I en nyligen genomförd studie av McKinsey konstaterades att den genomsnittliga livslängden för företag som är listade i Standard & Poor’s 500 (ett aktieindex med 500 stora börsnoterade aktiebolag) var 61 år 1958. I dag är det mindre än 18 år.
McKinsey tror att 75 procent av de företag som för närvarande är noterade på S&P 500 kommer att ha försvunnit år 2027. De kommer att köpas upp, fusioneras eller gå i konkurs. Samtidigt är accelererande klimatförändringar ett hot mot världens fortsatta existens och en ny tillväxtstrategi för omställning till en modern, resurseffektiv och konkurrenskraftig ekonomi är nödvändig.
Företag som lyckas ställa om från att utveckla och sälja produkter till att i stället utveckla och sälja cirkulära lösningar som bidrar till att minska klimatpåverkan och därmed hjälper sina kunder att nå sina målsättningar kommer stå som vinnare. En förutsättning för detta är att säkerställa att säljorganisationen blir möjliggörare för denna resa. Det betyder att din säljorganisation behöver organiseras på ett effektivt sätt och att innehållet i dina säljares dialoger behöver förändras och lyftas till ett helt annat plan än tidigare.
Ta del av Salesonomics whitepaper där du får veta mer om framtiden för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.
Salesonomics hjälper företag att öka sin tillväxt. De erbjuder säljverktyg, sälj- och marknadsintegration, rekrytering, onboarding, ledarskapsutbildningar och säljträning.