Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-03-16 | Toppsäljare

Från dörrknackare till årets säljare!

Jenny Westman är ett härligt energiknippe som idag jobbar med AI på företaget Hello Ebbot. Saleseffects Michelle Dandenell har träffat henne för att höra om hennes resa, tankar och idéer kring försäljning.

Från dörrknackare till årets säljare!Jenny Westman

Berätta lite vem Jenny är

”Jag började jobba som dörrknackare direkt efter gymnasiet. Jag var en av de som knackade på dörren precis när familjen satt sig vid middagsbordet och ville då att de skulle köpa tv-abonnemang. Jag tyckte det var jättekul och lyckades riktigt bra och denna erfarenhet blev startskottet på min säljkarriär fastän jag då inte tyckte att säljare var ett riktigt yrke. Så småningom började jag arbeta på ett företag inom B2B men där blev det mera kommunikation och kundvård än försäljning vilket blev att jag började plugga National Ekonomi”, berättar Jenny. Parallellt med studierna jobbade hon som assistent på en mäklarfirma. ”Wow, mäklare är verkligen duktiga säljare”, säger Jenny. Efter tre års studier insåg Jenny att hon inte ville arbeta med ekonomi så hon halkade in på att jobba med Saas försäljning inom MarTech dvs. marknadsföringsverktyg för automation, nyhetsbrev, sms och event-hanteringsverktyg. ”Det var lite av en ”slump” eftersom jag bestämt mig för att jag ville ha ett ”riktigt” jobb och där innefattade ju inte att jobba med sälj. Efter en tid kom jag underfund med att försäljning faktiskt ÄR ett ”riktigt” jobb, man behöver ju inte knacka dörr för att sälja. Att jobba mot B2B och kombinera det affärsmässiga, att skapa relationer och arbeta med allt det som är roligt inom sälj var ju precis det jag gillade! Efter tre år gav ”slumpen” mig uppdraget att ge mig in i chatt-botvärlden och tackade då ja till att jobba på Ebbot. Här säljer jag chatt botar och live-chatt vilket är superkul. Jag har aldrig haft en dröm om att jobba just i IT-branschen utan jag sökte en ball produkt, bra företag och roliga arbetsuppgifter och då blev det en bra match med Ebbot, fortsätter hon.

Vad gör en bra säljare?

Jag tror att det är en kombination av struktur, uppföljning och ständigt hålla kontakten och utbilda kunden. Jag tror också att det handlar om personlighet, man ska vara ärlig och genuin. Det räcker inte med att du kan systemen utan mer om att du gillar att hjälpa personen/företaget med de utmaningar de har. Jag gillar verkligen mina kunder och sådant lyser igenom. Det tror jag är bland de viktigaste för att vara en bra säljare. Genuint intresserad av människan bakom kunden.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

”Jag startar alltid min dag med att kolla mail och min kalender, då vet jag hur dagen ser ut. Sedan består mycket av dagen åt till prospektering, nykundsbearbetning via mail samt kundmöten. Varje kund kräver mellan 2-4 möten vilket är ganska vanligt för en ny kund. Det behövs möten för att introducera, få insikt i vad de vill göra och gå igenom offert.

Ofta har jag valt ut vilka kunder jag skulle vilja jobba med. Jag visualiserar ofta mina kunder och ser framför mig att jag jobbar tillsammans med dem. Det gör mig både kreativ och full av energi”

Vad gör du annorlunda än andra säljare?

”Jag brukar ofta få beröm för att jag är noga med att följa upp och vara proaktiv. Jag släpper inte riktigt en potentiell kund som säger ”tack för din demo” utan jag arbetar proaktivt även där. Ser jag att det finns ett bra case då behöver jag ju påminna dem om det och inte vänta. Jag använder mig inte av någon säljmetodik, även om jag gått många säljutbildningar under min karriär. Jag går mer på känslan om det finns ett case och om det gör det kommer jag inte behöva ställa utmanande frågor, utan har jag då en riktigt bra produkt som jag är stolt över och där jag kan vara transparent och ärlig så brukar det lösa sig. Jag är nog inte så ”säljig” utan försöker mera vara den som löser ett problem. Ibland driver jag såklart på men utan att vara ”manussäljaren” eller krängaren. Det känns mest naturligt för mig och har ju visat sig funka. Många kunder sitter i dag i flera parallella digitaliseringsprocesser och då är det ganska svårt att hålla koll på allt. Då är det viktigt att som säljare vara medveten om detta och inte ställa för stora krav på att de ska komma ihåg allt som sagts. Då är min roll att underlätta för dem att fatta beslut och att komma i mål. Det ska bli så enkelt som möjligt för kunden när de väl bestämt sig och då är jag väl förberedd med hur jag hjälper och tar hand om kunden”, säger Jenny.

