Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2021-11-16 | Expertråd

Steg 3 i SÅ KLART-metoden – Attraktionslagen  

Steg 3 i en löpande artikelserie om så klart metoden, ett samarbete med Lili Öst som är transformations- och mindset coach, föreläsare och författare.

Steg 3 i SÅ KLART-metoden – Attraktionslagen  

Steg 3 i SÅ KLART-metoden – ATTRAKTIONSLAGEN 

Under ett antal veckor kommer jag prata om SÅ KLART-metodens åtta steg med sälj som rubrik vilken jag hela tiden tar tillbaka till mitt sätt att se världen på genom mina SÅ KLART-glasögon. För när man tittar på det som är, det man önskar och våra förmågor att nå det genom dessa glasögon, ser jag saker ur ett perspektiv som oftast går människor förbi.

De föregående artiklarna här på Säljeffect är

START – Introduktionsartikel

STEG 1 – Var är jag?

STEG 2 – Hur kom jag hit?

Min metodik SÅ KLART-metoden är en tvärvetenskaplig metodik i vilken jag gifter ihop beteendevetenskapen med läran om Attraktionslagen, som vi kommit fram till här i STEG 3.

Jag pratar alltså beteendevetenskap och kvantfysik i samma andetag och det är det som är själva ”uspen”. När man lägger till det här större perspektivet och ser på det som är såväl som våra möjligheter och utmaningar, får man intressant information som ofta leder till att man tack vare den gör andra val och blir medveten om helt nya saker.

Vi har alltid allt att vinna på att bli medvetna tänkare och med det menar jag att öka upp sin självkännedom, bli medvetna om våra behov, förstå hur vi kan möta dem och bli medvetna om våra mönster och mesta fokus. För det är när vi blir tankemedvetna som vi börjar se tydliga korrelationer som kanske inte ens varit synliga för oss innan.

Jag vill som vanligt varmt rekommendera dig att läsa de artiklar som ligger före denna i min artikelserie, för att du ska kunna bygga det pussel jag vill göra dig medveten om. I dem hittar du ett antal viktiga frågor att reflektera över som kan hjälpa dig att levla upp och bredda din perception både som människa såväl som säljare och/eller chef.

SÅ, ATTRAKTIONSLAGEN?

Vad är det? Hur fungerar den? Och framför allt hur fungerar vi tillsammans med den?

Vi behöver börja från början. På grund av att artikeln inte kan bli hur lång som helst, vill jag varmt rekommendera dig att ladda ned gratis Pdf:en Attraktionslagen, teamet & Corona från liliost.se/gratis vilken ger dig en djupare förklaring av vad Attraktionslagen är och hur den fungerar. Där bollar jag denna kunskap mot reflektioner om kris. Och även om jag tagit Corona som exempel, så är det ganska generella krisreflektioner som kan ge dig insikter på många flanker.

Men här får du nu en ”light” version att börja med.

Vi börjar med det i alla kategorier mest abstrakta först så har vi det avklarat!

Allt i universum är vibrerande energi. Även du och jag, våra tankar, känslor, arbetsplatser, bilen vi kör, huset vi bor i osv. Det vi uppfattar som fast materia är egentligen när man går ned på molekylär nivå, till 99,9999 % tomrum fyllt av vibrerande energi. Forskning visar att vi är skapade av samma stoff som resten av universum. Forskning visar även att våra celler kommunicerar med biofältet utanför oss själva. Att vi har en pågående dialog med detta större perspektiv, vilket är ett perspektiv som jag tror de flesta inte tittar på sig själv genom…

Detta betyder således att den största delen av dig inte är det du ser, utan det du inte ser. Du kan ju inte se dina tankar, dina känslor, ditt fokus, dina sanningar, dina rädslor etc, men det betyder ju inte att de inte finns! Det betyder bara att det är utanför vår perception. Det man inte ser av dig, har långt mer påverkan på din interaktion med människor och situationer runt omkring dig, såväl som med det ”större perspektivet” alltså universum, än vad du har i din roll som människa i din kroppskostym.

