Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
  • Om oss
Skip to content
2022-06-05 | Expertråd

Säljledning i en hybrid värld – så gör du

Det hybrida arbetslivet har kommit för att stanna. Att leda ett team av säljare som både finns fysiskt på plats och på distans är utmanande. I mötesexpertens nya krönika får du konkreta tips för att lyckas.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst
Fredrik Bauer

Hybridmöten här för att stanna

Att genomföra möten med en eller flera deltagare i samma rum och en eller flera digitala deltagare har blivit allt vanligare. Den mötesstudie som jag själv initierat visar att ungefär hälften av alla möten är hybridmöten och andra studier visar på liknande siffror. I den här krönikan bjuder jag på tips för hur du som säljchef kan tänka för era interna säljledningsmöten.

Våga välja

Att samla människor på samma fysiska plats är överlägset bäst när du vill bygga gemenskap, stärka teamet och när ni ska vara kreativa tillsammans. Just detta har många saknat under pandemin och när ni väl ses fysiskt gäller det att göra det värt att samlas i samma rum. Ingen vill avsluta ett fysiskt möte med att konstatera att det hade varit bättre att ses digitalt. Då hade det varit bättre att göra ett helt digitalt möte. Många uppskattar digitala möten för regelbundna avstämningar och gillar tidsvinsterna.

Planering är A och O

En gammal klyscha men fortfarande lika sann och gäller definitivt för hybridmöten. De flesta har inte haft så många hybridmöten ännu och vi håller på att lära oss vad som funkar och vad som inte alls är bra. En sak är säker – Har du planerat för ett fysiskt möte och några deltagare helt plötsligt bestämmer sig för att delta digitalt blir det inte bra. Att bara ställa upp en dator i ena ändan av bordet i mötesrummet gör att de hamnar utanför. När jag föreläser och utbildar är just delaktighet en av de största farhågorna inför hybridmöten. Hur ska du som mötesledare göra för att få alla engagerade i mötet?

Möten = Dialog

Grunden för ett effektivt möte är att alla är engagerade. Har du tänkt hålla en lång monolog och visa en Powerpoint är det bättre att alla får den informationen i en film eller på något annat sätt. Att alla är engagerade behöver inte betyda att alla ska säga lika mycket på alla möten. I stället för att alla ska berätta vad de har gjort den senaste veckan och vad de har för mål för den kommande veckan kan ni till exempel göra som en av mina kunder som började med interna pitchmöten.

Interna pitchmöten

Dagen innan veckomötet skulle alla ha fyllt i vad de gjort den senaste veckan och vad de tänkte sig för mål för kommande vecka i ett gemensamt dokument. Chefen gick igenom detta noga och följde upp på individuell nivå. Inför mötet fick alla nominera projekt eller personer som de vill veta mer om och det gick också bra att nominera sig själv. Sedan utsåg en liten jury vilka som skulle få hålla en pitch på mötet. I stället för att mycket kort få reda på vad alla håller på med kunde de nu alltså gå lite mer på djupet på några få case. De som skulle pitcha fick max 10 minuter på sig att berätta och fem minuter till frågor.

Var är mötets mittpunkt?

Görs detta som ett hybridmöte är det lätt att tänka att de som ska pitcha är i samma fysiska rum och de andra är med digitalt. Ett vanligt antagande är att man ”sänder” från ett rum till alla andra. Men har du riggat tekniken rätt kan mötets centrum lika gärna vara det digitala. Som utbildare är det numera inte ovanligt att jag är med digitalt men många av deltagarna sitter i samma rum. Med rätt möblering och teknik funkar det utmärkt.

Koll på tekniken

I början av pandemin tyckte många att det var svårt med tekniken för digitala möten. I dag fixar de flesta detta utan problem. Jag tror att vi kommer se en liknande utveckling för hybridmöten nu. Ni måste inte alltid ha den senaste tekniken med flera kameror och mikrofoner. Med fantasi och rätt planering kommer du långt ändå. Ett sätt är att koppla upp flera kameror och skärmar för att kunna se och visa olika saker i eller från det fysiska rummet. Förutom datorn har du till exempel en bra kamera i din mobiltelefon.

Ett peppat team i en hybrid värld

Vill du få ett bra driv i ditt säljteam och skapa bra möten handlar det alltså om att våga välja. I stället för att alla möten ska bli hybridmöten kanske ni har ett fysiskt möte i månaden och övriga digitalt. Digitala möten kan gärna vara kortare. Fysiska möten kan gärna vara längre så att ni på allvar kan nyttja fördelarna med att vara på samma plats – skapa förutsättningar för att stärka teamet och ha kul tillsammans. Då kommer era digitala möten och hybridmöten också fungera bättre.

