Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2019-07-28 | Expertråd

Framtidens affärer kan skötas i Messenger

Digitalexperten Simon Beyer berättar om varför Facebook Messenger kan vara relevant för ditt företag.

Så kan du optimera företagets sociala medier

Digitalexperten Simon Beyer berättar om varför Facebook Messenger kan vara relevant för ditt företag.

Under det föregående året lanserade Facebook sin nya plattform för Messenger som skulle möjliggöra kommunikation mellan företag och Messengers användare, som i dag är strax över en miljard personer. Det stora användartalet tillsammans med trenden att användare spenderar mer och mer tid i Messenger gjorde att Facebook såg en stor möjlighet genom att introducera chattbotar på Messengers plattform.

Det är många företag och organisationer som fortfarande verkar tveka kring om Messenger är rätt plattform för dem, att möta sina användare, vilket har resulterat i att chattbotarna ännu inte blivit så många som man kunde anta.

Utmaningen med Messenger är att många uppfattar kanalen som privat. Därför tvekar företag och organisationer kring hur de ska använda kanalen. Denna oro är till viss del befogad. Men eftersom en stor del av dagens kommunikation sker via meddelandetjänster som kan uppfattas som mer personliga, bör företag och organisationer ta steget ut ur sin comfort zone.

Genom att testa kommunikationen via meddelandetjänster kan man lära sig vad som fungerar för just sin målgrupp. Varumärken som vill ligga i framkant kommer ha svårt att ignorera meddelandetjänster.

Jag menar med den här artikeln inte att du ska allokera hela din marknadsbudget till Messenger. Jag vill bara lyfta de möjligheter som finns med meddelandetjänster. Nedan följer några punkter som jag tycker det är bra att veta:

Framtidens affärer kan skötas i Messenger

 

Nästan alla använder meddelandetjänster idag

Det sker en tydlig ökning kring antalet personer som använder meddelandetjänster, samt att de spenderar mer tid på dessa tjänster. De fyra största meddelandetjänsterna är i dag större än världens fyra största sociala medier. Företag börjar se potentialen i att kommunicera med dessa användare.

Chattbotar kan ses som en gyllene medelväg då mejl uppfattas som spam, SMS är väldigt begränsande och telefonsamtal kräver väldigt stor uppmärksamhet. För de företag som vill vara där deras användare befinner sig, så framstår meddelandetjänster som en attraktiv kanal. Tillväxten kan vara ett resultat av den annonsfria miljön som sker just nu.

Messenger är mer än bara meddelanden

Nyligen publicerade Kemal El Moujahid, Facebook Messenger Product Manager, ett blogginlägg där han beskrev hur Messengers botar blir allt mer avancerade. Botarna beskrivs av Kemal El Moujahid som ”full-featured experiences that include complex interfaces, native payments, location sharing and more”, dock finns det ännu inte många botar som har förändrat sättet för hur användare kommunicerar med företag och organisationer. För att få ett riktigt genomslag behöver botarna bevisa att de inte bara är häftiga, utan även skapar ett verkligt värde för användarna i deras vardag.

Onödigt att bygga ännu en app

Om man vill bygga en app krävs det att man tar fram en app som fungerar mot flera operativ system och tas emot av app store. Den ska även hjälpa din målgrupp att hitta den och att sedan skapa rätt inställningar. Dessutom är konkurrensen stenhård, den genomsnittliga användaren spenderar cirka 85 procent av sin tid i de fem appar som hen tycker bäst om. Att bli en av dessa appar krävs därför ett enormt arbete.

Messenger, och andra appar för meddelandetjänster, är vanligtvis en av dessa fem appar som används mycket. Givet ovan, kan det vara en idé att använda sig av den räckvidd och infrastruktur som Messanger och andra appar erbjuder. Detta innebär givetvis att du är beroende av en annan aktör som kan ändra förutsättningar för dig, men samtidigt är fördelen med att använda en redan existerande infrastruktur stor.

