Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-02-07 | Upphandling

Nytt förenklat regelverk inom offentlig upphandling

I dagarna träder nya regler i kraft på upphandlingsområdet. Från den 1 februari 2022 gäller nya förenklade regler för offentlig upphandling på det icke-direktivstyrda området. Hanna Trygg Advokat på Wistrand Advokatbyrå förklarar i denna artikeln mer om reglerna.

Nytt förenklat regelverk inom offentlig upphandlingHanna Trygg Advokat på Wistrand Advokatbyrå

Syftet med ändringarna är bland annat att göra regelverket tydligare och enklare, både vad gäller utformning och innehåll. Ändringarna innebär i huvudsak att 19 kapitlet LOU, 19 kapitlet LUF och 15 kapitlet LUFS ersätts med två nya kapitel i respektive lag; ett för annonspliktiga icke-direktivsstyrda upphandlingar och ett om direktupphandling. Lagen om upphandling av koncessioner, LUK, ändras inte.

Det nya regelverket gäller alltså för det icke-direktivstyrda området, det vill säga upphandlingar under EU:s tröskelvärden och upphandlingar av sociala tjänster och andra särskilda tjänster. Det gamla regelverket ska fortfarande tillämpas på upphandlingar som påbörjats innan det nya regelverket träder i kraft.

Med utgångspunkt i att de upphandlingsrättsliga principerna gäller för icke-direktivstyrda upphandlingar har det nya regelverket utformats till att innehålla enbart regler som är nödvändiga för att ge ramar för de upphandlade organisationerna. Bland annat har kravet på att använda ett visst förfarande tagits bort och istället ges ett stort utrymme åt de upphandlande myndigheterna eller enheterna att själva utforma varje upphandling. Dock finns inget som hindrar att de upphandlade myndigheterna hämtar inspiration i reglerna för det direktivstyrda området, så länge som de grundläggande principerna följs.

I det nya 19 kapitlet LOU/LUF (som gäller för annonspliktiga upphandlingar under tröskelvärdena och av tjänster enligt bilaga 2) införs bland annat nya regler om vad upphandlingsdokumenten ska innehålla, kommunikation, rätt att utesluta leverantör och förlängning av anbudstid. Därutöver utökas möjligheten att genomföra reserverad upphandling av vissa tjänster. Även fortsättningsvis kommer regler som syftar till att skydda leverantörerna att gälla, exempelvis regler om möjlighet att åberopa ett annat företags kapacitet, om onormalt låga anbud och möjligheten för en grupp av leverantörer att få delta i en upphandling.

Vidare kodifieras i det nya regelverket den möjlighet som redan finns idag att föra dialog i en pågående upphandling. Det förtydligas även i lagtexten att dialogen får omfatta rättelser av fel, förtydliganden och kompletteringar av anbud på motsvarande sätt som för direktivstyrda upphandlingar. Vidare införs en ny bestämmelse om möjlighet till förhandling med en leverantör. Förhandling får avse alla aspekter av upphandlingsdokumenten förutom minimikrav och tilldelningskriterier samt av anbudet eller andra handlingar som leverantören lämnat in. De grundläggande principerna sätter ramarna för vad som är möjligt att förhandla om i en upphandling på det icke-direktivsstyrda området.

Direktupphandling regleras i det nya 19 kapitlet i LOU/LUF. Begreppet ”direktupphandling” definieras i det nya regelverket som tilldelning av ett kontrakt eller ingående av ramavtal utan krav på att den upphandlande myndigheten först ska informera om sin avsikt att upphandla genom en annons om anbudsinfordran. Enligt de nya reglerna är direktupphandling tillåten under vissa fasta beloppsgränser om 700 000 SEK i LOU och 1 200 000 SEK i LUF. Detta till skillnad från dagens regler som föreskriver gränsen som en procentsats av tillämpligt tröskelvärde. För upphandlingar av sådana sociala tjänster och andra särskilda tjänster som anges i bilaga 2 (nuvarande bilaga 2 och bilaga 2 a) gäller dock en högre gräns. I dessa tjänster ingår bland annat utbildningstjänster, hotell- och restaurangtjänster och vissa juridiska tjänster.