Jag tänker att vi har allt att vinna på att bli nyfikna på vad som egentligen är möjligt, när man ser sig själv och sin kapacitet när man ser sig genom dessa förstorande glasögon.

NATURLAG

Attraktionslagen är en av våra naturlagar (precis som gravitationslagen) och den fungerar lika – attraherar lika. Vi samarbetar med den i varje vaken stund. Man kan säga att vi energimässigt lever i direktsändning vilket gör vårt JUST NU till det viktigaste vi har. Vårt mesta tanke- och känslofokus, vårt förhållningssätt, vår attityd, våra sanningar och förväntningar är jämförbara med att duscha och borsta tänderna. Alltså – en färskvara. Det spelar inte någon roll hur noga du var i oktober om du struntat i att duscha och borsta tänderna hela november. Det spelar ingen roll hur positiv du var när du var ung om du fastnat i en negativ spiral i den del i livet du är nu. Det du upprepar – det får effekt. Både bra och dåligt. Och det är vårt just nu tillsammans med vårt mesta samlade fokus som är katalysatorn. Attraktionslagen är inte heller värderande, utan interagerar med vårt mesta fokus.

FREKVENSER

Positivt fokus vibrerar på en hög frekvens. Negativt på en låg.

Man kan enkelt förklara att hela universum är byggt i frekvenslager och att positivt och negativt fokus inte ligger på samma frekvens och sänder. Vilket betyder att lika lite som du kan höra vad som sänds på P1 om du rattar in den MHz som Radio Rix sänder på, lika lite kan du skapa positiva resultat med ett negativt fokus. De sänder helt enkelt inte på samma kanal. Vi själva fungerar kan man säga både som en sändare och en mottagare.

Jag älskar metaforer för det gör ofta saker lättare att förstå, så tänk dig som en magnet. (Jag vet självklart att magnetism handlar om att motsatser dras till varandra, men det är en tydlig förklaringsmetafor) Alla tankar du tänker mycket och ofta = mycket magnetiska. De tankar du tänker sällan = lite magnetiska. De tankar du inte tänker alls = ingen magnetism alls. Som två träklossar.

Det som händer när vi har fullt fokus på något är att vi enkelt förklarat blir en aktiv magnet för saker, situationer och människor som ligger på samma frekvens och sänder.

Så ju mer fokus du ger en sak (din sändare), desto starkare blir din magnet (din mottagare).

Men då attraktionslagen inte är värderande, så är det ju så att om det som du ger ditt mesta fokus är lågfrekvent, – irritation, frustration, oro, misstro, avundsjuka, dåligt självförtroende, självklander eller någon annan lågfrekvent känsla, så är det mer av det du attraherar in.

Ju mer vi kämpar – desto mer kamp får vi. Visst låter det ganska logiskt om än abstrakt?

NEGATIONER

Varken vårt undermedvetna eller universum förstår negationer, de förstår bara vårt fokus. Så ordet inte finns inte, mer än i vår vokabulär, vilket ställer till det för oss människor, då vi är så snabba att tokfokusera på som det vi inte vill ha, inte fungerar eller inte har. Eller det är egentligen inte själva ordet inte det handlar om, – utan känslan bakom ordet. Frustrationen. Irritationen. Oron, som ligger bakom negationen som blir vår sändande magnet.

BJUD IN

Vi lever i ett inkluderande universum vilket betyder att vi kan bara bjuda in (inkludera) det vi önskar – vi kan inte fokusera bort (exkludera) det vi inte önskar, för när vi ger det vårt fokus börjar det vibrera och dra till sig det som ligger på samma frekvens och sänder. Har du försökt att fokusera bort ett problem någon gång? Har du lyckats? Ju mer vi fokuserar på problemet – desto mer gräver vi där vi står och kommer bara djupare och djupare. Det är när vi börjar fokusera på lösningar som vi börjar kunna röra oss upp ur gropen. Detta konstaterande kan inte nog understrykas, att vill du skapa en förändring i något ogillat – ha ditt hela fokus på det du vill bjuda in – inte det du vill komma ifrån!

