Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-01-19 | Expertråd

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning utan ledarskap är som en världsomsegling utan kompass. Du kommer att komma någonstans, men det är inte säkert att det är du som bestämmer vart.

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Hanna Plymouth

Business coach

Ledarskapscoach och säljcoach som bidrar till lönsamma företag där människor mår bra och som är hållbara och meningsfulla.

  • LEDARSKAP
  • FÖRSÄLJNING
  • HÅLLBARHET

Vill du nå Hanna gör du det här.

https://www.linkedin.com/in/hanna-plymouth/

 

Försäljning och ledarskap är också två essentiella delar av att driva ett företag. Båda kräver en kombination av strategi, kommunikationsfärdigheter och en förmåga att motivera och inspirera sig själv och andra.

Utveckling inom flera områden

För att utveckla försäljningen i ett bolag behövs utveckling på minst tre olika plan. Det rent affärsmässiga. Det professionella och det personliga. Och alla tre gäller för alla inblandade personer. VD, säljansvarig, säljledare och säljare. Vilket av områdena är viktigast? Det är olika för varje individ och varje tid.

Ett effektivt sätt att utveckla både försäljningen och ledarskapet är att vara skicklig på att coacha alla medarbetare inom försäljning.

Professionell coaching är mycket mer än ett coachande samtal

Professionell coaching är mycket mer än ett samtal där säljledaren försöker låta bli att tala om vad han eller hon tycker, och i stället ställer halvledande frågor. Det är också något helt annat än att sätta upp ”utmanande” mål som i värsta fall skapar handlingsförlamning och konkurrens, i bästa fall ger riktning för försäljningen. Det handlar om att fråga och lyssna på en helt annan nivå. Det handlar om sortering, prioritering, återkoppling och utmaning.

En ledare varken kan eller ska alltid coacha. Ibland instruerar vi den som är helt ny. Ibland berättar vi vad vi tycker. Ledaren behöver vara vig och kunna förflytta sig mellan att vara chef, ledare och coach.

Kort om mål

Förr var många nöjda när deras mål följde mallen om att vara SMARTa (specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta). Numera inser de flesta att mål behöver vara så mycket mer. De behöver ge en riktning! De ska vara till nytta för kunden! De ska främja samarbete och trygghet! (Mål kontra riktning tar vi oss an en annan gång).

Tillbaka till försäljningsutveckling och ledarskap.

Vilket ledarskap behövs för att försäljningen ska blomstra?

Inom försäljning, liksom inom alla andra områden behöver medarbetare må bra för att gå bra (för att citera en annan coach). Vissa tror att må bra innebär mindre aktivitet och gränsar till det engelska uttrycket ”fat and happy” men inget kunde vara mer fel.

Att må bra i företagsvärlden handlar om att känna sig trygg så att man vågar och vill vara kreativ. Vågar göra saker på ett nytt sätt. Vågar gå utanför de vanliga metoderna. För om vi gör som vi brukar göra, kommer vi inte att få de resultat vi brukar få. Vi kommer att få sämre resultat eftersom omvärlden förändras i en rasande takt. Ingenting är som det en gång var och ingenting kommer om ett år eller två att vara som det är nu. Utom förstås i de bolag som envisas med att de vet vad som funkar…

Så om ”må bra” är ett av målen för att lyckas med försäljningen – hur ska det då gå till? Hur kan människor må bra när tempot är högt och allt förändras hela tiden, speciellt när vi vet att de allra flesta har behov av hyfsat mycket stabilitet?

Psykologisk trygghet och koll på SCARF-modellen är grundkurs

I vardagen är det inte meningen att ledare ska gå runt och hala fram verktyg och modeller för att utbilda medarbetarna. OCH… de behöver ha koll på vissa grundläggande principer för att vi alla ska känna oss säkra på att organisationen går åt rätt håll.

Psycological safety

En av de områden som jag anser att varje säljledare bör ha koll på är begreppet ”psykologisk trygghet” som myntades av professor Amy Edmondson. Googles Aristoteles studie landade i att psycological safety var den allra viktigaste komponenten för att skapa effektiva team.

SCARF

En annan viktig modell är SCARF-modellen som initierades av David Rock och som involverar de fem komponenterna status, certainty, autonomy, relatedness och fairness. Just autonomy är ett område där många organisationer missar när det gäller försäljningsorganisationen. Man dokumenterar, mäter och övervakar varje steg och folk känner sig mer kontrollerade, än uppmärksammade.

Coaching – både inom ledarskap och försäljning, gör skillnad

Grundade och mogna säljledare, säljchefer, chefer och VD är en av nycklarna till att organisationen mår bra. Ett sätt att uppnå det är via professionell coachning.

Om du vill att säljarna ska leverera – se då till att säljledare har en egen professionell coach som finns där för att puffa, stödja, utmana, bekräfta och lära ut coaching. I takt med att ledarna i din organisation ”landar” kommer organisationen att ”landa” och resultaten tickar in i en högre takt.

5 tips! Försäljningsutveckling kräver ledarskapsutveckling

Ledarskap och försäljning hänger ihop som hand i handske. Nästa gång du vill utveckla försäljningen i din organisation föreslår jag att du kikar på;

  • Ledarskapet runt säljorganisationen och i bolaget i stort
  • Funderar på vilken expertis ni skulle behöva inom försäljningsutveckling och ledarskapsutveckling
  • Reflektera över både hur det personliga ledarskapet och det formella ledarskapet påverkar er försäljning, i vardagen och på strategisk nivå
  • Frågar säljarna och kunderna, vad kunderna skulle vilja att ni blir bättre på
  • Tar er an frågan med en nyfikenhet om vad ni kan göra annorlunda

Jag önskar dig all framgång med din försäljning och ditt ledarskap!

Av: Hanna Plymouth

Läs mer: Hanna Plymouth: Hur firar du framgångar?

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Låt inte er vagnparksadministration äta upp säljtiden!

Låt inte er vagnparksadministration äta upp säljtiden!

Annons

Hur hanterar ni er vagnparksadministration idag? Har ni räknat på hur mycket tid som varje säljare faktiskt lägger på administrationen kring sin bil? Eller ligger uppgiften på någon på ekonomi- eller löneavdelningen som väldigt gärna skulle vilja slippa den?

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com