Meddelandetjänster är sociala i sin natur

De aktörer som lyckats skapa användarvänliga botar befinner sig i en fantastisk kontext. Användarna kommunicerar med sina vänner och familj på samma plattform som de interagerar med företag. Detta gör att innehåll från konversationer kan användas för att skapa synergier i andra konversationer.

Inom detta område hoppas Facebook göra framsteg. Redan nu testar Facebook artificiell intelligens som läser av meddelanden, genom att tolka dessa kan kanalen komma med förslag på funktioner som kan hjälpa användaren.

Användandet utvecklas och förändras snabbare än vad vi tror

För att användarbeteendet ska förändras krävs inte så mycket. Användarna befinner sig redan på dessa appar och kommunicerar med sina vänner. Att börja kommunicera med företag är inget särskilt stort steg egentligen. Tittar vi på WeChat som är en kinesisk meddelandetjänst, kan vi se att skiftet redan skett.

40 procent av WeChats användare kommunicerar på daglig basis med företag via tjänsten. Det som krävs av Messenger och andra tjänster för att komma ikapp WeChat är att tjänsterna som erbjuds verkligen upplevs som värdeskapande och användarvänliga. Initialt tror vi att botar inuti meddelandetjänster ska ses som ett komplement till existerande tjänster för att utvärderas och eventuell skalas upp.

Sammanfattningsvis kan man säga att de tjänster som bör ses som mest naturliga att börja med via botar är kundtjänst, kundservice och förvärv av nya kunder. Det är inom dessa områden som man hittills ser störst potential. Messenger kan numera bidra med ett reellt värde för företag och organisationer när det används på rätt sätt.

Vill du kontakta Simon Beyer? Här når du honom: simon.beyer@ingager.com

Läs mer: 45 föreläsare som lyfter din säljorganisation
Liza liza@eventeffect.se

Läs mer:

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Automatiskt utkast

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Annons

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Emistell modul 300x250

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

Expertråd

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Expertråd

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Expertråd

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Expertråd

Svårt och kostsamt att rekrytera säljare? Men behöver det egentligen vara det? I sin krönika skriver Christer B Jansson om två ”No Brainers”.

Revenue Operations – Ett måste för en framgångsrik säljstrategi

Har du koll på Revenue Operations?

Expertråd

Revenue Operations är just nu den snabbast växande försäljningsstrategin inom B2B-försäljning i USA, och den börjar väcka intresse även hos svenska arbetsgivare inom framför allt IT och tech. Läs hur strategin kan maximera intäkterna i krönikan av vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers.

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

Expertråd

Ovanstående kinesiska ordspråk kommer för mig varje gång jag kommer i kontakt med personer som inte har förstått kundprocessen eller sin roll i den, oavsett vilket företag de driver eller jobbar i. Läs denna veckas gästskribent Ulla-Lisa Thordéns krönika om det alltid lika viktiga kundbemötandet.

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Expertråd

Olika säljstilar triggas av olika typer av coachande åtgärder. Säljtävlingar ökar prestationsförmågan för de med tävlingsorienterad säljstil men sänker motivationen för relationsorienterade säljare. I sin krönika kartlägger Christer B Jansson de olika säljstilarna och hur de funkar.

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Expertråd

Andas rätt och hantera stress effektivt – nu är ”breathwork” det heta ämnet som alla talar om. Fler och fler yogastudior erbjuder breathwork på schemat och de flesta kallbadare har Wim Hofs andningsmetod på läpparna. Men vad är egentligen breathwork, och hur kan det hjälpa dig att hantera stress i arbetslivet?

Verktyg

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du fixa en snygg och proffsig presentation men har ont om tid? Om du inte redan upptäckt Gamma AI så kolla in verktyget som hjälper dig att fixa snygga presentationer på nolltid!

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Verktyg

Jobbar ni med excelark eller sitter ni med ett gammalt CRM-system? Tappar ni kanske till och med affärer för att de hamnar mellan stolarna? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!

