Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-10-09 | Prylar

Ärligt talat – hur proffsigt är ditt digitala kundmöte?

De flesta av oss har flera digitala möten varje vecka, kanske varje dag. Vid vissa av dessa är det extra viktigt att göra ett gott intryck. Men ärligt talat - varför är det då så få av oss som har investerat i utrustning så att det blir riktigt proffsigt?

Ärligt talat - hur proffsigt är ditt digitala kundmöte?Ärligt talat – hur proffsigt är ditt digitala kundmöte? Foto: Tengyart Unsplash

Det är svårt att ge en exakt siffra på hur mycket mer du skulle sälja digitalt om du hade bättre ljud, ljus och bakgrund men det är väl etablerat att allt detta påverkar upplevelsen för dina tittare eller kunder och att detta i förlängningen påverkar dina försäljningsresultat.

I drygt tre år har de digitala mötena varit vardag för de flesta av oss och vi vet att vi ska undvika motljus och inte ha kameran så att mottagaren tittar in i våra näsborrar, men varför är det då så många av oss som fortfarande inte har uppgraderat oss? Det är ju varken särskilt dyrt eller svårt. Så dags att uppgradera din digitala image. Inte i morgon, inte nästa vecka utan nu. Vi hjälper dig på vägen!

Ljus

Se till att belys ansiktet och undvik att sitta så du har ljuset in bakifrån från till exempel ett fönster – även om utsikten är magisk. Investera i en ringformad lampa som denna från Kontorsgiganten eller denna från Ikea som går att justera med varmt eller kallt ljus och rikta mot ansiktet. Finns att köpa hos de flesta teknikföretag i olika varianter för någon hundralapp och uppåt.

Ljud

De flesta mobiler och datorer har tillräckligt bra ljud när det bara är du och din kund, men är ni flera investera i en ljudpuck som till exempel Jabra Connect för 1 190 kronor hos Kjell & Company eller Jabra Speak för 1 439 kronor hos Dustin Home.

Bakgrund

Lyssnade till föreläsaren Mi Ridell förra veckan. Hon pratade om kroppsspråket framför skärmen och om den viktiga bakgrunden. Många lägger upp en av de bakgrunder på alltifrån stränder till coola kontorsmiljöer som finns att välja mellan i till exempel Teams. Men hur bra är de egentligen? Okej, du blottar inte att det är ostädat hemma eller vilka intressen du har men många är gångerna där personen försvinner in och ut ur bakgrunden. Är du ljushårig känns till exempel inte dina konturer av lika bra vilket i värsta fall innebär att du flimrar ut och in ur bild. Allra bäst är att sitta framför en neutral vägg, utan tavlor och definitivt ingen bokhylla där du får konkurrera om uppmärksamheten med alla de intressanta boktitlar som står där som kan vara allt från Hitler till Kamasutra. Ett tips är att dra upp den trogna roll-up:en med företagets logotyp på bakom dig.

Placering

Hur är din kamera placerad när du kör dina digitala möten? Ser kunden på dig från ett grodperspektiv och ser kunden kanske bara ditt ansikte, inget mer?

Om du placerar dig så att din kund ser ungefär så mycket av dig som om ni satt vid ett bord så uppfattas du på ett bättre sätt och det du säger går igenom bättre. Köp en hållare för mobilen för 79 kronor hos e-Store eller denna från Teknikmagasinet för 99 kronor med både hållare och belysning och använd som kamera och använd datorn att skriva på.

Ögonkontakt

Och slutligen, var tittar du när du pratar med din kund? Tittar du på din egen bild nere i höger hörn av skärmen? Eller i mitten av skärmen där kundens ansikte är? Jag hade nyligen ett digitalt möte med Kristoffer Schjött-Quist. Det var ett jättetrevligt möte och kändes inte alls som att vi satt på olika ställen vid varsin skärm. Det kom upp och Kristoffer avslöjade då att hans blick var riktad mot själva kameran och det var därför jag upplevde honom som så närvarande. Han exemplifierade detta genom att byta fokus och istället titta på skärmens mitt, som jag tror att de allra flesta av oss gör. Det blev helt annorlunda och inte alls så personligt. Alltså, släck ner din egen bild och fokusera på ”kundens öga” det vill säga kameran!

 

Hur mycket mer du kan sälja genom att uppgradera dina digitala möten beror förstås på just din specifika situation men varför låta bli när det är så enkelt? Undertecknad har i alla fall precis i helgen uppgraderat sig genom en mobilhållare och ring-lampa!

 

P.S. Om nu någon undrar vad kattbilden har med artikeln att göra så kan jag bara säga – absolut ingenting, förutom att den blicken i alla fall går igenom till mig.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Prylar: Ta emot samtal och skicka sms med Garmins smartwatch Venu 2 Plus

Prylar: Ta emot samtal och skicka sms med Garmins smartwatch Venu 2 Plus

Garmin lanserar Venu 2 Plus, en smartwatch med GPS där användare kan använda sin telefons röstassistent för att skicka sms, ställa frågor och ännu mer.

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Annons

Det här med onlineföreläsningar – de kommer vi fortsätta med även i post-covid tid. Eller vad tror ni? 

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Se hur du ligger till - så här stora är säljares budgetar och rörlig löneandel

Se hur du ligger till – så här stora är säljares budgetar och rörliga löneandel

Baserat på svaren från drygt 4 100 personer inom försäljningsyrket i Sverige presenterar vi här resultatet från Lönebarometern som visar hur stora budgetar Sveriges säljare har och hur stor del av lönen som är rörlig. Lönebarometern genomförs varje år på uppdrag av Säljarnas Riksförbund.
Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

I denna krönika skriver retorikexperten Per Furumo om vikten av att våga fråga.
Från skeptiker till relationsbyggare: Så bemöter du varje kundtyp med precision

Från skeptiker till relationsbyggare: Så bemöter du varje kundtyp med precision

Varje kund är unik, men de flesta följer mönster som går att identifiera. Säljare som lär sig känna igen olika kundtyper och anpassa sin kommunikation därefter har ett tydligt övertag. Här är de vanligaste kundprofilerna – och strategierna som får dem att säga ja.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com