Nytt designspråk sätter strålkastarljuset på distinkta proportioner
Ett nytt designspråk för exteriören bidrar till att ge den fjärde generationen av BMW X3 ett nästan monolitiskt helhetsintryck med distinkta BMW X-proportioner. Nya BMW X3 sträcker sig 4 755 mm på längden och 1 920 mm på bredden, vilket är en ökning på 34 mm respektive 29 mm jämfört med föregångaren för ett väldigt kraftfullt och sportigt utseende.
Kupén i nya BMW X3 kombinerar robust SAV-funktionalitet, gott om utrymme och en premiumatmosfär med en distinkt stil. Interiörens progressiva design förenar modern funktionalitet och en sofistikerad atmosfär med avancerad digitalisering i form av den senaste BMW iDrive med QuickSelect baserat på BMW Operating System 9.
Den sofistikerade atmosfären inuti nya BMW X3 går hand i hand med ett generöst utrymme och modern mångsidighet för vardagsbruk, fritidsaktiviteter och resor. Passagerare i baksätet kan dra nytta av märkbart utökat benutrymme samtidigt som bagageutrymmet vuxit både på längden och bredden. Bagageutrymmet sväljer 570 liter (BMW X3 30e xDrive: 460 liter), en ökning med 10 liter jämfört med föregående generation för nya BMW X3 30e xDrive och 20 liter för resterande modellvarianter. Fäller man ner samtliga säten utökas lastkapaciteten till 1 700 liter (BMW X3 30e xDrive: 1 600 liter). Elektrisk dragkrok finns som tillval med en högsta tillåtna släpvagnslast på 2 500 kg (beroende på modell).
Plug-in-hybrid med betydligt längre elektrisk räckvidd
Drivsystemet i plug-in hybriden BMW X3 30e xDrive består av en 2-liters fyrcylindrig bensinmotor i kombination med en elmotor som är integrerad i en åttastegad Steptronic-växellåda. Bensinmotorn genererar en maximal effekt på 190hk och ett maximalt vridmoment på 310 Nm medan den integrerade elmotorn har en maximal systemeffekt upp till 184 hk. Tillsammans genererar dessa en systemeffekt på upp till 299 hk.
Med den senaste generationens BMW eDrive-teknik och adaptiv rekuperation uppnår nya BMW X3 30e xDrive en elektrisk räckvidd på 81 – 90 kilometer (WLTP), betydligt längre än tidigare modellgenerationen. Högspänningsbatteriet i nya BMW X3 30e xDrive är också en produkt av femte generationens BMW eDrive-teknik och levererar 19,7 kWh – nästan dubbelt så mycket som föregångaren. Den kombinerade laddningsenheten har också förbättrats i nya BMW X3 som möjliggör AC-laddning med 11 kW.
BMW X3 M50 xDrive med enastående prestanda
Toppmodellen, nya BMW X3 M50 xDrive, har den mest kraftfulla sexcylindriga raka bensinmotorn som hittills monterats i en M Performance-modell. Den 3-liters M TwinPower Turbo-enheten är kopplad till 48V mildhybridteknik. Dess maximala effekt på 398 hk kanaliseras via en åttastegad Steptronic Sport-växellåda och BMW xDrives intelligenta fyrhjulsdrift. BMW X3 M50 xDrive accelererar från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder.
En andra bensindriven modellvariant, nya BMW X3 20 xDrive, kommer också att finnas tillgänglig i Sverige. Den fyrcylindriga 2-litersmotorn som återfinns under motorhuven på BMW X3 20 xDrive (bränsleförbrukning, kombinerat: 7,6 – 6,9 l/100 km; CO2-utsläpp, kombinerat: 172 – 156 g/km i WLTP-cykeln; CO2-klass: F) genererar en maximal effekt på 208 hk. Detta ger en accelerationstid från 0 till 100 km/h på 7,8 sekunder.
Smidighet och körkomfort i toppklass
Alla modellvarianter av nya BMW X3 har köregenskaper som ger en märkbar ökning av smidighet, kurvstabilitet och komfort på långa sträckor jämfört med den utgående modellen. En kaross med lägre vikt men ökad styvhet och det bredare bakre spårvidden spelar båda en roll här, liksom de högkvalitativa chassikomponenterna och styrsystemen.
Marknadslanseringen av nya BMW X3 kommer att påbörjas under fjärde kvartalet 2024.