Tommy Lundberg, kommunikationsrådgivare, föreläsare och författare har ett flertal ledarskapsböcker bakom sig, bland andra de uppmärksammade Motivationskoden (nominerad till Årets Marknadsföringsbok 2017) och Empatieffekten som kom ut förra året. Nu är han aktuell med sin sjunde bok på temat ledarskap, kommunikation och medarbetarskap. Den alldeles nyutgivna ”Skulle du vilja jobba med dig som chef?” riktar sig till chefer på alla nivåer, men lämpar sig kanske allra bäst för den som är ny i sin chefsroll eller som så smått börjat bli varm i kläderna.
En bok för den som vill jobba med sig själv.
Boken är en praktisk (och filosofisk) arbetsbok för chefer som vill ha inspiration på vägen från chef till ledare. Den fungerar som ett verktyg för individuell utveckling men kan användas även för gemensam läsning i en chefsgrupp som vill få igång en samlad diskussion kring tankar, idéer, värderingar och synsätt.
Chefens roll från A till Ö.
Formen är förrädiskt enkel, upplagd efter ABC-bokens klassiska mönster med ett kapitel för varje bokstav. Det gör innehållet väldigt lättillgängligt. Men samtidigt åtföljs varje kapitel av en reflektionsövning, vilket gör att den här boken kanske lämnar fler egna tankar hos läsaren än många traditionella ledarskapsböcker.
Inspiration och reflektion.
”Det vimlar av ”instruktionsböcker” kring ledarskap – böcker som talar om hur man ska göra – men det saknas ”inspirationsböcker” som får läsaren att tänka själv. Och att vara sig själv är viktigt om man ska bli en bra ledare”, säger Tommy Lundberg.
”Boken ger inget facit, för det finns inget. Men den bjuder på tjugoåtta resonemang och frågeställningar kring chefs- och ledarrollen som förhoppningsvis kan leda läsaren framåt i tanken på hur just hon eller han blir en chef som man vill jobba med”.
Tre frågor varje chef bör ställa sig.
Ett av många inspirerande resonemang, och tre intressanta frågor att reflektera över, hittar vi i kapitlet ”C som i Chef”.
[…] Chef är ett uppdrag, ledarskap är ett förtroende. Chef är formellt och reglerat, ledarskap är informellt och kan inte regleras i ett avtal. Chef blir du utsedd till av dem som är ovanför dig i organisationen, ledare blir du utsedd till av människorna runtomkring dig. En chef är någon man ska följa, en ledare är någon man vill följa. Det sistnämnda är en värdefull nyckel, att inse att dina medarbetare faktiskt väljer om du ska få bli deras ledare. Att du är deras chef råder det inget tvivel om, det finns stadfäst i organisationsschemat, men din roll som ledare måste du förtjäna – varje dag.Här har jag lärt mig tre smarta frågor att ställa till sig själv:
- Varför vill jag vara ledare?
- Varför skulle andra vilja att jag leder dem?
- Fungerar mitt svar på fråga 1 som svar på fråga 2?
Om du ärligt kan svara Ja på den tredje frågan har du sannolikt ett bra grundmaterial för ett autentiskt ledarskap. Om inte, får du rannsaka dig själv. Då kanske du omedvetet är lite för sugen på att ditt jobb ska placera dig, och inte dina medarbetare, i rampljuset. Då kanske du har lite för mycket fokus på den status det ger att vara högt upp i hierarkin. Men kom ihåg att det intressanta egentligen inte är hur många människor du har under dig eller över dig. Det intressanta är hur många du har med dig.
”Skulle du vilja jobba med dig som chef?” finns att beställa i bokhandeln eller direkt från författarens hemsida. Där kan du också ”provläsa” några kapitel här.