Jens och jag samtalar om de utmaningar Gothia Towers, och som de flesta andra i branschen, haft under pandemin och hur man i dag hanterar det explosionsartade bokningsläget. Idag är de på väg tillbaka och har många och stora bokningar men har precis som övriga branschen stora utmaningar med att rekrytera personal.
Vem är Jens?
Jens Jakobsson är en härlig göteborgare som har arbetat med försäljning större delen av sitt liv.
– 2004 arbetade jag som butikschef för klädbutiken MQ men kände att jag ville göra något annat och började samma år på försäljningsavdelningen på Svenska Mässan Gothia Towers i Göteborg, berättar Jens. Han har haft flera olika roller på anläggningen som ständigt utvecklas och har stora planer för framtiden vilket är spännande. – Det känns som att jag varit på flera olika arbetsplatser utifrån alla spännande projekt som gjorts, säger Jens.
Hur var det att arbeta i en bransch där marknaden helt gick ner under pandemin för att nu öppna upp för fullt?
Det var en väldigt tuff och påfrestande period att gå igenom. Alla som är, och var i samma bransch, tror jag utan tvekan håller med. Utmaningen blev att snabbt göra det bästa möjliga för att anpassa sig till de nya förhållandena och komma på nya affärsgenererande möjligheter. Men det innebar såklart även att vi var tvungna att göra stora men nödvändiga besparingar och nedskärningar. I och med alla restriktioner blev vi dessutom tvungna att stänga ner flera av våra restauranger och hotell-beläggningen var som lägst nere på 3% och alla stora möten och kongresser blev flyttade på framtiden. Så allt som vi dagligen erbjuder och säljer till våra kunder, blev satt på paus.
Hotellverksamheten var dock i gång och fungerade under hela perioden. Även vårt lyxigare hotellkoncept Upper House med tillhörande SPA. Detta kändes väldigt bra med tanke på att efterfrågan från privatgäster trots allt var stort under omständigheterna.
Hur anpassade ni er för möteskunderna?
Vi anpassade oss tidigt och satsade på digitala studiolösningar för våra kunder, vilket slog väldigt väl ut. Det kändes även extra viktig för vår säljavdelning att kunna hålla i gång och kunna erbjuda något för våra kunder där det fanns ett behov och efterfrågan. Detta har även resulterat i att vi nu byggt en helt ny permanent studio för att bredda vårt mötesutbud ytterligare och kunna möta upp kundernas framtida behov.
Hur hanterar man som säljare att ena dagen inte ha något att sälja till att nu stå inför utmaningen att hantera alla nya förfrågningar?
Från att under nästan två år bara gå på en cylinder, till att plötsligt koppla på en turbo blev ju en väldigt stor omställning. Mycket efterlängtat såklart, men även väldigt utmanande då vi helt enkelt inte var rustad internt att hantera alla förfrågningar som strömmade in.
Som säljare måste jag erkänna att man i början kände sig lite ringrostig. Att plötsligt börja träffa kunder fysiskt igen, mingla, hålla presentation och allt där emellan kändes till en början väldigt ovant – men så underbart med den energin som mötet med kunder ger!
Hur har ni hanterat förändringarna?
Under de senaste åren så har vi varit tvungna att anpassa oss genom att omorganisera för att matcha storleken på kostymen. Både när det gäller att fördela de resurser vi faktiskt har, och att rusta oss för nya behov som kommer upp. Ett exempel är det digitala utbudet där vi redan gjort en hel del satsningar inför framtiden med bland annat Gothia Studio.
Även i vår bransch måste man hela tiden vara på tå och utveckla och förändra både vårt utbud mot kund tillika arbetssätt inom organisationen – oavsett om det pågår en pandemi eller ej. Det är detta som driver utvecklingen framåt.
Hur ser rekryteringsläget ut?
Vi har en stark rekryteringsplan som vi följer. Extra glädjande är det såklart att vi även har flera återrekryteringar av redan väldigt duktiga och erfarna kollegor. Utmaningen har ju dock varit att det är många anläggningar som är i samma behov av resurser och kompetens. Så att som Svenska Mässan Gothia Towers kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter är en stor fördel.
Av: Michelle Dandenell