Visst är det härligt när publiken är glad och skrattar. Sådär ljuvligt spontant och högljutt, som sprider sig till alla och skapar den där härligt kittlande atmosfären av glädje och framgång. Jovisst frambringar en stå-upp-komiker skratt bara att visa sig på scen. Kroppsspråket kan göra underverk. Hen behöver knappt säga något så är skrattet igång. Men hur gör talarna och moderatorn för att liva upp mötet. Inte minst på det allvarstyngda mötet med viktig information som ska diskuteras. Här fångar vi tre roller och situationer och hur du kan använda humorn som verktyg för att få med dig publiken. För blir det skoj på mötet, tenderar vi lättare kunna återberätta det och komma ihåg mer.
Tips: Så blir du rolig på scen
-
Som moderator
Situationskomik är ofta både överraskande och bjuder stor komik utan att det egentligen är förberett. Ta fasta på situationen. Kommentera gärna eventuella egna klavertramp, på vägen till mötet, när du träffade talarna, första gången du var i staden i fråga, hur du förberedde dig inför mötet. Skryt inte! Utan bjud på dina tillkortakommanden. Har du stött på problem för att du ser ut eller agerar på ett visst sett, rödhårig, kort, lång, tidsoptimist, strukturfascist, bjussa på det.
-
Som talare
Träna på dina väl fungerande skämt, så att timingen sitter. Var inte rädd för att pausera, vänta ut publiken så att de, om inte annars, då i pausen förstår att det var humor. Bestäm dig om du ska skratta med, vilket kan vara medryckande i ett mindre bra skämt eller bara vara helt tyst. Det beror förstås på vad du talar om. En komikers helt hysteriska skratt kan man ju bara inte undgå att ryckas med i. Samtidigt kan det vara minst lika roligt när densamme gör en gubbe och inte alls skrattar åt sig själv. Som talare likväl som för mötesledaren, använd rummet, publiken och situationen i mötet och skoja till om vad du iaktar och ser, i stunden.
-
Som säljare och säljchef
Bjud på dig själv. Glöm inte bort berättandekonstens kraft. Tona ner fakta och siffror och lyft fram vem du är, ditt varför och vad du och företaget står för. Ta fram historier från verkligheten, dråpliga möten med kunder, första dagen på jobbet, hur du verkligen känner. Vem är personen bakom beslutshatten. Var mänsklig, berätta om dina bakslag, hur många miljoner som gick åt fanders, bara det är roligt, men glöm inte sen berätta vad du lärt dig på vägen.
Av: Lennart Paulsson, moderator och mötesledare
Lennart driver företaget P&P Meetings sedan över 12 år tillbaka och är en av branschens mest erfarna aktörer med egna nätverk och temadagar.