Dagens regler om att vid beräkningen av en upphandlings värde inkludera direktupphandlingar av samma slag som gjorts av myndigheten under räkenskapsåret utgår. Istället ska de direktivstyrda beräkningsreglerna göras tillämpliga på samtliga upphandlingar som omfattas av respektive lag. Vidare tydliggörs att direktupphandling är tillåten till följd av olämpliga, ogiltiga eller oacceptabla anbudsansökningar eller anbud och att förfarandet är tillåtet vid synnerlig brådska, i vissa andra särskilda situationer och när det finns synnerliga skäl.

Därutöver införs en möjlighet till direktupphandling i samband med överprövning. Enligt de nya reglerna ska direktupphandling få användas vid en anskaffning som är nödvändig för att tillgodose ett angeläget behov som uppstått till följd av att allmän förvaltningsdomstol (i) handlägger eller har avgjort mål om överprövning av en upphandling och avtal inte får ingås, (ii) har beslutat att en upphandling ska göras om eller rättas, eller (iii) handlägger ett mål om överprövning av ett avtals giltighet och avtalet inte får fullgöras. Sådan direktupphandling får användas endast om upphandlingens värde beräknas understiga tillämpligt tröskelvärde eller om kontraktet kan anses utgöra ett delkontrakt. Ett kontrakt som tilldelas genom sådan direktupphandling får inte ha längre löptid eller vara mer omfattande än vad som krävs med hänsyn till upphandlingens syfte. Dessa begränsningar motiveras av att direktupphandling i samband med överprövning ska täcka ett tillfälligt behov.

I övrigt följer av de nya reglerna bland annat att en upphandlande myndighet som avser att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ramavtal får annonsera sin avsikt, men ska efterannonsera om värdet överstiger 700 000 SEK och ska dokumentera upphandlingar om minst 100 000 kronor. Liksom idag ska en upphandlande myndighet besluta om riktlinjer för direktupphandling.

Sammanfattningsvis innehåller det nya regelverket på det icke-direktivstyrda området färre och mer flexibla regler och är betydligt enklare att läsa utan hänvisningar och korsreferenser till regler på det direktivstyrda området. Regelverket är också tydligare innehållsmässigt. Att regelverket tillåter att upphandlingarna kan utformas och anpassas till de specifika inköpen underlättar och förenklar och kommer sannolikt minska risken för överprövningar framöver. Genom att utrymmet för att genomföra direktupphandling utvidgats har även möjligheten till direktupphandling gjorts mer lättillgänglig.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Utforska din affärspotential på den offentliga marknaden

Utforska din affärspotential på den offentliga marknaden

Kom igång med ett kostnadsfritt konto redan idag! Hitta upphandlingar, ladda hem mallar, ta del av checklistor och håll koll på dina konkurrenter och framförallt dina kunder.

Ny plattform för offentlig sektor – ska underlätta för båda köpare och säljare

Ny plattform för offentlig sektor – ska underlätta för båda köpare och säljare

Så ska Mercell Opic Leverantörsregister hjälpa tusentals köpare och säljare göra fler och bättre affärer ihop.

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

15 tips för din kickoff som andas innovation och kreativitet

15 tips för din kickoff som andas innovation och kreativitet

Annons

Här presenterar vi exempel på aktiviteter som andas innovation och kreativitet med syfte att underlätta för att du ska lyckas med din nästa kickoff eller företagskonferens.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.
Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

Nu lanserades STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som gör det enklare än någonsin att boka konferenser och affärsmöten. För försäljningschefer innebär detta ett effektivt verktyg för att planera kickoffer och sammankomster.
Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
7 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

9 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

Att säga nej kan vara svårt för många av oss. Vi vill inte göra någon besviken eller arg, så vi säger ja även när vi inte har tid, energi eller intresse. Men att sätta våra egna gränser och kunna säga nej är viktigt för vår egen välbefinnande. Lyckligtvis finns det sätt att avvisa någon vänligt och respektfullt utan att göra ...
9 tips: Lyckas som säljare

9 tips: Lyckas som säljare

Det finns många olika saker som kan bidra till att du lyckas som säljare. Här är några grundläggande råd som kan hjälpa dig på vägen till framgång.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com