Negativt fokus och negativa resultat är lågfrekventa. Vi kan inte skapa högfrekventa resultat med ett lågfrekvent fokus (varför kommer du förstå nästa vecka). Så genom att ha ett fokus som ger din hjärna informationen att du är i ett överflöd och att du är genuint tacksam för detta och är övertygad att alla dina aktiva handlingar leder dig till att skapa ett fortsatt överflöd, istället för att ha ditt mesta fokus på att du måste sälja för att få in businessen som ger pengarna för att det är en kamp för din och/eller företagets överlevnad – kan du höja känslan betänkligt.
Och när vi höjer känslan, då får vi tillgång till en större del av hjärnan och vi blir smartare, mer kreativa och hittar fler konstruktiva och briljanta lösningar. Dessutom utstrålar vi en helt annan energi till våra kunder vilken smittar, precis som den energi vi utstrålar när säljet är en kamp och vi suckar över alla jobbmoment vi måste göra för att få kunna klinga i klockan.
Så, – Hur kom du hit?
Du fick ett antal frågor att fundera över i Steg 1 förra veckan, där frågan var; – VAR ÄR JAG NU?
T ex dessa:
Var är jag nu i relation till mina uppsatta mål?
Var är gruppen nu i relation med våra gemensamma uppsatta mål?
Var är jag nu i relation till mina kunder?
Var är gruppen nu i relation med våra kunder?
Var är jag nu i relation till mina kollegor i säljteamet?
Var är jag nu i relation till min chef?
Eller om du är chef, var är jag nu i relation till mina medarbetare?
Har du inte läst förra veckans artikel vill jag återigen varmt rekommendera dig att läsa den innan du fortsätter här, för du kan verkligen – på riktigt – komma till djupa insikter genom att borra i frågorna. Insikter som definitivt hjälper dig att levla, både på ett personligt plan såväl som ett yrkesmässigt.
Men för att fortsätta här, med HUR KOM JAG HIT? Låt oss borra lite i frågorna ovan:
Var är jag nu i relation med mina uppsatta mål? Ja, var ÄR du? Och framförallt – hur kom du hit?
Det är precis lika viktigt (om inte ännu viktigare) att ta reda på hur du tagit dig dit du är om du är på ett ställe du verkligen uppskattar, som om du inte är det.
Säg att det flyter på fantastiskt. Du har lätt att knyta till dig nya kunder, du har en bra relation till dina befintliga kunder. Pengarna rullar in, businessen rullar in, du får fler ja än nej. Hur kom du dit?
Nu vill jag att du inte bara ska tänka på vad du GJORT för att komma dit, utan även titta på:
Hur har jag fokuserat?
Hur har jag tänkt gällande det som fört mig hit?
Hur har jag känt?
Hur har jag förhållit mig till hindren på vägen? Har det funnits några hinder? Om nej, hur har du kommit dit? Om ja, hur har du tänkt för att ta dig förbi?
Vad är det för sanningar du matat din hjärna med?
Vad har din utgångspunkt varit gällande hur du sett på dig själv och din kapacitet?
Vad är det för ”story” du berättat för dig själv och andra som banat väg för att du kommit hit där du är?
Låt oss ta ett motsatt scenario. Du har en rejäl uppförsbacke och den har pågått en tid. Du får nej på nej. Dina kundrelationer sviktar, du känner dig pressad och stressad och börjar tappa både motivation såväl som självförtroende. Hur kom du hit?
Hur har du fokuserat? Vad är det du fokuserar på mest? Är det problemen? Är det bristerna? Är det på svårigheten att få säljet att lyfta? Är det oron för att du inte kommer nå dina mål? Kanske oron för att du kommer bli av med jobbet? Vilket har varit ditt mesta tanke – och känslofokus? Det är viktigt för dig att veta – för här ligger MÅNGA bromsar!
Hur har du tänkt gällande det som fört dig hit? Vad är dina sanningar om det som ligger bakom att du har de svårigheterna du har just nu? Hur tänker du dagligen gällande din situation?
