Social selling med Linkedin
I samma veva som Linkedin växt sig stort har begreppet social selling också hamnat i rampljuset. Det innebär egentligen att du använder dig av sociala medier för att utveckla relationer med potentiella kunder. Det kan till exempel innebära att du gör blogginlägg om ditt företag och olika statusuppdateringar. Det som däremot brukar ha mer effekt är den personliga delen av social selling.
Skapa ett nätverk på Linkedin
Ett av de bästa sätten att öka din försäljning på Linkedin är genom att skapa ett nätverk. Du har säkert hundratals personer som du känner eller har jobbat med tidigare. Bjud in dessa till ditt nätverk så att de får möjlighet att enkelt se dina blogginlägg och statusuppdateringar. Då lär de sig mer om vad ditt företag gör, och kommer ha er i åtanke i framtiden.
Om det är en särskild person eller företag som du är intresserad av att bjuda in kan det vara en bra idé att skapa en personlig inbjudan. Skriv ett personligt meddelande där du berättar två saker:
- Vem du är
- Varför du har valt att ta kontakt med just mottagaren
Tänk på att mottagaren antagligen har mycket att göra. Se därför till att hålla ditt meddelande kort och koncist. Om mottagaren väljer att gå med i ditt nätverk är det en bra idé att skicka i väg ett litet meddelande för att starta en konversation. Du vill att mottagaren ska bli intresserad av ditt företag och vilja veta mer. Då har du sen en perfekt öppning när det är dags att försöka sälja in din produkt eller tjänst.
Var aktiv
När du har börjat bygga upp ett nätverk är det viktigaste du kan gör att fortsätta vara aktiv. Publicera blogginlägg med jämna mellanrum och svara på de kommentarer som du får. Du kan också kolla vilka de är som kommenterar och gillar dina inlägg. Dessa är antagligen extra intresserade om du väljer att skicka i väg ett snabbt litet meddelande.
Tänk dock på att bara publicera inlägg som du faktiskt tror dina kontakter är intresserade av. I en hektisk vardag är det ingen som har tid att läsa korta inlägg som inte fyller någon funktion. Försök i stället att ställa frågor, starta en diskussion, och få folk intresserade.
Det är så du ökar din försäljning med Linkedin.