Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-12-09 | Expertråd | Krönika

Årskrönika: Ta fram fåret Shaun i dig!

Året går mot sitt slut och vi har låtit några starka profiler ge sina perspektiv på utmaningar och möjligheter inför kommande år. Vad tror de kommer vara den största skillnaden i hur försäljningschefer kommer att arbeta 2025 jämfört med 2024? Och vilka trender spår de inom sitt gebit. Jens P Edgren, säljcoach och författare, tar oss med i sin tidsmaskin och trendspanar AI-drivna pitchar och TikTok-affärer och uppmanar dig att ta fram ditt eget fåret Shaun.

Ta fram fåret Shaun i dig!Jens P Edgren

Hemma hos oss är det fåret Shaun som gäller! Fåret Shaun löser alla problem som bonden och hunden Bitzer hittar på. Dessutom är han alltid snäll och tålmodig. Om du var kund, skulle inte en säljare med dessa egenskaper vara den första du ringer när du har ett behov?

Ta fram fåret Shaun i dig!
Ta fram fåret Shaun i dig! Foto: Pixabay

Vi frågade nyligen några hundra säljare varför de valt säljyrket. Svaret var entydigt: Att få lösa kundens problem. Men sättet att sälja, få kontakt med kunder och hur du använder din tid kommer att bli annorlunda.

Häng med på en tidsresa

Låt mig ta dig med på en tidsresa ett år framåt i tiden. När 2025  är slut kommer du kunna se tillbaka på ett omvälvande år. Du kommer att använda AI-verktyg för din kundresearch och för dina pitchar, du kommer att använda automatiserade funktioner i ditt CRM och du kommer att reflektera över hur mycket kortare dina säljmöten blivit.

Men digitala funktioner är bara en del av de förändringar du kommer att se. Saker som att nätverka och utveckla din förmåga till att skapa relationer kommer att ta allt mer av din säljtid. Kanske kommer du se tillbaka på året och sucka ”det var bättre förr” eller så kommer 2025 ha varit ett av dina bästa sälj-år någonsin. Det är helt upp till dig! I denna artikel sätter jag mig mentalt i slutet av december 2025 och blickar tillbaka på året som gått. För när vi kliver in i tidsmaskinen kan vi tydligare se hur trender i säljarbetet, trender som kanske inte märks i vardagen, har ändrat förutsättningarna för hur vi väljer kunder, kontaktar dem och gör affärer. När du läst artikeln kommer du kunna agera redan nu och ligga steget före dina konkurrenter och lägga grunden för dina säljframgångar 2025. Häng med – nu åker vi!

3 trender

Den första trenden, som startade med sociala media, med internet och allt smartare mobila appar är AI. Säkert har du redan varit och nosat på AI i form av ChatGPT – ett gratisprogram som lovar, med rätta, svar på det mesta. Du har säkert märkt hur BING, Google och anda sökmotorer ger dig hyfsade svar på dina sökningar. Inte konstigt när de har tillgång till all data. Men har du bett dina AI motorer om hjälp med att analysera dina kunders problem? Har du bett dem att skriva ett telefonmanus eller att ladda upp en förfrågan från en av dina kunder och fått ut en omarbetad riktigt vass offert?

Jag arbetar med säljmetoden MEDDICC och av de säljare jag tränar är det endast ett fåtal som har prövat att använda AI. Men enav dem berättade nyligen för mig att han tagit hem en affär värd 20 miljoner årligen mycket tack vare AI. Av kunden hade han fått en RFP, förfrågan, som omfattade över 200 krav. Bara tiden det skulle ta att läsa dem alla och ge svar var mer än du egentligen kan hantera. Så varför inte ge ChatGPT en chans, tänkte han.

Efter några timmar, man måste modifiera även vad smarta AI-motorer spottar ut sig, hade han en vass offert att skicka över till kunden.  Kunden motiverade valet av honom och hans företag bl a med ”de var snabbast med att svara på våra frågor”. Allt annat lika: Säljaren teamade upp med en AI och vann affären. Mitt råd till dig är därför – våga testa att låta AI analysera dina kunder och baserat på vad du säljer, be AI ta fram en säljande offert. Om inte annat kommer du att spara massor med tid som du kan använda till att bearbeta kunder. Undersök vilka smarta funktioner som redan finns i ditt CRM-system. Salesforce, Hubspot och de flesta andra CRM systemen har redan lanserat digitala assistenter som påminner dig om att följa upp offerter, formulera mejl och organisera din inkorg. Hubspot har numera stöd för att ge dig affärscoaching och systemet ger dig handfasta råd på hur du bör agera för att vinna affären.