ELEKTROMAGNETISKA FÄLT

Vi lever i elektromagnetiska fält och vi utstrålar även elektromagnetiska fält. Det fältet vi har runt vårt känslocentrum är 5 000 gånger större än det vi har runt vårat tankecentrum, vilket betyder att känslan alltid är en starkare sändare än tanken, vilket är viktigt att känna till då man ofta tror att positivt tänkande har företräde. Det HAR det, om du är kongruent med din känsla. Försöker du tänka positivt, men samtidigt översköljs av negativa känslor, är det känslorna som blir det du sänder ut för Attraktionslagen och biofältet utanför oss att svara an på. Och som också uppfattas av andra.

SNABB KONTENTA

  • Attraktionslagen fungerar lika – attraherar lika, interagerar med ditt mesta fokus och ligger som grund för dina resultat.
  • Du kan inte skapa positiva resultat med ett negativt fokus.
  • Ha fokus på det du vill Bjuda in – inte på det du vill bli av med.
  • Det vi kastar ljuset på – växer! Det vi ger vårt fokus – får vi mer av.
  • Känslan vi har ligger till grund för vilken frekvens vi sänder på. Går du omkring med fokus på tvivel, oro, irritation etc, är du lågfrekvent och där drar du inte till dig några högfrekventa resultat!

Många lever dessvärre sina liv lite som att de sätter sig på tåget till Göteborg, när de egentligen är på väg till Borås. Eller ännu värre, sätter sig på tåget till Ystad när de egentligen vill till Sundsvall…

HUR MYCKET ÄN DE VILL till Sundsvall, kommer de inte komma dit om de envisas med att sätta sig på Ystadtåget!! Så, hur kan vi koppla ihop vår interaktion med Attraktionslagen med sälj, kanske du undrar nu?

Genom att bli medvetna om hur vårt mesta fokus ser ut på en daglig basis, bli medvetna om hur våra egna förväntningar ser ut, vilken typ av sanning vi utgår ifrån, hur känslan i magen är osv. kan vi lättare förstå de saker som ger ett positivt utfall och de saker som ger ett negativt utfall.

Det ger viktiga insikter om vad det är som vi behöver skruva på hos oss själva på insidan för att kunna skapa andra resultat på utsidan. Låt mig ge två exempel:

PERSON A

Lite trött på sitt jobb. Jobbat som säljare i många år. Kanske några år för mycket… Inte speciellt ”hungrig” längre, utan ganska mätt på att behöva övertyga en massa ointresserade och därtill ganska ointressanta kunder om att göra affärer.

Tycker att befintliga kunder börjar bli lite väl gnälliga och känner att vad hen än gör, så verkar de aldrig riktigt nöjda.

Irriterad över att den nya säljchefen är så infernaliskt hurtig och PÅ. Irriterad över att teamet plötsligt behöver göra saker på ett helt nytt sätt. Igen! Det var samma visa när förra chefen klev på. Men hur bra blev det?! Nej, – Tycker det var bättre förr. Roligare förr. Trött på allt detta småtjafs som blir med både kunder och kollegor. Folk har blivit så jädra lättkränkta!

Om jag tittar på Person A ur ett energiperspektiv, tänker jag följande:

Grundkänslan är irritation, bristtänk, misstro, skuldbeläggande, uppgivenhet, ointresse.

Alltigenom lågfrekventa känslor.

Utgångspunkten är att kunderna är ointresserade och Person A´s jobb är att övertyga dessa ointresserade, ointressanta människor att göra business med hen. Utgångspunkten är även att Person A inte tycker det hen gör varken är roligt eller givande.

Ingenstans läser jag att det finns ett genuint intresse för interaktionen med människorna hen möter (lågfrekvent)

Ingenstans läser jag att hen känner sig inspirerad och/eller sedd och bekräftad av sin nya säljchef (lågfrekvent)

Ingenstans hittar jag ett intresse eller glöd för det hen säljer eller det hen arbetar med

(lågfrekvent)

Jag uppfattar en stark motvilja till förändring

(lågfrekvent)

Om jag tittar på vad hen sänder ut för energi så kan jag lätt se att även om hen kanske gör sitt bästa för att vara trevlig och glad när hen möter sina kunder, ”läser kunden av” den ordlösa energi som vederbörande sänder ut som ger helt kontraproduktiva signaler, som kunden förmodligen inte förstår, men klart och tydligt känner av, vilket ligger till grund för deras beslut.

