Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
  • Om oss
Skip to content
2022-01-02 | Expertråd

Steg 6 i SÅ KLART-metoden – Förbättra nycklar, verktyg och kommunikation    

Steg 6 i en löpande artikelserie om så klart metoden, ett samarbete med Lili Öst som är transformations- och mindset coach, föreläsare och författare.

Steg 3 i SÅ KLART-metoden – Attraktionslagen  

Nu börjar vi så sakteliga gå in för landning i artikelserien om SÅ KLART-metodens åtta steg med sälj som rubrik som jag haft här på Saleseffect under ett antal veckor. Hoppas du tagit dig tiden att reflektera över de frågor och verktyg du fått i de tidigare artiklarna. Och har du inte gjort det än, kan du lätt gå tillbaka och läsa dem i rätt ordning.  När vi tittar på det som är, det vi önskar och våra förmågor att nå det genom dessa glasögon som man får genom min metodik, ser vi saker ur ett perspektiv som oftast går de flesta människor förbi. Blir du nyfiken på hur DU kan ta dig själv och/eller teamet till nästa nivå? Läs de tidigare artiklarna på Saleseffect innan du läser denna.

START – Introduktionsartikel

STEG 1 – Var är jag?

STEG 2 – Hur kom jag hit?

STEG 3 – Attraktionslagen

STEG 4 – Synliggöra mönster

STEG 5 – FÖRSTÅ mitt ansvar i interaktionen

STEG 6 – FÖRBÄTTRA NYCKLAR, VERKTYG, KOMMUNIKATION

I SÅ KLART-metodens 8 steg har jag highlightat tre ord som hör till steg 5, 6 och 7. FÖRSTÅ – FÖRBÄTTRA – FÖRÄDLA. De tre saker som är avgörande för att kunna ta kommando, skapa en transformation och sedan hjälpa sig själv att leva den.

I dagens artikel ska vi fokusera på STEG 6, som handlar om att förbättra nycklar, verktyg & kommunikation. Både den yttre men i synnerhet den inre kommunikationen, för den sätter ofta krokben för oss utan att vi ens är medvetna om det. När man ska göra en förändring, är det viktigt att man hjälper sig själv på alla sätt, för hela vårt inre vill leda oss till det vi är vana vid. Både tankemässigt, känslomässigt, beteendemässigt och i det vi gör. DU måste våga, orka och medvetet TA KOMMANDO över hela ditt system. Och tro mig, – det kan bli en kraftmätning mellan ditt gamla jag och den du manar dig själv att bli.

FÖRÄNDRING v/s TRANSFORMATION

Det finns ett ordspråk som jag tycker är så otroligt bra för att beskriva förändring kontra transformation och det lyder som följer;

Förändring kan liknas vid ett glas vatten. Ställer du in glaset i frysen, blir det till is. Men när du tar ut glaset i rumstemperatur igen, återgår det till att bli vatten…

Transformation kan liknas vid en fjäril. När fjärilen tagit sig ut ur sin puppa, kan den aldrig gå tillbaka till sin forna form.

För att kunna genomföra en transformation i vårt eget privata liv såväl som arbetsliv behöver vi således hjälpa oss själva att fortsätta på den inslagna vägen för att inte bli vatten – is – vatten. Och för att kunna bli fjärilen som inte går tillbaka till sin forna form måste vi hjälpa oss själva med att skapa nycklar och verktyg som håller oss på den inslagna vägen. Samt bli medvetna om och förändra vår både inre och yttre kommunikation för att ha dialoger som är i samklang med vårt önskade läge.

TA UT DITT NULÄGE

Steg 1 i en förbättringsprocess är ju självklart alltid att ta ut vårt NU-läge, som du fick nosa på i artikeln om Steg 1 för att ha en referenspunkt. Vill du på riktigt fördjupa dig i att ta ut ditt nuläge kan jag återigen rekommendera min onlinekurs Ta kontroll över ditt liv med SÅ KLART-metoden där du får många nycklar och verktyg att fördjupa dig i dig själv genom alla de 8 Stegen.

En nyckel är att bli medveten om dina inre dialoger.

Om du funderar lite över vad det är du upprepar för dig själv frekvent – är det en inre dialog som lyfter dig och som leder dig till önskade resultat? Eller är det, när du verkligen skärskådar dig själv, dialoger som mer är en upprepning av det du inte är nöjd med? Jag skriver inte monolog utan dialog för vi har oftast någon som manar på oss på insidan och den som skriker högst är dessvärre sällan den som stärker oss, utan sänker oss. Jag brukar kalla dem ”självbildsätarmonster”.

