Mässexperten Niklas Holmberg bjuder här på sina bästa tips för ett lyckat mässdeltagande:
Syfte
Ett tydligt syfte är A och O för att veta dels vilka mässor man vill ställa ut på, men även för att veta vad det är man ska visa upp när man väl är på plats.
Oavsett om det är varumärket som står i fokus, en kampanj eller lansering av en ny produkt så är det viktigt att det blir tydligt för mässbesökarna vad det är du vill att de ska uppleva och vilka intryck de ska få med sig hem.
Planering
När du väl valt vilken/vilka mässor du ska ställa ut på så är nästa steg att börja planera för detta. Ju tidigare desto bättre så både rätt tid och budget kan tillskrivas projektet.
Att vara med på en mässa är ofta ett större projekt än vad man först tror, dessutom så finns det ofta ingen person på företaget som har detta inlagt i sin tjänst.
Tillsätt en arbetsgrupp där en person har en beslutsfattande roll – denne bör också vara kontaktperson med byrån om man väljer att jobba med en sådan.
Gå noga igenom informationen du fått av mässan! Allt ifrån datum för tekniska beställningar, leveransadress, kontaktaktpersoner och annat som du vill ha koll på.
Mål
Sätt upp ett tydligt och mätbart mål med din mässa. Detta gör det också roligare att jobba på mässan! Om målet till exempel är att samla in leads, så se till att det finns ett enkelt sätt att mäta detta på.
Stärk ditt varumärke
Passa på att stärka upp ditt varumärke på mässan! Se till att det finns en tydlig koppling till varumärket i montern. Här är det ett perfekt tillfälle att gå igenom sin grafiska manual för att se hur man kan jobba med färger, logotyper och typsnitt i montern. Tänk TYDLIGHET!
Aktivering
En aktivering är en superbra dörröppnare för att få in besökarna i montern och börja interagera. Ofta är en aktivering med låg tröskel att föredra, oavsett om den är analog eller digital. Det kan till exempel vara en tävling som är kopplad till den aktuella kampanjen!
Uppföljning
Se till att alltid följa upp ert mässdeltagande i arbetsgruppen så att man kan ta med sig learnings till nästa mässa. Både saker som har funkat bra och sådant som man kan tweaka på och förbättra.