Med den utgångspunkt som person A har, skapas ingen harmonisk business där mer positivt kan få fäste och växa. Om vi konstaterar att attraktionslagen fungerar lika attraherar lika, och att vi interagerar med den genom vårt mesta fokus vilket ligger som grund för de resultat vi skapar, ser du förhoppningsvis samma som jag. Det Person A sänder ut – vill vi inte kvantifiera, för det leder i fel riktning! Fundera på om du kan känna igen någon av dina kollegor, chefer eller medarbetare om du är chef, i Person A. Fundera även hur affärerna går kring Person A. Hur du uppfattar att dennes kundrelationer och kollegiala relationer ser ut.

Vad uppfattar DU, när du läst om hur Attraktionslagen fungerar och vi med den, att Person A håller aktivt? Vilken typ av sändare och magnet blir hen tror du, om du tittar på vad det jag beskrivit står för?

PERSON B

ÄLSKAR sitt jobb! Är en ”people person” i kvadrat. Nyfiken, självmotiverande, möjlighetstänkande.

(Högfrekvent)

Tror verkligen på det hen säljer, uppskattar det enormt så hen ser sin uppgift mer som att hjälpa sina kunder att skapa enkelhet och värde till sin verksamhet/vardag.  (Högfrekvent)

Tror på att skapa långsiktiga goda relationer vilket ger Person B incitament att vara oerhört inlyssnande, genuint intresserad och tillmötesgående. (Högfrekvent)

Inspireras av nya chefens driv och energi och ser fram emot att lära sig något nytt. Det känns som att det finns riktiga möjligheter till att kunna få vara med och påverka teamet positivt. Gillar även att hen ser strukturer och arbetssätt som inte fungerat tidigare och ser fram emot att få coaching i nya hanteringssätt. (Högfrekvent)

Här är grundkänslan motivation, intresse, glädje, möjlighet och inspiration. Alltigenom högfrekventa känslor. Det får också ett energikvitto.

Återigen, ställer jag frågan; Vad uppfattar DU, när du läst om hur Attraktionslagen fungerar och vi med den, att Person B håller aktivt? Vilken typ av sändare och magnet blir hen tror du, om du tittar på vad det jag beskrivit står för? Och vad genererar det i teamet, i kundrelationen och i er business?

Nu har jag dragit Person A och B lite till ytterligheter, men jag skulle säga att de är ganska vanliga. De kan absolut finnas på ditt företag. I ditt team. I din organisation.

Genom att få på sig ett par SÅ KLART-glasögon blir vi medvetna om vårt fokus och vikten om att vara en medveten tänkare. En medvetenhet som man absolut kan läsa av på sista raden.

Kanske det är dags för säljteamet att kompetenshöjas på ett nytt sätt?!

Är ni redo – vet ni var jag finns!

Nästa vecka ska vi synliggöra mönster. Varmt välkommen tillbaka!

Av: Lili Öst

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

Daniel Collin - månadens Mindley profil

Daniel Collin – månadens Mindley profil

Annons

Vad händer när en vd byter bana för att utforska hjärnans fulla potential? Månadens Mindley Profil är Daniel Collin – en föreläsare som väcker både insikter och förändring genom mental träning, hjärnkunskap och förtroendebaserat ledarskap.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.
9 tips: Lyckas som säljare

9 tips: Lyckas som säljare

Det finns många olika saker som kan bidra till att du lyckas som säljare. Här är några grundläggande råd som kan hjälpa dig på vägen till framgång.
7 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

9 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

Att säga nej kan vara svårt för många av oss. Vi vill inte göra någon besviken eller arg, så vi säger ja även när vi inte har tid, energi eller intresse. Men att sätta våra egna gränser och kunna säga nej är viktigt för vår egen välbefinnande. Lyckligtvis finns det sätt att avvisa någon vänligt och respektfullt utan att göra ...
Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com