Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-01-19 | Expertråd

Steg 7 i SÅ KLART-metoden – Förädla hur håller jag mig medveten?  

Steg 7 i en löpande artikelserie om så klart metoden, ett samarbete med Lili Öst som är transformations- och mindset coach, föreläsare och författare.

Steg 7 i SÅ KLART-metoden – Förädla hur håller jag mig medveten?  Lili Öst, Så klart-metoden

Innan nyåret så hade vi ju kommit fram till SÅ KLART-metodens sjätte steg som handlar om att förbättra och skapa nycklar, verktyg och förbättra kommunikationen. Både den vi har med de runt oss såväl som vår inre kommunikation.

Om du inte läst de tidigare artiklarna vill jag varmt rekommendera dig att göra det innan du läser denna, så du får till dig det jag skriver om i rätt ordning, så du faktiskt kan ta till dig det du läser.

För när vi förändrar sättet som vi ser på saker – förändras det vi tittar på.

Så, blir du nyfiken på hur DU kan ta dig själv och/eller teamet till nästa nivå? Läs de tidigare artiklarna på Saleseffect innan du läser denna.

Det här har jag gått igenom i de föregående artiklarna;

START – Introduktionsartikel

STEG 1 – Var är jag?

STEG 2 – Hur kom jag hit?

STEG 3 – Attraktionslagen

STEG 4 – Synliggöra mönster

STEG 5 – FÖRSTÅ mitt ansvar i interaktionen

STEG 6 – FÖRBÄTTRA NYCKLAR, VERKTYG, KOMMUNIKATION

VIKTEN AV ATT VARA MER MOTIVERAD ÄN HJÄRNAN ÄR LAT

Idag i STEG 7 ska jag prata lite om hur vi kan förädla och förvalta de tanke, – känslo och handlingsmönster som ger oss önskade resultat. Och hur vi kan sortera ut de som lägger krokben på oss. För eftersom hjärnan av naturen är lat i syfte att spara energi, vill den mycket hellre att vi håller oss fast vid de saker som vi redan lärt oss (även om det inte ger oss önskade resultat) så vill vi skapa en bestående positiv förändring, behöver VI vara mer motiverade än vår hjärna är lat!

Om du tänker på hur många år du har haft det fokus, de beteenden, de sanningar och de förväntningar som ligger till grund för hur ditt liv sett ut fram tills nu, blir det säkert lika klart för dig som för mig, att du behöver ha en plan för hur du håller dig medveten. Och för att hålla dig medveten, tänker jag att det du önskar se i ditt liv, behöver vara väldigt klart för dig, så du vet när du är på väg i en riktning som leder dit. Och lätt upptäcker när du är på väg i en riktning som inte leder dit. Många klienter som kommer till mig har ingen aning om vad de vill ha, men de har full koll vad de inte vill ha. Känner du igen dig? När man hamnat där, är det för att man fastnat i att bara konstatera det man inte vill ha framåt, men lämnat den avgörande frågan där och inte tagit den vidare.

Om jag inte vill ha X, vad vill jag ha i stället?

 Idag får du en övning där du får reflektera över vad DU behöver skapa i ditt liv, som håller dig medveten och hindrar dig från att glida in i gamla hjulspår så fort du släpper ditt fokus.

Titta på det du redan kommit fram till, tänk några varv till och sätt dina strategier. Men ha med dig att du hela tiden behöver vara lyhörd för om de hjälper dig – eller inte. Om de inte hjälper dig till dina önskade resultat – behöver du förädla dina strategier. De kan dessutom behöva ses över emellanåt, se till att de verkligen fungerar. Precis som vi behöver serva bilen med jämna mellanrum.

VARNINGS SIGNALER

Är du duktig på att höra dina egna varningssignaler? Det kräver oftast övning att börja både höra sina varningssignaler, såväl som att lyssna på dem! Och agera på dem… Eftersom när vi driver på oss i fel riktning, har vi en tendens att stänga öronen och bara ”kötta på”. Kan du känna igen dig? Någonstans i bakhuvudet eller som en diffus (eller kanske till och med distinkt) känsla, brukar vi ha en röst som försöker tala om för oss att vi just nu inte leder oss till de resultaten vi egentligen vill ha. Det är den här rösten vi behöver börja ta på allvar. Och faktiskt lyssna på. Men för att kunna lyssna behöver vi göra plats för den rösten. Så jag hade tänkt att du skulle få sortera bort ännu mer av det som hittills legat i vägen för den.

JAG VILL BJUDA DIG PÅ ETT AV MINA VERKTYG

Jag har en visuell metafor som är väldigt tydlig som du kan använda som sorteringsmodell. Mina tunnor. Har du följt mina artiklar så har du med all säkerhet kommit till en del insikter om vad du behöver lämna – vad du vill ha kvar – vad du vill utveckla – vad du vill bjuda in. Har du inte gjort det – har du förmodligen inte tagit dig an uppgifterna och övningarna som jag gett i samtliga artiklar, alternativt att du inte läst dem än. Oavsett ditt svar – vill DU levla upp ditt liv och ditt sälj till nästa nivå, – då kan jag varmt rekommendera dig att börja om från början. Vill du PÅ RIKTIGT skapa en förändring i ditt eget liv, såväl som i teamet/företaget har du mina kontaktuppgifter på www.liliost.se

För att komma tillbaka till mitt verktyg jag vill bjuda på, så kan du ladda ned en gratis PDF med mina sorteringstunnor som är ett excellent verktyg att använda för att ta kontroll, rensa och vara pro-aktiv.