Hur har du känt? Vad är det för känslor som är mest aktiva i dig? Oro? Frustration? Ilska? Uppgivenhet? Känslan av orättvisa? Stress?
Hur har du förhållit dig till hindren på vägen? Har du tagit dig förbi, har du stärkt dig eller har de tornat upp sig framför dig och lamslagit dig eller fått dig att ännu mer tappat sugen?
Vad är det för ”story” du berättat för dig själv och andra som banat väg för att du kommit hit där du är? Är du offert för omständigheter? Har du en usel chef? Får du inte tillräckligt med stöd? Är du inte tillräckligt bra? Är alla andra idioter? Vilken är din story? Den behöver du få koll på!
Djup och bred reflektion är nyckeln till många lås
Att verkligen tänka igenom hur vi har tagit oss dit där vi är, bra som dåligt, både gällande vår fysiska hälsa, såväl som vår psykiska. På ett personligt plan, såväl som i jobbet. I våra kollegiala relationer, relationerna vi har till våra kunder, i våra vänskapsrelationer. Relationen till vår partner såväl som våra eventuella barn, syskon och föräldrar, hjälper oss förstå hur vi – genom att ta fullt ansvar för vad vi sänder ut, vad vi fokuserar på mest, hur vi väljer att möta andra, vilka sanningar vi matar vår hjärna med, vilket förhållningssätt vi väljer att ha till livet – faktiskt kan skapa en fantastisk förändring gällande de saker där livet hittills inte varit en dans på rosor. Men även att befästa och medvetandegöra de vinnande strukturer du redan har implementerat i ditt inre system, som ständigt leder dig i önskad riktning.
Jag vill inspirera dig att verkligen reflektera över frågorna i förra artikeln – VAR ÄR JAG NU? Och lägga till frågan HUR KOM JAG HIT, med inspiration av mina borrande exempel ovan, för att förstå ditt NU-LÄGE. Både där du är nöjd och där du inte är det.
Ju mer du över på att lyfta borrande frågor på detta sätt, ju vanare blir du att zooma ut och se dig själv och de situationer livet ger dig ur ett mer kraftfullt perspektiv.
Vi har som människor en benägenhet att lägga skulden på andra, och självklart – ibland råkar vi ut för ”idioter”! Men till syvende som sist är det hur vi väljer att förhålla oss till dem eller det som händer, som påverkar hur det ska drabba oss och vilka resultat vi får att hantera.
Ju mer vi lär oss att ÄGA frågan – desto större positiv effekt får det på vårt liv. Och det är det jag hoppas att du kommer få med dig från min artikelserie här på Saleseffect.
Blir du nyfiken på hur DU skulle kunna lyfta dig själv och ditt säljteam genom att aktivt arbeta med SÅ KLART-metodens 8 steg, läs er på liliostse
Nästa vecka – Steg 3
Nästa vecka ska vi prata Attraktionslagen. Den i särklass viktigaste lagen vi har allt att vinna på att få en förståelse för. När vi förstår hur den fungerar och hur vi fungerar med den – är det som att få en manual till en otroligt komplex smartphone med massa coola features som vi hittills inte ens fattat att de finns. För att fortsätta spinna vidare på den metaforen som avslut, tror vi människor i mångt och mycket att vi bara är knapptelefoner. Att det bara går att ringa från oss. Någon kanske till och med fortfarande uppfattar sin egen kapacitet jämförbar med en backelittelefon med snurrbricka…
Om vi förstod, att vi inte bara är smartphones med en massa coola features, utan dessutom har tillgång till en AI långt utanför den vi börjat nosa på inom tekniken, – skulle världen kunna se helt annorlunda ut. Och ditt liv skulle kunna se helt annorlunda ut. När man tänker så blir i alla fall jag nyfiken på vad som kan hända när man vågar lyfta blicken och bjuda in ett större perspektiv…
Författare: Lili Öst – CHANGEMAKER