Helena Wennerström är entusiastisk när hon pratar om Helsingborg, staden som både är hennes hem och arbetsplats. I sin roll som försäljnings- och marknadschef för Helsingborgs stad så jobbar hon med att sälja och marknadsföra näringslivet, besöksnäringen och akademin. Det kan tyckas vara tre separata områden, vilket det också är i många städer, men för Helena är det självklart att det hänger ihop.
– Från början kände jag att rollen spretade men idag förstår jag varför rollen kommit till. Tidigare jobbade man mer i stuprör men här har Helsingborg verkligen satsat rätt. Vi ska inte tro att ett företag etablerar sig här eller att en talang flyttar hit om det inte finns något att göra, se eller besöka. Invånarna är våra bästa ambassadörer!
Hon menar att det är viktigt att se staden som en helhet och jobba med de olika målgrupperna parallellt. Helena är den första som har den nya rollen och tidigare arbetade man inte så brett. Hon anser att det finns många vinster med att jobba integrerat med målgrupperna. Anledningen till att Helsingborg har lyckats bygga sitt varumärke tror hon handlar om att det finns en stark drivkraft i både kommun och näringsliv.
– Min uppfattning är att det beror på att det finns en vilja att göra det. Det är inte enkelt att stärka varumärket internationellt och nationellt men det finns en stark tro genom alla led. Den framåtandan tycker jag är så härlig och häftig. Det finns verkligen en positiv känsla i staden.
Helsingborg har samarbete med Helsingör, som ligger 20 minuter bort med färja. För de boende i staden är närheten till kontinenten en självklarhet men Helena tror att det är något som är lätt att ta för givet. Många pendlar till jobb över sundet men det är även ett uppskattat nöje för Helsingborgarna – att ”tura” (att åka båt fram och tillbaka) över sundet. För att sätta Helsingborg på den internationella kartan så var H22 City expo en viktig aktivitet. H22 är en del av stadens arbete med framtidens utmaningar och H22 City Expo var ett sätt att uppmärksamma det arbetet. Det var en 35 dagar lång stadsfest som innehöll nöje, konferenser och upplevelser som samlade en nationell såväl som internationell målgrupp. Även om den oberoende utvärderingen inte är färdig, så kan Helena konstatera att det var ett lyckat event.
– H22 City Expo har satt oss på den internationella kartan. Det är häftigt att Sveriges åttonde största stad finns på den Europeiska kartan. Det har varit ett mål för oss och fortsätter att vara det.
Av: Lovisa Wallin