Här ger kommunikationsexperten, Antoni Lacinai, dig sex konkreta tips på hur du skapar ett minnesvärt budskap:
Att vara bra på att använda en varierad röst och ett dynamiskt kroppsspråk när du presenterar inför kunder stärker dina möjligheter att vara minnesvärd. Men vad händer om själva innehållet i det du säger är för tunt?
Ett exempel för tio år sedan. Jag är på väg ner mot Kista centrum. På andra sidan gatan går en man. Han ser mig, korsar gatan och säger: ”De e du! De e du!” Jag svarar ”De e jag. De e jag…?” Han fortsätter ”Jag såg dig presentera i Boca Raton (utanför Miami) för några år sedan. Du var grym! Alltså jag minns ingenting av vad du sa, men du var grym!”
Var jag verkligen bra?
Från att ha sträckt på mig av stolthet pös jag nu ihop och fick en riktig tankeställare. Visst kan ett monotont kroppsspråk och en odynamisk röst förstöra ett budskap lika mycket som alla värdelösa PowerPoint-bilder.
”Men innehållet måste finnas där, tydligt och lätt att minnas. Tänk dig att du får en present med vackert papper och fina snören. Du blir förväntansfull. Men när du öppnar paketet, finns det ingenting inuti. Det är tomt. Bara luft. Det är samma med innehållet i en presentation. Utan det spelar resten ingen roll.”
För att du ska slippa uppleva detta får du 6 tips på hur du gör innehållet enklare att minnas:
1. Din publik minns det du säger i början och i slutet. Var tydlig där, så ökar dina chanser dramatiskt.
2. Vi minns med hjälp av våra fem sinnen. Få kunden att ”uppleva” det du vill förmedla. Ju mer de kan se, höra, känna, smaka eller lukta, desto större chans att de minns. Vad minns du själv bäst? En gul citron eller en c-vitaminfrukt? Bort med abstrakta ord och in med konkreta.
3. Välj ett enklare språk. Om du sitter på ett företag med egna förkortningar så använd INTE dessa.
4. Vi minns i tretal. Tro, hopp och kärlek. Vene Vidi Vici. Blod svett och tårar o.s.v
5. Liknelser och metaforer är mycket effektiva sätt att få folk att förstå och minnas.
6. Berätta en historia. Det slår alla andra knep och tricks. Berättelser når inte bara ut, de når in.
”Det du sa fick mig att tänka”
Jag blev trots allt lite glad över att kollegan sa att jag var grym, den dagen för tio år sedan. Jag tackade så mycket. Men efter den händelsen är jag också tacksam över att kunna sätta tydligare mål.
Jag vill att folk kommer fram efteråt och säger ”Antoni, du var grym! Det du sa fick mig att tänka. Och nu har jag förbättrat mig på att (välj själv). Tack!”
Bli minnesvärd och få fram ett att få fram ett minnesvärt budskap i hur du ser ut, hur du låter och framför allt; vad du säger.
//Antoni
Antoni Lacinai är föreläsare, författare och kommunikationstränare som hjälper människor att bli bättre på att leda, sälja och samarbeta. Hans fokus är motiverande mål, effektfulla möten och en god kommunikation mellan människor. Du når Antoni här.