Vet du hur du ska göra för att motivera säljare i ditt team? Alla motiveras inte av samma saker, så se till att ha en öppen och kontinuerlig dialog med dina medarbetare om vad som motiverar just dem.
Att motivera säljare är avgörande för att upprätthålla produktivitet och trivsel inom företaget. Det handlar om att skapa en miljö där medarbetarna känner sig engagerade, uppskattade och drivna att nå sina mål. För att uppnå detta krävs en medveten och mångfacetterad strategi. Här följer 23 kraftfulla tips som sträcker sig från att främja öppen kommunikation och skapa utmanande mål till att erbjuda rätt förmåner och uppmuntra till teamarbete. Genom att implementera dessa tips kan du inte bara öka säljarnas motivation utan också bygga en stark och sammanhållen försäljningsstyrka som når sina högsta potentialer.
23 tips för att motivera säljare:
- Ge varandra kontinuerlig feedback. Det är inte bara försäljningschefen som behöver ge medarbetarna feedback utan det kan lika gärna vara medarbetarna som ger varandra feedback. Se till att göra det löpande för att få maximal effekt.
- Samla in feedback från kunderna. Att veta att kunderna uppskattar det man gör kan vara nog så motiverande.
- Anordna en tävling. Vissa motiveras av att tävla och det finns många olika sätt att utforma en tävling på. Här kan du läsa om några sätt.
- Jobba med rätt kunder. Genom att jobba mot rätt målgrupper och med dem som uppskattar ert arbete blir det automatiskt roligare att arbeta.
- Skapa tydliga och utmanande mål. Det ska vara tydligt hur varje medarbetare kan bidra till att uppnå både gemensamma och individuella målsättningar. Målen ska vara på rätt nivå – rimliga men samtidigt utmanande.
- Erbjud vidareutveckling och utbildningsmöjligheter. Se till att det finns möjligheter att utvecklas inom sin roll och personligen.
- Skapa ett öppet samtalsklimat. När ni strävar mot ett öppet samtalsklimat ökar förståelsen mellan medlemmarna i teamet. En stark teamanda kan lyfta och motivera under utmanande perioder.
- Involvera medarbetarna i strategin och planeringen framöver. På så sätt får de möjlighet att påverka.
- Visa tillit och ge säljarna frihet att själva lägga upp sina arbetsdagar.
- Erbjud rätt förmåner. Alla motiveras inte av högre lön, men däremot finns andra förmåner som kan vara attraktiva.
- Låt arbetet även vara en plattform för social samvaro. Att trivas med sina kollegor är A och O för motivationen. Se till att anordna aktiviteter i syfte att stärka den sociala samvaron.
- Erbjud kompensation eller belöning för hårt jobb. Kanske har ni perioder som är extra intensiva. Se till att hårt arbete uppmärksammas!
- Uppmuntra arbetsinsatser, istället för resultat.
- Delegera arbetsuppgifter. På så sätt visar du att du litar på dina medarbetare och deras förmåga att hantera ansvar.
- Var synlig i organisationen. För att lyckas vara en närvarande chef behöver du även vara tillgänglig och på plats på kontoret.
- Var öppen med det ekonomiska resultatet, oavsett om det går enligt plan eller inte.
- Skapa en kultur där ni vågar prova nya saker. Det främjar kreativiteten och gör dina medarbetare till bättre problemlösare – samtidigt som de känner att de utvecklas!
- Låt medarbetarna lyfta blicken och se helheter. Genom att ge medarbetarna möjlighet att följa ett projekt från början till slut förstår de helheten bättre.
- Utgå från medarbetarnas individuella önskemål.
- Var tillgänglig för samtal och lyssna noga, så skapar du förtroende till dig som ledare. Medarbetare som känner sig sedda kommer ha lättare att hitta motivation.
- Överraska – det oväntade ger ibland mer uppskattning än det man förväntar sig och kan vara en nyckel till att motivera säljare.
- Glöm inte de små gesterna. Ett ”tack för din insats idag” i slutet av en arbetsdag eller ett uppskattande mejl kan göra stor skillnad.
- Uppdatera medarbetarnas arbetsuppgifter löpande och erbjud nya utmaningar och/eller arbetsuppgifter när medarbetarna uttrycker ett behov.
Läs mer: Hur kan vi engagera medarbetare genom MI, motiverande samtal?