Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2019-07-28 | Expertråd

Framtidens affärer kan skötas i Messenger

Digitalexperten Simon Beyer berättar om varför Facebook Messenger kan vara relevant för ditt företag.

Foto: Simon Beyer

Digitalexperten Simon Beyer berättar om varför Facebook Messenger kan vara relevant för ditt företag.

Under det föregående året lanserade Facebook sin nya plattform för Messenger som skulle möjliggöra kommunikation mellan företag och Messengers användare, som i dag är strax över en miljard personer. Det stora användartalet tillsammans med trenden att användare spenderar mer och mer tid i Messenger gjorde att Facebook såg en stor möjlighet genom att introducera chattbotar på Messengers plattform.

Det är många företag och organisationer som fortfarande verkar tveka kring om Messenger är rätt plattform för dem, att möta sina användare, vilket har resulterat i att chattbotarna ännu inte blivit så många som man kunde anta.

Utmaningen med Messenger är att många uppfattar kanalen som privat. Därför tvekar företag och organisationer kring hur de ska använda kanalen. Denna oro är till viss del befogad. Men eftersom en stor del av dagens kommunikation sker via meddelandetjänster som kan uppfattas som mer personliga, bör företag och organisationer ta steget ut ur sin comfort zone.

Genom att testa kommunikationen via meddelandetjänster kan man lära sig vad som fungerar för just sin målgrupp. Varumärken som vill ligga i framkant kommer ha svårt att ignorera meddelandetjänster.

Jag menar med den här artikeln inte att du ska allokera hela din marknadsbudget till Messenger. Jag vill bara lyfta de möjligheter som finns med meddelandetjänster. Nedan följer några punkter som jag tycker det är bra att veta:

framtiden: affärer kan skötas i messenger

 

Nästan alla använder meddelandetjänster idag

Det sker en tydlig ökning kring antalet personer som använder meddelandetjänster, samt att de spenderar mer tid på dessa tjänster. De fyra största meddelandetjänsterna är i dag större än världens fyra största sociala medier. Företag börjar se potentialen i att kommunicera med dessa användare.

Chattbotar kan ses som en gyllene medelväg då mejl uppfattas som spam, SMS är väldigt begränsande och telefonsamtal kräver väldigt stor uppmärksamhet. För de företag som vill vara där deras användare befinner sig, så framstår meddelandetjänster som en attraktiv kanal. Tillväxten kan vara ett resultat av den annonsfria miljön som sker just nu.

Messenger är mer än bara meddelanden

Nyligen publicerade Kemal El Moujahid, Facebook Messenger Product Manager, ett blogginlägg där han beskrev hur Messengers botar blir allt mer avancerade. Botarna beskrivs av Kemal El Moujahid som ”full-featured experiences that include complex interfaces, native payments, location sharing and more”, dock finns det ännu inte många botar som har förändrat sättet för hur användare kommunicerar med företag och organisationer. För att få ett riktigt genomslag behöver botarna bevisa att de inte bara är häftiga, utan även skapar ett verkligt värde för användarna i deras vardag.

Onödigt att bygga ännu en app

Om man vill bygga en app krävs det att man tar fram en app som fungerar mot flera operativ system och tas emot av app store. Den ska även hjälpa din målgrupp att hitta den och att sedan skapa rätt inställningar. Dessutom är konkurrensen stenhård, den genomsnittliga användaren spenderar cirka 85 procent av sin tid i de fem appar som hen tycker bäst om. Att bli en av dessa appar krävs därför ett enormt arbete.

Messenger, och andra appar för meddelandetjänster, är vanligtvis en av dessa fem appar som används mycket. Givet ovan, kan det vara en idé att använda sig av den räckvidd och infrastruktur som Messanger och andra appar erbjuder. Detta innebär givetvis att du är beroende av en annan aktör som kan ändra förutsättningar för dig, men samtidigt är fördelen med att använda en redan existerande infrastruktur stor.

Meddelandetjänster är sociala i sin natur

De aktörer som lyckats skapa användarvänliga botar befinner sig i en fantastisk kontext. Användarna kommunicerar med sina vänner och familj på samma plattform som de interagerar med företag. Detta gör att innehåll från konversationer kan användas för att skapa synergier i andra konversationer.

Inom detta område hoppas Facebook göra framsteg. Redan nu testar Facebook artificiell intelligens som läser av meddelanden, genom att tolka dessa kan kanalen komma med förslag på funktioner som kan hjälpa användaren.

Användandet utvecklas och förändras snabbare än vad vi tror

För att användarbeteendet ska förändras krävs inte så mycket. Användarna befinner sig redan på dessa appar och kommunicerar med sina vänner. Att börja kommunicera med företag är inget särskilt stort steg egentligen. Tittar vi på WeChat som är en kinesisk meddelandetjänst, kan vi se att skiftet redan skett.

40 procent av WeChats användare kommunicerar på daglig basis med företag via tjänsten. Det som krävs av Messenger och andra tjänster för att komma ikapp WeChat är att tjänsterna som erbjuds verkligen upplevs som värdeskapande och användarvänliga. Initialt tror vi att botar inuti meddelandetjänster ska ses som ett komplement till existerande tjänster för att utvärderas och eventuell skalas upp.

Sammanfattningsvis kan man säga att de tjänster som bör ses som mest naturliga att börja med via botar är kundtjänst, kundservice och förvärv av nya kunder. Det är inom dessa områden som man hittills ser störst potential. Messenger kan numera bidra med ett reellt värde för företag och organisationer när det används på rätt sätt.

Vill du kontakta Simon Beyer? Här når du honom: simon.beyer@ingager.com

Läs mer: 45 föreläsare som lyfter din säljorganisation
Liza liza@eventeffect.se

Läs mer:

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

offentlig upphandling 4

Upphandlingar över och under tröskelvärdena – vad gäller?

Annons

Olika upphandlingar kräver olika upphandlingsprocesser. Oavsett om du tillhör ett företag som är van vid upphandlingar i offentlig sektor eller inte, är det bra att ha koll på som gäller när du vill lämna anbud.Det är inte alltid lätt att veta vad som gäller, speciellt eftersom processen för anbudssökande kan variera stort beroende på om upphandlingen sker över eller under tröskelvärdena.Här går vi igenom vad som gäller för upphandlingar över eller under tröskelvärdena, och förklarar vilka olika upphandlingsprocesser du som leverantör kan komma i kontakt med.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

Mest läst

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.
bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.
Almedalsveckan 2021 700x320 2

Årets säljmingel blir ett digitalt fyradagars evenemang 4 juli – 7 juli

Almedalsveckan är en av världens största demokratiska mötesplatser. Den har sedan starten 1968 varit kostnadsfri och öppen för alla. För att anpassa Almedalsveckan till pågående pandemi så blir det ett fyradagars huvudsakligt digital arrangemang med start den 4 juli.
Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.