Innan nyåret så hade vi ju kommit fram till SÅ KLART-metodens sjätte steg som handlar om att förbättra och skapa nycklar, verktyg och förbättra kommunikationen. Både den vi har med de runt oss såväl som vår inre kommunikation.
Om du inte läst de tidigare artiklarna vill jag varmt rekommendera dig att göra det innan du läser denna, så du får till dig det jag skriver om i rätt ordning, så du faktiskt kan ta till dig det du läser.
För när vi förändrar sättet som vi ser på saker – förändras det vi tittar på.
Så, blir du nyfiken på hur DU kan ta dig själv och/eller teamet till nästa nivå? Läs de tidigare artiklarna på Saleseffect innan du läser denna.
Det här har jag gått igenom i de föregående artiklarna;
START – Introduktionsartikel
STEG 1 – Var är jag?
STEG 2 – Hur kom jag hit?
STEG 3 – Attraktionslagen
STEG 4 – Synliggöra mönster
STEG 5 – FÖRSTÅ mitt ansvar i interaktionen
STEG 6 – FÖRBÄTTRA NYCKLAR, VERKTYG, KOMMUNIKATION
VIKTEN AV ATT VARA MER MOTIVERAD ÄN HJÄRNAN ÄR LAT
Idag i STEG 7 ska jag prata lite om hur vi kan förädla och förvalta de tanke, – känslo och handlingsmönster som ger oss önskade resultat. Och hur vi kan sortera ut de som lägger krokben på oss. För eftersom hjärnan av naturen är lat i syfte att spara energi, vill den mycket hellre att vi håller oss fast vid de saker som vi redan lärt oss (även om det inte ger oss önskade resultat) så vill vi skapa en bestående positiv förändring, behöver VI vara mer motiverade än vår hjärna är lat!
Om du tänker på hur många år du har haft det fokus, de beteenden, de sanningar och de förväntningar som ligger till grund för hur ditt liv sett ut fram tills nu, blir det säkert lika klart för dig som för mig, att du behöver ha en plan för hur du håller dig medveten. Och för att hålla dig medveten, tänker jag att det du önskar se i ditt liv, behöver vara väldigt klart för dig, så du vet när du är på väg i en riktning som leder dit. Och lätt upptäcker när du är på väg i en riktning som inte leder dit. Många klienter som kommer till mig har ingen aning om vad de vill ha, men de har full koll vad de inte vill ha. Känner du igen dig? När man hamnat där, är det för att man fastnat i att bara konstatera det man inte vill ha framåt, men lämnat den avgörande frågan där och inte tagit den vidare.
Om jag inte vill ha X, vad vill jag ha i stället?
Idag får du en övning där du får reflektera över vad DU behöver skapa i ditt liv, som håller dig medveten och hindrar dig från att glida in i gamla hjulspår så fort du släpper ditt fokus.
Titta på det du redan kommit fram till, tänk några varv till och sätt dina strategier. Men ha med dig att du hela tiden behöver vara lyhörd för om de hjälper dig – eller inte. Om de inte hjälper dig till dina önskade resultat – behöver du förädla dina strategier. De kan dessutom behöva ses över emellanåt, se till att de verkligen fungerar. Precis som vi behöver serva bilen med jämna mellanrum.
VARNINGS SIGNALER
Är du duktig på att höra dina egna varningssignaler? Det kräver oftast övning att börja både höra sina varningssignaler, såväl som att lyssna på dem! Och agera på dem… Eftersom när vi driver på oss i fel riktning, har vi en tendens att stänga öronen och bara ”kötta på”. Kan du känna igen dig? Någonstans i bakhuvudet eller som en diffus (eller kanske till och med distinkt) känsla, brukar vi ha en röst som försöker tala om för oss att vi just nu inte leder oss till de resultaten vi egentligen vill ha. Det är den här rösten vi behöver börja ta på allvar. Och faktiskt lyssna på. Men för att kunna lyssna behöver vi göra plats för den rösten. Så jag hade tänkt att du skulle få sortera bort ännu mer av det som hittills legat i vägen för den.
