Zandra Nilsson är Sales Director Nordic på Siemens Digital Industries och hon är en av inspiratörerna under utbildningsdagen den 19 november för kvinnliga försäljningschefer.
Hennes karriär började som Nordic Sales Trainee på IBM 2006. Hur håller hon sig i framkant inom en bransch som fullkomligt exploderar just nu med SaaS-transformation och teknik som AI och Metaverse och hur får hon sitt säljteam att växa långsiktigt? Och vad har varit hennes framgångsnycklar i en mansdominerand bransch?
Berätta lite kort om dig personligen!
– Jag är i grund och botten en teknik- och affärsintresserad Smålandstjej som efter studier i Linköping och resor runt om i världen landade i Stockholm för snart 20 år sedan. Jobbet och mina två barn tar det mesta av min tid just nu. Sen försöker jag hinna med att träna och träffa vänner när jag kan.
SaaS-branschen som du jobbar inom fullkomligt exploderar. Berätta hur du hanterar det i ditt dagliga jobb!
– Både Siemens Digital Industries där jag är nu och IBM där jag jobbade i 11 år har kontinuerligt varit en del av stora transformationer. Under utbildningen den 19 november kommer jag dela med mig av de erfarenheter jag tagit med mig från trainee-jobbet 2006 fram till att leda försäljningsteam på växande marknader för stora teknikbolag.
Det som inspirerar mig och hjälper mig att hålla mig uppdaterad och få med mig team under stora förändringar är att omvärldsbevaka, förstå hur andra branscher och branschkollegor agerar, följa med i utvecklingen internt och externt genom att läsa och lyssna på andra. Internt till teamen gäller det att förklara och vara transparent med varför förändringen sker samt vad som händer om vi inte gör något. Jag försöker också lyssna och ta mig tid för att förstå om förändringen landar som den ska. Under resans gång jobbar vi mycket med att kommunicera bra och dåliga erfarenheter så att vi alla lär oss av varandra och blir bättre dag för dag.
Vi vill under utbildningen inspirera kvinnliga försäljningschefer i deras ledarroller. Har du själv haft någon förebild? Berätta!
– Absolut, jag har haft både kvinnliga och manliga förebilder. De har dels visat vägen, att allt är möjligt, men även visat på ett inspirerande ledarskap både under framgång och under stark press samt vikten av att alla ska med på resan. En tidigare chef använde begreppet storhjärna. Det är något jag verkligen har tagit till mig och använder mig mycket av, det vill säga att ta tillvara på vår kollektiva kunskap och erfarenhet för att lösa situationer och utmaningar, samt bygga delaktighet i förändringar.
Är det något i din karriär som verkligen format dig som ledare?
– På IBM fick jag många nya roller på kort tid. Jag fick ständigt en större kostym och med ansvar för nya team, uppgifter och marknadspositioner. Det gav mig otroligt nyttiga erfarenheter. I nuvarande roll, som jag haft i snart sju år på Siemens där jag långsiktigt fått mitt team att växa genom en otrolig förändrings- och tillväxtresa har har också format mig och har gett mig en bred verktygslåda att använda i olika situationer.
Vad tror du deltagarna på utbildningen tar med sig från dig?
– Jag hoppas kunna förmedla både en glädje till jobbet som försäljningschef och en öppen och ärlig reflektion från mina erfarenheter av att driva försäljningsteam inom konstant föränderliga teknikbranscher. Det gäller både vad du ska tänka på som ny chef i nya team, samt hur du kontinuerligt driver tillväxt inom samma team under kontinuerlig förändring. Jag kommer också dela med mig av hur jag navigerat i mansdominerande branscher.
Mer om:
Ledarskapsutbildningen för kvinnliga försäljningschefer 19 november – program och anmälan
Siemens Digital Industries Software hjälper företag i alla storlekar med deras digitala transformation. De erbjuder mjukvara, hårdvara och tjänster och allt från kretskort till hela system, från produkter till processer och i alla industrier. Siemens Digital Industries Software är ett amerikanskt företag med huvudkvarter i Plano, Texas och bolaget är en del av
Siemens AG, som är ett av världens ledande teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och hälsovård. 2023 omsatte Siemens Group 77,8 billioner euro och har globalt 320 000 anställda.
Till Zandra Nilsson på LinkedIn.
Av: