Weigle har ett förflutet inom Dentsu Aegis då han innan flytten utomlands var CSO för Carat Sverige. Han har lång erfarenhet från reklam-, media- och digitalbyråer och var bland annat en av personerna bakom bildandet av INGO där han också var inblandad i flera prisvinnande kampanjer för varumärken som Lidl, Marabou och Delicato. Han har också arbetat länge och omfattande med att omsätta data till affärsnytta och har genomfört många innovativa undersökningsprojekt inom beteendeekonomi, något han hoppas kunna fortsätta med på DDL.
– ”Dentsu Aegis har länge varit det mest spännande byrånätverket och initiativet bakom DDL har enorm potential i marknaden. Det har länge talats om vikten av data, men det som är centralt är vad man gör av all data, och här tror jag att DDL har en unik fördel gentemot konkurrenterna. Det ska bli oerhört kul att få vara med på den resan. Att komma tillbaka till Dentsu Aegis och den här rollen känns verkligen som att komma hem”, säger Thomas Weigle.
– ”Sedan DDL lanserades för drygt 2 år sedan har vårt syfte varit att hjälpa våra kunder att göra data-drivna beslut på daglig basis, och i tider av osäkerhet är det viktigare än någonsin. För att accelerera affärsområdet ytterligare, är jag oerhört glad att Thomas Weigle valt att börja hos oss. Han har gedigen kompetens och lång erfarenhet som kommer att göra avtryck på marknaden”, säger Kristina Juhlin, VD på Amplifi och Posterscope.
DDL är en del av bolaget Amplifi och den globala koncernen Dentsu Aegis och är en central organisation inom insikt, digital analys och data arkitektur.
Thomas Weigle börjar sin anställning den 1 september med placering i Stockholm.