En säljares smartaste gratisverktyg

En säljares smartaste gratisverktyg

Verktyg

I slutet på förra året började alla prata om chattboten ChatGPT. Stämde det verkligen att den klarade av att uttrycka sig i skrift nästan som en människa? Idag är vi många som använder oss av olika smarta AI-verktyg för att effektivisera vårt arbete. Här listar vi på Saleseffect våra personliga favoriter som hjälper dig att få till texten och översättningen, impa på kundragningen och komma i tid till kundmötet.

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Verktyg

Att skapa ett professionellt intryck är avgörande för framgången hos ett säljande företag. Kundens första intryck kan vara skillnaden mellan att göra en försäljning eller förlora en potentiell affär. Men hur kan man göra ett bestående intryck och upplevas som professionell?

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Kristoffer modul 300x250

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Karriär

Bilal Said kommer senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Karriär

Johan Mägi får nu ansvaret för utveckling och försäljning av partneraffärer och premiumutbudet på Stockholm Live’s samtliga arenor. Johan kommer närmast från rollen som Commercial Development Director på Apollo.

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Karriär

Rickard Mäkitalo kliver i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.

Försäljningschefen - snabbaste vägen til vd-posten

Försäljningschefen – snabbaste vägen til vd-posten

Karriär

Lockar jobbet som vd? Funderar du på ditt nästa steg i karriären? Då ska du läsa vår artikel om försäljningschefens väg till vd-posten!

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Juridik

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 november tillträdde Peder Häggström som affärschef för Konstruktion och installation i nord, där Tyréns har kompetenser inom konstruktion, VVS, el, tele och akustik.

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Karriär

Måns Johnsson tillträdde sin nya tjänst som försäljnings- och marknadsföringschef den 2 oktober 2023. Måns kommer senast från Salesforce där han tillbringade 12 år och ansvarade för affärsområdet Alliances & Channels i norra Europa. Innan sin tid på Salesforce var han Business Unit Director på Dun & Bradstreet.

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Karriär

Peter Lidslot tar nu över rollen som Head of Customer Relations.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det?

Karriär

Jobbat som KAM ett tag och funderar du kanske på nästa steg i karriären? Men vad krävs egentligen för att bli försäljningschef och hur är det att bli chef över sina tidigare kollegor?

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Karriär

Jula Hotell fortsätter satsa på konferenser och events. Jenny Moore har rekryterats som ny försäljningschef med särskilt ansvar för satsningen.

Mest läst

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Saleseffect.se genomför nu omfattande undersökningen bland Sveriges säljare och säljchefer som resulterar i listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023. Listan kommer presenteras på saleseffect.se i slutet av februari, missa inte att nominera din eller dina favoriter bland säljcoacher, säljtränare, säljutbildare och säljutvecklare i landet.
Offerter mognar inte, de ruttnar

Offerter mognar inte, de ruttnar

Vi känner alla till den besvikelsen när vi öppnar kylskåpet och upptäcker att mjölken har blivit sur. Precis som mjölk, förlorar offerter sin friskhet med tiden. När du skapar en offert är det som att hälla upp en kanna färsk mjölk. I början har den full potential, men om du låter den stå för länge blir den oanvändbar.
Guide: Att styra genom förändringsledarskap

Guide: Att styra genom förändringsledarskap – 6 steg

Att leda i förändring är en av de mest utmanande uppgifterna för dig som försäljningschef och ledare. Det kräver en kombination av vision, mod och förmåga att navigera i outforskad terräng. Läs hur du effektivt initierar och leder förändring inom en organisation genom förändringsledarskap.
Svenskt AI-verktyg fixar dina mötesprotokoll

Svenskt AI-verktyg fixar dina mötesprotokoll

Automatiska Mötesprotokoll, som tjänsten heter, beräknas revolutionera möten då du inte längre behöver ha en protokollförare under möten och heldagskonferenser.
Detta är talarna på Sales & Marketing Expo 21 22 februari!

Här är talarna på Sales & Marketing Expo 21 – 22 februari!

Sales & Marketing Expo är Sveriges största mässa, konferens och mötesplats för dig inom sälj och marknadsföring. När den drar igång 21 - 22 februari på Kistamässan i Stockholm är det med ett gediget konferensprogram. Här är listan med talarna!

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.