När du blir medveten som de inre dialoger som leder dig i fel riktning behöver du arbeta med att förändra de ”sanningar” som du upprepar för dig själv och som dessa inre dialoger utgår ifrån och som inte leder dig rätt. Det är lätt att fastna i antaganden som vi själva skapar utifrån t ex tidigare negativa upplevelser, tolkningar utifrån sår vi bär på, trasig självbild och låg självkänsla. När vi blir medvetna om det obearbetade som kan ligga och förstöra för oss utan att vi ens vet det, kan vi göra kvantsteg i en ny önskad riktning. Att bli medveten om sina inre felfokuserande mönster, kan vara som att bli av med en riktigt tung väska eller ryggsäck som hindrat oss i vår framfart.

BRA SJÄLVFÖRTROENDE / LÅG SJÄLVKÄNSLA

Ta t ex en säljare med bra självförtroende, men låg självkänsla. Vad tror du hens inre dialoger handlar om? Förmodligen har hen en ojämn kamp inombords. Å ena sidan så skapar det goda självförtroendet möjligheter. Å andra sidan grusar den låga självkänslan modet och skapar osäkerhet, vilket du sedan förra veckan när du fick sätta dig in i Map of Consciousness© säkert förstår att det ligger på en låg frekvens och sänder, vilket inte gör att vi verkar i vår fulla kraft utan tvärtom är i ett läge som utgår ifrån forcering och/eller kamp.

Vad tror du att en chef som tampas med konflikten mellan gott självförtroende och låg självkänsla sprider i sitt team? Hur blir hen som chef?

Där kan både den inre såväl som den yttre kommunikationen skapa stora problem. Oavsett situation, person och yrkeskategori, så har alla allt att vinna på att lära känna sig själva på djupet och bli medvetna om/förstå vad det är vi själva skapar som blir vår attraktionspunkt.

DE FYRA FÖRÄNDRINGSNYCKLARNA

Psykologen och författaren Titti Holmer, som bl a skrivit boken Förändringskoden pratar om de fyra förändringsnycklarna. Hon menar att det finns en förändringskod med fyra olika förändringsnycklar som vi behöver ha koll på för att kunna förändra något i vårt liv:

1) Kroppen

2) Känslorna

3) Tankarna

4) Handlingarna

De här fyra behöver samtliga dra åt samma håll. Vi tror ofta att det räcker med vilja, målbilder och rätt attityd men så enkelt är det dessvärre inte. Det som står i vägen för förändring, är våra starka känslor och behov. Utan att ta hand om dem kommer våra impulser att styra vårt beteende, utan att vi förstår varför. Och fast vi vill skapa en förändring, klarar vi det inte och frustrationen är ett faktum. Och nu har du ju full koll på att frustration föder mer frustration och är lågfrekvent, så därför är detta steg avgörande viktigt för att du ska förstå din egen process.

VI BEHÖVER VERKTYG FÖR ATT LYCKAS

Vi behöver skaffa oss verktyg för att hjälpa oss själva att lyckas med att hålla oss på vår nya önskade väg. Verktyg som leder dit på alla sätt och här kommer planeringen upp. Ju mer du kan skapa strategier som hjälper dig att göra det som krävs, ju större är chansen att du lyckas. Verktyg = strategier. Hjälp dig själv att lyckas.

Handlar det om att bli en ännu grymmare säljare, – bli nyfiken på och analysera vad de riktigt grymma säljarna gör – tänker – känner. Fördjupa dig i psykologi så du förstår hur människor fungerar. Läs böcker om sälj och psykologi, lyssna på Youtubeklipp, lyssna på poddar. Bygg upp din självkännedom och självkänsla, lär dig om kommunikation. Ta reda på vem DU behöver BLI för att kunna levla upp dina resultat. Att skaffa sig ny kunskap är ett oerhört kraftfullt verktyg. (Om man implementerar det man lärt sig…)

All förändring börjar med självmedvetenhet, så du behöver på allvar titta på de saker som du bestämt dig för att skapa en förändring i.

Vad är det som du tänkt, – känt och gjort som gett dig resultaten du vill komma ifrån/levla upp från.

Allt det du kommer på – det behöver ersättas med något annat. Vad? Det är det bara du som kan komma fram till för det är bara du som vet dina beteenden. Det är bara du som vet vad du hittills gjort /inte gjort som satt dig där du sitter.

Hur har du hittills möjliggjort för dig själv att kunna fortsätta göra samma val som ger dig de resultat du vill komma ifrån? Titta på de saker i ditt liv som fungerar precis som du vill ha dem, – hur gör du där? Hur tänker du? Hur känner du? Vad förväntar du dig? Hur förhåller du dig? Hitta dina redan implementerade vinnande koncept och utgå därifrån.