Tre tips för hybridmötet

När ni väl ska ha ett hybridmöte kommer här slutligen tre tips:

  1. Planera mera
    Planera ett upplägg som engagerar och involverar. Se till att börja och sluta på topp med hög energi och håll ett högt tempo.
  2. Tänk digitalt först
    Det funkar inte att använda post-itlappar i konferensrummet medan distansdeltagarna knappt kan göra sin röst hörd. Bestäm vad ni vill göra och använd digitala verktyg för interaktion, till exempel Menti eller Svava.
  3. Börja med distansdeltagarna
    Ha en person i det fysiska rummet som tänker extra på de som deltar på distans. I stället för att de hela tiden ska säga att de inte hör kan den här personen påminna den som ska prata om att komma närmare mikrofonen etc. Ett annat bra knep är att börja med någon av de som deltar digitalt när ni gör en runda och alla ska säga något. Det gör att de känner sig inkluderade på ett helt annat sätt än om de får vänta till sist.

 

Av: Fredrik Bauer, Mötesutveckling Sverige

Fler tips och information om mötesstudien finns på https://motesutveckling.se

 

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Funderar du på vad du ska göra annorlunda för att lyckas nå dina säljmål? En klok framgångsstrategi är att utgå från att du ska lösa kundens problem. Här följer några säljtips som består av 12 användbara frågor.

10 steg för framgång i höstens säljarbete

10 steg för framgång i höstens säljarbete

Det är höst, ny säsong och det är dags att vässa säljarbetet! För att kontinuerligt lyckas inom försäljning krävs både förberedelse, relationsbyggande och mod att testa igen. Här kommer tio tips för dig som vill skapa en framgångsrik höst, full av försäljning.

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






Banner 300x250 SalesEffect
Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

MH konferens

Expertråd

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Expertråd

Funderar du på vad du ska göra annorlunda för att lyckas nå dina säljmål? En klok framgångsstrategi är att utgå från att du ska lösa kundens problem. Här följer några säljtips som består av 12 användbara frågor.

10 steg för framgång i höstens säljarbete

10 steg för framgång i höstens säljarbete

Expertråd

Det är höst, ny säsong och det är dags att vässa säljarbetet! För att kontinuerligt lyckas inom försäljning krävs både förberedelse, relationsbyggande och mod att testa igen. Här kommer tio tips för dig som vill skapa en framgångsrik höst, full av försäljning.

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Expertråd

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Expertråd

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Expertråd

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Säljledning i en hybrid värld – så gör du

Expertråd

Det hybrida arbetslivet har kommit för att stanna. Att leda ett team av säljare som både finns fysiskt på plats och på distans är utmanande. I mötesexpertens nya krönika får du konkreta tips för att lyckas.

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Expertråd

Händer det i din organisation att ni ger för mycket eller rent av helt onödiga rabatter? I denna krönika ”Säljare som ger för mycket rabatter” skriver säljexperten Christer B Jansson om hur du/ni kan undvika den fällan?

Experten: Så blir du rolig på scen

Experten: Så blir du rolig på scen

Expertråd

Över 90% av alla stora möten, föreläsningar och tal är tråkiga. Ingen glimt i ögat, inga skämt eller roliga historier. Mest är det fakta, allvar och rent av trist. Här ger moderatorn och mötesledaren Lennart Paulsson några tips för att få din publik att skratta och på så sätt skapa roliga och dynamiska möten.

Verktyg

Martech_trend_till_nödvändighet

Martech – från trend till nödvändighet

Verktyg

Genom att exempelvis ge möjligheter till mer specificerade kunderbjudande vid rätt tidpunkt finns stora möjligheter med martech – se bara till att göra en ordentlig behovsinventering innan ni väljer system.

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

Verktyg

En av dina viktigaste uppgifter som chef är att dela ut feedback som motiverar. Både positiv och konstruktiv. Här listar vi konkreta tips för hur du bäst återkopplar till din personal.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Verktyg

Vägen till Ja ger en beprövad steg för steg-metod för att uppnå ömsesidigt tillfredställande överenskommelser i varje typ av förhandling.

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

Colive rekryterar digital expert från Redgert Comms som ny marknads- och försäljningschef

Colive rekryterar digital expert från Redgert Comms som ny marknads- och försäljningschef

Karriär

Svenska Colive är en snabbväxande bostadsaktör som erbjuder delningsboende, så kallad coliving, för unga vuxna runt om i Sverige. Nu rekryterar bolaget Ashkan Nasri till rollen som ny marknads- och försäljningschef.