Du kan ladda ned PDF:en HÄR

Så här ser modellen ut och i PDF:en blir du coachad hur du på ett smart sätt kan använda tunnorna.

Steg 7 i SÅ KLART-metoden – Förädla hur håller jag mig medveten?  

 

Att skapa självmedvetenhet är viktigare än någonsin, för att hålla i en värld i ständig förändring. Det är så oerhört viktigt att ta ut sin ”true north” så att vi skapar en grundtrygghet inom oss själva som inte förändras och/eller urholkas för att saker runt omkring oss förändras. Att skapa en sådan solid inre trygghet kräver arbete, fördjupade insikter OCH strategier för att vår trygghet ska hålla över tid. För att VI ska hålla över tid.

Många inom sälj har haft det tufft under pandemin och många har det fortfarande tufft. Det ÄR tufft att kanske få nej, på nej, på nej. Svårt att hitta motivation när man inte når sin kund. Lätt att tappa självförtroendet och väldigt lätt att tappa tilliten till att allt kommer att lösa sig. Att vi kommer hitta balansen även om det kanske inte verkar så – just nu! För att kunna navigera genom detta behöver vi leva mer pro-aktivt än re-aktivt, för det är när vi fastnar i att leva och verka re-aktivt som vi leder oss själva i en snabbt nedåtgående spiral. Både handlingsmässigt, såväl som tanke och känslomässigt, och till sist även resultatmässigt.

För att kunna vända skutan behöver vi börja på insidan. OAVSETT i vilken bransch du/ni jobbar så behöver ni börja skruva på insidan,

se vilka saker på insidan som ligger i vägen

och bygga in nya saker på insidan.

”To change the world outside – is an inside job”

EN NY ERA

Jag läser med glädje i rapporter från McKinsey, Gallup, Kairos Future m fl att man äntligen börjar förstå på ledningsnivå – globalt, att vi nått gränsen med att tänka som huvudfotingar med själen och privatpersonen avskuren i mångt och mycket inom business. Man har äntligen börjat förstå att kraften kommer i-n-i-f-r-å-n.

Och att de mjuka värden som tidigare tittats på som något fluffigt och oviktigt – i själva verket är hårdvaluta för att inte säga en nödvändighet, för att skapa harmonisk framgång med människor som håller medan de gör smashing business! Och människor som håller även när businessen fastnat i en lång utmanande uppförsbacke.

Jag har precis i dagarna startat upp en fantastiskt spännande och omfattande utvecklingsprocess tillsammans med en av Nordens ledande hotellkedjor, där vi tänker medarbetare, gäster, business, sälj och service – ur ett inifrån perspektiv. Ur ett energiperspektiv. Ett holistiskt perspektiv. De är modiga nog att gå i bräschen för ett nytt sätt att tänka – på bred front – och inte bara som punktmarkeringar. Och det är precis det vi behöver göra nu. Skruva på kalejdoskopet, utmana hur vi hittills sett på/förhållit oss till saker, zooma ut, tolka bilden av ”verkligheten” ur ett meta-perspektiv med nya glasögon och vara modiga nog att tänka nytt.

För att skapa nya önskade resultat – behöver vi ju göra något annat än det vi hittills gjort. Men vi behöver även förstå att vi också behöver tänka och känna på ett annat sätt. Att vi behöver bli medvetna om HUR vi hittills tänkt, känt och fokuserat. Att vi måste låta en del av oss dö för att något nytt ska kunna födas. DET arbetet är tunnorna som du får tillgång till i denna artikel, ett kraftfullt sorteringsverktyg för att ta dig an.

Behöver du/ni hjälp att sortera och hjälp att zooma ut för att se vad som håller er fast vid oönskade resultat – hör av dig! liliost.se

Av: Lili Öst – CHANGEMAKER

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Annons

Avtalskollen är en tjänst där Säljarnas jurister granskar ditt avtal kostnadsfritt, oavsett om du är medlem eller inte. Hanna Magnusson, jurist på Säljarnas berättar om fördelar med avtalskollen och annat som kan vara bra att känna till för att inte hamna i Elins situation.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.
7 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

9 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

Att säga nej kan vara svårt för många av oss. Vi vill inte göra någon besviken eller arg, så vi säger ja även när vi inte har tid, energi eller intresse. Men att sätta våra egna gränser och kunna säga nej är viktigt för vår egen välbefinnande. Lyckligtvis finns det sätt att avvisa någon vänligt och respektfullt utan att göra ...
9 tips: Lyckas som säljare

9 tips: Lyckas som säljare

Det finns många olika saker som kan bidra till att du lyckas som säljare. Här är några grundläggande råd som kan hjälpa dig på vägen till framgång.
Försäljningschefen Jens Classon en av årets supertalanger

Försäljningschefen Jens Classon en av årets supertalanger

När Veckans Affärer presenterade sin prestigefulla lista över årets supertalanger 2019 hamnade Jens Classon från Lidl Sverige på plats 7 av totalt 101. Jens har arbetat på Lidl sedan 2013 och har klättrat snabbt inom organisationen.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com