Känns det för övermäktigt att ta tag i detta själv, finns jag som alltid till ditt/ert förfogande, så om du känner att du och/eller teamet behöver hjälp att bli medvetna om hur ni kan lyfta er själva, ert psykiska välmående och er business till nästa nivå genom att bli medvetna tänkare, bli medvetna om era byggande-/ förstörande mönster och skapa kraftfulla nycklar och verktyg att hålla fokus på det som leder er i önskad riktning och skapa ett magiskt och framgångsrikt 2022, – Hör av dig!

Du hittar mer info på liliost.se

Av: Lili Öst – CHANGEMAKER

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Drar du dig för att ta ”unconfortable actions” och gärna gör som du alltid gjort och sen undrar varför du får samma resultat som du alltid fått? Om du känner igen dig så är detta webinar definitivt något för dig!

Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten Susan Pihlblad har lång erfarenhet av event- och mötesbranschen och Saleseffect fick en pratstund och många bra tips runt att välja rätt mötesform för att arrangera värdeskapande möten.

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!

Du säljer förstås en bra produkt eller tjänst och har ett säljstödsystem för att underlätta din försäljning, men hur skapa äkta kundlojalitet som får kunderna att köpa av just dig? Och inte bara en gång utan varje gång?

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






Banner 300x250 SalesEffect
Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

MH konferens

Expertråd

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Expertråd

Drar du dig för att ta ”unconfortable actions” och gärna gör som du alltid gjort och sen undrar varför du får samma resultat som du alltid fått? Om du känner igen dig så är detta webinar definitivt något för dig!

Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Expertråd

Konferensexperten Susan Pihlblad har lång erfarenhet av event- och mötesbranschen och Saleseffect fick en pratstund och många bra tips runt att välja rätt mötesform för att arrangera värdeskapande möten.

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!

Expertråd

Du säljer förstås en bra produkt eller tjänst och har ett säljstödsystem för att underlätta din försäljning, men hur skapa äkta kundlojalitet som får kunderna att köpa av just dig? Och inte bara en gång utan varje gång?

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Expertråd

Fysiska möten hit, digitala möten dit. Eller det nya svarta, hybridmöten. Häng med när retorikexperten Per Furumo delar med sig av sina bästa tips.

Är det verkligen fungerande mål du har?

Är det verkligen fungerande mål du har?

Expertråd

Här bjuder Saleseffects expertskribent Antoni Lacinai som är en är en av Sveriges främsta kommunikationsföreläsare på några nyttiga tankar om konsten att sätta fungerande mål. Är det verkligen mål du har för ditt säljteam eller är det önskemål? Kolla in filmen här.

Kundevent: Lär av festfixare Alexander Erwik

Kundevent: Lär av festfixare Alexander Erwik

Expertråd

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Saleseffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Vad gäller vid föräldraledighet och vad innebär föräldraledighetslagen?

Vad gäller vid föräldraledighet och vad innebär föräldraledighetslagen?

Expertråd

Föräldraledighetslagen reglerar föräldraledighet och ger arbetstagare rätt att som förälder vara helt ledig från sin anställning fram till dess att barnet har fyllt ett och ett halvt år. Här ger HR-experten Marie Wikander dig svar på de vanligaste frågorna.

Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke

Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke

Expertråd

Nu är den perfekta tiden att bygga och utveckla ditt personliga varumärke skriver Michelle Dandenell varumärkestrategen/arkitekten i sin krönika. Till vardags hjälper hon företag, ledare och entreprenörer för att utveckla starka varumärken och göra dem mer synliga och på så sätt få deras business att växa.

Verktyg

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

Verktyg

En av dina viktigaste uppgifter som chef är att dela ut feedback som motiverar. Både positiv och konstruktiv. Här listar vi konkreta tips för hur du bäst återkopplar till din personal.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Verktyg

Vägen till Ja ger en beprövad steg för steg-metod för att uppnå ömsesidigt tillfredställande överenskommelser i varje typ av förhandling.

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.

Svenska aktörer i djungeln av systemstöd för den digitala säljorganisationen

Svenska aktörer i djungeln av systemstöd för den digitala säljorganisationen

Verktyg

Idag finns det 1000-tals system för en digital säljorganisation därför har vi har samlat 30 aktörer i fyra olika kategorier. Alla på svenska och som underlättar och möjliggör för din B2B-säljorganisation nå nya höjder och försäljningsrekord.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Karriär

Dachser Swedens kontor för Air & Sea Logistics stärker nu det Göteborgsbaserade teamet med en Sales Manager. Peter Björkman ska bidra till att driva Dachsers verksamhet inom sjö- och flygfrakt framåt på den svenska marknaden.

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Karriär

Håkan Svärdman tillträder den 1 juni rollen som ansvarig för strategisk utveckling inom Marknad och försäljning. Håkan Svärdman återvänder därmed till Folksam efter knappt fyra år som samhällspolitisk chef på Forena.