Vad är roligast med försäljning?

”Det är såklart roligt att vinna affärer. Det blir bekräftelse från kunden att de också ser det jag ser, min vision har landat rätt hos kunden och tillsammans har vi kunnat hitta en bra lösning. Sen blir det ju också en personlig bekräftelse i att kunden litar på mig och det är jag extremt tacksam över. Och givetvis relationen med kunden är fantastisk – det är en riktig bonus att få träffa en kund där allt stämmer”, berättar Jenny.

”Sen har jag alltid tänkt att det är själva tävlingsmomentet som driver mig till att gilla sälj, jag gillar när man kan mäta prestation och jag mäter mig själv i nästan allt. Det är jag ju van med sedan ”dörrknackar-tiden”. Men, jag har idag märkt att jag tycker att det är mer obekvämt att vara antingen bättre eller sämre än mina kollegor. Vi vill ju inte skapa konkurrenter utan medspelare för att uppnå bästa resultat. Idag tävlar jag mer mot mig själv för att bli bättre och bättre i mitt jobb. Jag känner att teamkänsla och den kollegiala relationen är viktigare idag. Jag tror att för många tävlingar kan driva människor till stress och konkurrens mer än att det gagnar oss som team”, fortsätter Jenny.

Hur ser du att AI kan hjälpa eller stjälpa i säljarbetet?

Idag finns det massor av smarta saker vi kan använda AI till, men det finns också massor som vi inte bör använda AI till. Bland annat att bygga bort kundservice dvs. gömma funktionen på hemsidan. Genom att använda exempelvis chat-bottar så kan vi hjälpa kunden initialt med enklare frågor som inte kräver att någon människa svarar på frågan. Men i det löpande säljarbetet, där du behöver bygga upp en relation med kunden kommer AI, som jag ser det, inte kunna bytas ut mot en mänsklig säljare. Ta hjälp av AI vid enklare frågor men hjälp kunden utifrån din kunskap, erfarenhet och genuina vilja till att bidra för att skapa en långsiktig och hållbar relation. Här gäller det att sätta en strategi för vad vi vill automatisera och var avgränsningen går.

 

Jennys tre tips på hur jag blir en bättre säljare:

  1. Mät dig själv. Se hur du förhåller dig till aktivitet/möten. Hur många möten behöver just du för att stänga en affär. Om du börjar mäta så hittar du snart ditt eget recept på framgång och vad du behöver ändra på. Kanske det är så enkelt som att du har för få möten.
  2. Följ upp ordentligt. Ha en logik i hur du gör och finslipa på över tid.
  3. Tro på det du gör. Du behöver lita på både produkten och teamet. Där du säljer en produkt som du är stolt över och där du vet att du får back-up ifrån ditt team om du behöver hjälp.
  4. Bonus. Visualisera din kund!

 

Av: Michelle Dandenell

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.

Konkurserna minskar med 26 procent

Konkurserna minskar med 26 procent

Juli markerar första tydliga trendbrottet på tre år – antalet konkurser minskar kraftigt. Endast 513 aktiebolag gick i konkurs under månaden, en nedgång med 26 procent. Samtliga branscher visar minskade konkurstal under sommaren och antalet stora konkurser var ovanligt få.

Nya Defender – från urbana miljöer till extrema expeditioner

Nya Defender – från urbana miljöer till extrema expeditioner

Land Rovers ikoniska Defender-serie – i karossvarianter 90, 110, 130 och prestandamodellen OCTA – har genomgått en omfattande uppgradering med ny design, förbättrad teknisk utrustning och ökad komfort.

Automatiskt utkast

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Annons

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Mest läst

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.
Inspiration: Peppa och pigga upp med våra 10 presenttips från 0 – 100 kronor!

Inspiration: Peppa och pigga upp med våra 10 presenttips från 0 – 100 kronor!

Sällan har vi väl behövt uppiggning så mycket som nu! Här får du 10 presenttips på enkla sätt att visa omtanke på!
Jonas Olofsson

”Jobbet som dammsugarförsäljare förändrade mig i grunden”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Jonas Olofsson är en av dem och här berättar han om sin nästan maniska omtanke om kunden och viljan att bli bäst. Och hur ett av hans första jobb, det som dammsugarförsäljare förändrade honom i grunden.
Har du känslan av att livet skulle kunna vara så mycket mer?

Har du känslan av att livet skulle kunna vara så mycket mer?

Tror du på att du faktiskt kan göra mer av ditt liv? Eller har du fastnat i sanningen att det enda du kan göra, är att försöka göra det bästa av det som är? Vi erbjuder ett onlineprogram fullt med kunskap, klokskap och workbooks för att du ska få alla förutsättningar för att skapa det bästa liv du vill leva ...

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com