Den andra trenden är nätverkande. Alla säljare jag jobbar med berättat hur svårt det är att få tag i kunder. Vissa beslutsfattare verkar ha en skyddad identitet, det finns inga nummer att ringa, inga personliga e-postadresser att hitta. Och ringer du växeln ber de dig vänligt att skicka dina idéer till ”info@” = företages skräpkorg och ingen kommer att läsa dessa inkommande meddelanden. Nätverken är lösningen. Där hjälps man åt, hittar ingångar, delar med sig av kontaktuppgifter och ser till att alla lyckas. Häromdagen deltog jag på en närverksträff. Jag blev helt överväldigad av alla personer som ville, utan att få något i retur, hjälpa mig att lyckas. Jag gick därifrån med 12 nya personer att kontakta. Nätverken har alltid funnits, Rotary, Lions, Friumurarlogen. Exklusiva sällskap som få fått tillgång till. Men nu exploderar dem. I varje stad finns till exempel BNI-föreningar som bara har ett mål i sikt; att alla medlemmar skall lyckas med att nå sina mål. En av mina vänner, Dan, är mycket aktiv i ett nätverk. Varje gång som han skall prospektera ber han sitt nätverk om hjälp med att få e-postadresser och mobilnummer och Dan har inga problem att komma ut på kundmöten. Mitt råd till dig: hitta ett nätverk nära dig, för alla affärer är lokala. Gå på några träffar, de brukar vara gratis i början, observera hur medlemmarna stöttar varandra och lär dig nätverka. Du kommer aldrig ha problem med att hitta prospekts igen.

Den tredje trenden är Sociala Media som Linkedin, Instagram och Facebook. Men där affärerna verkligen verkar finnas 2025 är på TikTok! Vad är då grejen med sociala medier? De är sociala – du kan nå vem som helst, var som helst och när som helst med ditt budskap. Du är fri att knyta kontakter med vem som helst och du kan kommunicera direkt med dina prospekts utan att riskera att stoppas av växeln eller chefens sekreterare. Dessutom visade en undersökning jag gjorde inför boken ”Konsten att lyckas med Social Selling, från Likes till affärer” att om du skriver ett personligt meddelande på till en hög chef på sociala medier så är det 80 procents chans att de svarar. Varför? Jo, för att konkurrensen om uppmärksamheten är låg. Jämfört med ett mejl till samma chef har du 1 000 procents högre chans att nå fram. För hur många mejl tror du att chefer får varje dag? En av de stora fördelarna med att vara aktiv på Linkedin och de andra sociala kanalerna är att du kan väcka dina kunders nyfikenhet genom att göra inlägg, du kan skaffa följare och bygga en ”fanbase” av potentiella kunder.

En av de säljare jag följt under några år, Emma, har skapat både affärer och karriär genom sina personliga och innovativa videobaserade inlägg på Linkedin. En annan säljare jag tränat upp i hur Linkedin skapar affärer har blivit så skicklig att han stod för 47 procent av företagets totala försäljning. Affärerna skapade han via prokativa Linkedinkontakter. Det är bara att sätta igång! Välj ut 10 – 15 potentiella kunder som du vill göra affärer med, hitta de chefer du vill få kontakt med och skicka en kontaktförfrågan. Om du redan är en Linkedin-mästare kan du göra om samma resa på TikTok. Visst är du nyfiken på vad det kan ge?

Behövs säljaren?

En fråga som du kanske ställer dig är om det finns kommer finnas behov av säljare i slutet av 2025? Svaret är förstås ja, även om många företag bygger upp sina hemsidor, digitala assistenter och produkter till att få kunden till ett avslut, utan att någon säljare är inblandad. Men när det kommer till komplexa produkter och tjänster, sådant som tar mer än en kafferast att förklara, är det de säljare som har utvecklat sin empatiska förmåga som vinner matchen. Din personlighet, ditt sätt att ställa frågor, att utmana kunden och bygga förtroende kan inte ersättas av AI.

Mitt råd är att lära dig en säljmetod som ger dig ett stöd för vad du skall ha koll på för att veta om kunden är beredd att köpa av dig. Men det du ska lägga mest tid är på din personliga utveckling och förmåga att knyta starka relationer på kort tid. Tänk om du bara har 30 sekunder på dig att fånga din kunds nyfikenhet, vilken fråga skulle du då ställa? Vilken story skulle du berätta? Vad skulle du göra? Allt annat lika är ditt starkaste konkurrensmedel din personlighet! Är du mer lik Bamse än fåret Shaun? Eller är du kanske mer en Pippi Långstrump i din sanna natur? Vad det än är, se till att vara ännu mer av dig själv och ta fram problemlösaren i dig så kommer du att kunna se tillbaka på 2025 som ditt bästa år någonsin.

Nu kör vi hela vägen in i kaklet och lägger grunden för ett fantastiskt 2025!

Jens Edgren

MEDDICC

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Att rekrytera fel person kostar – men att förbise rätt person kan bli ännu dyrare. I denna krönika lyfter Christer B Jansson, vd för Confident Approach, en ofta förbisedd sanning: toppresterare inom försäljning syns inte alltid vid första ögonkastet. Med stöd i forskning och lång praktisk erfarenhet förklarar han varför motivation och målnivå är viktigare än karisma – och hur företag enkelt kan sluta missa sina framtida stjärnor.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Annons

Ett lägre inköpspris på tjänste- och förmånsbilar innebär inte alltid låga totala kostnader. Hur man administrerar sina tjänste-, förmåns- och personalbilar via TCO (Total Cost of Ownership) är en ofta återkommande frågeställning för många företagare. Med rätt upplägg finns pengar att spara, både för företaget och för den som kör tjänste- eller förmånsbilen!

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com