Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-07-17 | Annons | Oneflow

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga

Det är juli. Det betyder att företag världen över (åtminstone i vissa länder) precis firat, eller snart ska fira Pride. De visar sitt stöd för hbtqi-personer genom att skylta med regnbågsflaggan, vilket har blivit en internationell symbol för mångfald och allas lika värde.

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga

För vissa företag handlar användandet av regnbågsflaggan bara om att plocka billiga poäng. Det är ett enkelt sätt för dem att visa sitt stöd för en social fråga, utan att faktiskt behöva göra särskilt mycket mer än att publicera några inlägg i sociala medier och måla sin logga i regnbågsfärger. Om de faktiskt är ett inkluderande företag på riktigt har mindre betydelse.

Men det finns dem som är värre. Enligt en studie från Popular Information, har 25 “Pridefirande” företag donerat miljontals dollar till ändamål som är tydligt anti-hbtqi. Trots att de framställer sig själva som supportrar. Det är denna typ av tvetydighet som underminerar det riktiga stödet för Pride, och visar att Pride bara är en marknadsföringsploj.

Företag som stöttar Pride på riktigt genom en inkluderande arbetsmiljö, låter sina handlingar tala för sig själva. Istället för en flagga. Som Oneflow. 

Oneflow snackar inte, de agerar

Ett stort antal hbtqi-personer i Norden är fortfarande inte bekväma med att vara öppna om hur de identifierar sig på jobbet, enligt en rapport från BCG. Och även om ingen ska känna sig pressad att offentliggöra sin identitet, så har arbetsgivare vissa skyldigheter. Det är viktigt att de säkerställer att deras anställda känner att de kan vara sig själva på den plats de spenderar merparten av sin tid på.

Oneflow har skapat en verkligt inkluderande arbetsplats. Två personer i ledningsgruppen är till exempel öppet gay eller queer. Men det är inte ett resultat av inkvotering eller en symbolisk handling. Det bara blev så naturligt. Det handlar helt enkelt om två kompetenta personer som har anställts för att göra det de är bra på.

– Det handlade aldrig om att fylla en kvot. Eftersom vi har stor mångfald i vårt bolag med människor med olika nationaliteter, sexuella läggningar, religioner etc., föll det naturligt. Det blir så när du anställer och befordrar människor baserat på vad de gör, inte på vem de är, säger Aksel Hagelid, försäljningschef på Oneflow.

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga
Aksel Hagelid och Emilia Janis, medlemmar i Oneflows ledningsgrupp

Även om det kan tyckas banbrytande, så hoppas de två ledarna att queerpersoner i ledningen inte är så ovanligt som man tror. Och de vill inspirera andra att vara sig själva på jobbet.

– Jag hoppas att det inte är så ovanligt som vi tror. Jag hoppas att det finns fler queerpersoner på ledarpositioner och att de bara inte känner sig bekväma med att komma ut än, säger Emilia Janis, partnerchef på Oneflow, och fortsätter:

– Både Aksel och jag känner ett behov av att vara “out and proud” för att ge styrka till resten av bolaget, till de som ska börja jobba med oss eller de som vill. Så att de vet att detta är en trygg plats där man kan vara sig själv. 

Stötta Pride inifrån och ut, inte med en regnbågslogga 

Både Emilia och Aksel anser att företag har ett stort ansvar när det kommer till att skapa inkluderande miljöer för sina anställda. Till det hör att stötta Pride såväl som andra sociala frågor. Det är däremot inte en grej man bara gör en gång om året. 

– Vad vi gör under de resterande elva månaderna är viktigare än vad vi gör under Pride month. Uppmärksamheten och det stöd som visas för hbtqi-anställda under denna månad är bra, men resten av året då? Anställ oss, promota oss. Låt det inte vara ett problem. Det är viktigare hur vi agerar i vardagen. Stötta Pride, inte med en regnbågslogga utan genom att leva och andas Pride.

Det är lätt att låtsas vara en Pride-supporter för en månad med en regnbågsfärgad logga. Det är svårare att skapa en miljö där de anställda känner sig bekväma med att vara sig själva.

“Våra värderingar kom nerifrån och upp”

Alla företag har kärnvärden. Ibland är de så abstrakta att de tappar mening. Och visst, Oneflows värderingar: Show love, In it together och Beat yesterday, kan tyckas lika.

Men det som är annorlunda är att Oneflow etablerade dessa från dag ett och jobbade aktivt för att forma kulturen efter dem. De finns konstant i medvetandet.

260123 logo saleseffect.se

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händelser uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag. Du kan också skicka ett mejl till [email protected] eller ringa +46 8 517 297 70 ifall du har några frågor.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

EFI-analys är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att övertyga dina kunder och öka din försäljning. Men vad står EFI egentligen för och hur kan det hjälpa dig i din säljprocess?
Så stänger du affären före semestern!

8 experter tipsar: Så tar du hem affären före semestern!

Nedräkning pågår men hur stänger du så många offerter som möjligt och tar hem affären innan du går på semester? Våra säljexperter ger sina bästa tips!
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

I den här artikeln kommer vi att belysa hur verktyget LinkedIn Sales Navigator kan hjälpa både säljare och försäljningschefer att nå framgång inom försäljning.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Svårt att veta hur du ska motivera dina säljare? Här har vi samlat 23 tips på hur du motiverar säljteamet.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com