JAG VILL BJUDA DIG PÅ ETT AV MINA VERKTYG
Jag har en visuell metafor som är väldigt tydlig som du kan använda som sorteringsmodell. Mina tunnor. Har du följt mina artiklar så har du med all säkerhet kommit till en del insikter om vad du behöver lämna – vad du vill ha kvar – vad du vill utveckla – vad du vill bjuda in. Har du inte gjort det – har du förmodligen inte tagit dig an uppgifterna och övningarna som jag gett i samtliga artiklar, alternativt att du inte läst dem än. Oavsett ditt svar – vill DU levla upp ditt liv och ditt sälj till nästa nivå, – då kan jag varmt rekommendera dig att börja om från början. Vill du PÅ RIKTIGT skapa en förändring i ditt eget liv, såväl som i teamet/företaget har du mina kontaktuppgifter på www.liliost.se
För att komma tillbaka till mitt verktyg jag vill bjuda på, så kan du ladda ned en gratis PDF med mina sorteringstunnor som är ett excellent verktyg att använda för att ta kontroll, rensa och vara pro-aktiv.
Du kan ladda ned PDF:en HÄR
Så här ser modellen ut och i PDF:en blir du coachad hur du på ett smart sätt kan använda tunnorna.
Att skapa självmedvetenhet är viktigare än någonsin, för att hålla i en värld i ständig förändring. Det är så oerhört viktigt att ta ut sin ”true north” så att vi skapar en grundtrygghet inom oss själva som inte förändras och/eller urholkas för att saker runt omkring oss förändras. Att skapa en sådan solid inre trygghet kräver arbete, fördjupade insikter OCH strategier för att vår trygghet ska hålla över tid. För att VI ska hålla över tid.
Många inom sälj har haft det tufft under pandemin och många har det fortfarande tufft. Det ÄR tufft att kanske få nej, på nej, på nej. Svårt att hitta motivation när man inte når sin kund. Lätt att tappa självförtroendet och väldigt lätt att tappa tilliten till att allt kommer att lösa sig. Att vi kommer hitta balansen även om det kanske inte verkar så – just nu! För att kunna navigera genom detta behöver vi leva mer pro-aktivt än re-aktivt, för det är när vi fastnar i att leva och verka re-aktivt som vi leder oss själva i en snabbt nedåtgående spiral. Både handlingsmässigt, såväl som tanke och känslomässigt, och till sist även resultatmässigt.
För att kunna vända skutan behöver vi börja på insidan. OAVSETT i vilken bransch du/ni jobbar så behöver ni börja skruva på insidan,
se vilka saker på insidan som ligger i vägen
och bygga in nya saker på insidan.
”To change the world outside – is an inside job”
EN NY ERA
Jag läser med glädje i rapporter från McKinsey, Gallup, Kairos Future m fl att man äntligen börjar förstå på ledningsnivå – globalt, att vi nått gränsen med att tänka som huvudfotingar med själen och privatpersonen avskuren i mångt och mycket inom business. Man har äntligen börjat förstå att kraften kommer i-n-i-f-r-å-n.
Och att de mjuka värden som tidigare tittats på som något fluffigt och oviktigt – i själva verket är hårdvaluta för att inte säga en nödvändighet, för att skapa harmonisk framgång med människor som håller medan de gör smashing business! Och människor som håller även när businessen fastnat i en lång utmanande uppförsbacke.
Jag har precis i dagarna startat upp en fantastiskt spännande och omfattande utvecklingsprocess tillsammans med en av Nordens ledande hotellkedjor, där vi tänker medarbetare, gäster, business, sälj och service – ur ett inifrån perspektiv. Ur ett energiperspektiv. Ett holistiskt perspektiv. De är modiga nog att gå i bräschen för ett nytt sätt att tänka – på bred front – och inte bara som punktmarkeringar. Och det är precis det vi behöver göra nu. Skruva på kalejdoskopet, utmana hur vi hittills sett på/förhållit oss till saker, zooma ut, tolka bilden av ”verkligheten” ur ett meta-perspektiv med nya glasögon och vara modiga nog att tänka nytt.
För att skapa nya önskade resultat – behöver vi ju göra något annat än det vi hittills gjort. Men vi behöver även förstå att vi också behöver tänka och känna på ett annat sätt. Att vi behöver bli medvetna om HUR vi hittills tänkt, känt och fokuserat. Att vi måste låta en del av oss dö för att något nytt ska kunna födas. DET arbetet är tunnorna som du får tillgång till i denna artikel, ett kraftfullt sorteringsverktyg för att ta dig an.
Behöver du/ni hjälp att sortera och hjälp att zooma ut för att se vad som håller er fast vid oönskade resultat – hör av dig! liliost.se
Av: Lili Öst – CHANGEMAKER