Magnus Dahlström ny affärschef på Tyréns

Magnus Dahlström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 april tillträder Magnus Dahlström som ny affärschef med ansvar för infrastrukturverksamheten i Mellansverige.

David Bolin ny försäljningsdirektör på Cloetta Sverige

David Bolin ny försäljningsdirektör på Cloetta Sverige

Karriär

David Bolin har utsetts till ny försäljningsdirektör på Cloetta Sverige samt medlem i den svenska ledningsgruppen.

Ny försäljningschef till Saint-Gobain Abrasives

Ny försäljningschef till Saint-Gobain Abrasives

Karriär

Den ledande leverantören av slipprodukter, Saint-Gobain Abrasives, rekryterar Joakim Baringe till rollen som Sales Director Distribution Markets Scandinavia.

Mats Ågren ny försäljningschef på Abkati

Mats Ågren ny försäljningschef på Abkati

Karriär

Abkati rekryterar Mats Ågren som ny försäljningschef. Mats har en lång erfarenhet från branschen och kommer närmast från rollen som Key Account Manager på Strands.

Daniel Toftskär ny försäljningschef inom Riksbyggens fastighetsförvaltning

Daniel Toftskär ny försäljningschef inom Riksbyggens fastighetsförvaltning

Karriär

Den 1 augusti tillträder Daniel Toftskär som ny försäljningschef för Riksbyggens affärsområde Fastighetsförvaltningen. Daniel kommer närmast från rollen som marknadsområdeschef inom Riksbyggens fastighetsförvaltning i Sydost.

Airmee rekryterar toppchefer och stärker ledningen

Airmee rekryterar toppchefer och stärker ledningen

Karriär

Airmee fortsätter sin tillväxtresa och har under den senaste tiden gjort flera rekryteringar för att ytterligare accelerera tillväxten. De senaste tillskotten är tre tunga rekryteringar till ledningsgruppen i form av Peter Hesslin (Chief Business Development Officer), Sofia Alexus (Chief Commercial Officer) och Fredrik Strömblad (Chief Logistics Officer).

Michaela Landqvist ny Customer Success Manager på Junglemap

Michaela Landqvist ny Customer Success Manager på Junglemap

Karriär

Junglemap fortsätter att växa med över 300 nya kunder bara under 2021. Michaela Landqvist, med lång erfarenhet inom försäljning och kundansvar inom IT-sektorn, blir ny Customer Success Manager på Junglemap.

Niklas Lefévre ny försäljnings- och marknadschef på Rottne Industri AB

Niklas Lefévre ny försäljnings- och marknadschef på Rottne Industri AB

Karriär

Niklas Lefévre, 45, är ny försäljnings- och marknadschef på Rottne Industri AB. Niklas kommer senast från en liknande roll på Elme Spreader och har nästan 20 års erfarenhet från verkstadsindustrin med sig i bagaget.

Mest läst

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!

Du säljer förstås en bra produkt eller tjänst och har ett säljstödsystem för att underlätta din försäljning, men hur skapa äkta kundlojalitet som får kunderna att köpa av just dig? Och inte bara en gång utan varje gång?
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Nu är det dags att planera höstens säljkonferens/kick off!

Nu är det dags att planera höstens säljkonferens/kick off!

På MH Konferens skräddarsyr vi paket till spännande hotell med aktiviteter helt efter era önskemål. Det kan vara vildmarksäventyr med boende bland trädtoppar eller glamping i lyxiga safaritält.
Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Fysiska möten hit, digitala möten dit. Eller det nya svarta, hybridmöten. Häng med när retorikexperten Per Furumo delar med sig av sina bästa tips.
39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

Tips för dig som ska ställa ut på mässa. Nu kommer snart de första mässorna i gång igen, med nästan två års uppehåll kan det vara bara att uppdatera sig på vad som skapar framgång för ditt mässdeltagande. Här har vi sammanställt ett stort antal konkreta tips och checklistor från ledande mässexperter.
Ert egna  ”Lyckohjul”  är en succéaktivitet som går att köra både lika bra inomhus som utomhus

Ert egna ”Lyckohjul” är en succéaktivitet som går att köra både lika bra inomhus som utomhus

Det har aldrig varit enklare att aktivera medarbetare eller potentiella kunder. Vi på Workman event har tillverkat lyckohjul i flera år med lika lyckade resultat varje gång.
7 säljpoddar för att vässa tekniken och inspireras

7 säljpoddar för att vässa tekniken och inspireras

Genom att lyssna på en podd håller du dig uppdaterad och får möjlighet att inspireras av andras erfarenheter. Här listar vi sju säljpoddar för dig som jobbar inom försäljning.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.