John Hedblad

John Hedblad ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige

Karriär

John Hedblad blir ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige och medlem i ledningsgruppen för BoKlok Sverige. Han är idag senior Affärsutvecklare i Marknadsområde Syd och har tidigare haft flera roller inom både BoKlok och Skanska.

Automatiskt utkast

Marie Rudolfsson ny Chief Sales Officer på Åhléns

Karriär

Marie Rudolfsson har rekryterats till tjänsten som Chief Sales Officer på Åhléns. Marie har gedigen erfarenhet från olika ledarskapsroller inom försäljning i detaljhandeln, senast från Apoteket AB och ICA. Hon kommer att ha en viktig nyckelroll i Åhléns tillväxt- och utvecklingsresa i fysisk butik och e-handel.

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Karriär

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Karriär

Finnfoam presentera sin nya Regionssäljare för Västsverige, Kristoffer Wallhal

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Karriär

Johan Andersson, i dag Teamledare för Förmedlad försäljning och Försäljningschef Region syd har utsetts till ny Chef för Distribution & Försäljning hos Movestic.

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Karriär

Med bakgrund från bl.a. mäklarbranschen och försäljningsledning i flera organisationer axlar Kim Westerlundh nu rollen som försäljningschef för Hjältevadshus.

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Karriär

Golfhäftet har starka tillväxtår med sig in i detta på och fortsätter att bygga organisationen för ytterligare expansion. Nu tillsätter man Anders Carlén som ny VD. Medgrundaren och tidigare VD’n Fredrik van Speijk går i samband med detta in som styrelseordförande i Golfhäftets styrelse.

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Karriär

Rasmus Nord tillträder den 15 augusti, 2022, rollen som affärsområdeschef för Sweco Norge och tar samtidigt plats i Swecos ledningsgrupp.

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Karriär

Dachser Swedens kontor för Air & Sea Logistics stärker nu det Göteborgsbaserade teamet med en Sales Manager. Peter Björkman ska bidra till att driva Dachsers verksamhet inom sjö- och flygfrakt framåt på den svenska marknaden.

Mest läst

10 steg för framgång i höstens säljarbete

10 steg för framgång i höstens säljarbete

Det är höst, ny säsong och det är dags att vässa säljarbetet! För att kontinuerligt lyckas inom försäljning krävs både förberedelse, relationsbyggande och mod att testa igen. Här kommer tio tips för dig som vill skapa en framgångsrik höst, full av försäljning.
Anrik pärla bjuder på mer än sjöutsikt och Hollywoodglans

Anrik pärla bjuder på mer än sjöutsikt och Hollywoodglans

Det är samma varje gång. Du letar efter det där stället som inte är som alla andra, som har rätt känsla, god mat och som deltagarna kommer att minnas och prata om.
Mårten Erixzon

Från kaninförsäljning till juridiska produkter

Mårten Erixzon har varit säljare under hela sitt liv. Under sin säljkarriär har han sålt allt från kaniner hemma på gården i Östersund till giveaways och idag programvara till advokatbyråer. För Mårten är det möten som är drivkraften och social kompetens som är vägen dit.
Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Funderar du på vad du ska göra annorlunda för att lyckas nå dina säljmål? En klok framgångsstrategi är att utgå från att du ska lösa kundens problem. Här följer några säljtips som består av 12 användbara frågor.
Så hittar du prospects på Linkedin

Så hittar du prospects på Linkedin

Linkedin kan vara en otroligt bra plattform att hitta potentiella kunder på. Men det kan också ta tid, kännas obekvämt och inte generera något. Det viktiga är att känna sin målgrupp, ta kontakt på ett snyggt sätt och vara konsekvent. Det menar Linda Björck, expert på Linkedin.
Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

I bästa fall har du fem sekunder på dig att göra ett första intryck på din kund. Frågan är - har du råd att inte tänka igenom vilka signaler du sänder med dina kläder? Saleseffect har pratat med stilexperten Betsabé Vivanco Goldberg, som hjälper företag och privatpersoner hitta rätt stil för bättre affärer.

Close the deal! 5 avslutstekniker som hjälper dig att sälja bättre

Close the deal! 5 avslutstekniker som hjälper dig att sälja bättre

Att gå till avslut och stänga affären är det gyllene ögonblicket inom försäljning. Men hur gör man för att få kunden att ta beslut och signera affären? Här är säljtipsen som hjälper dig att ro affären i hamn.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.