Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-05-02 | Annons | Mindley | Native

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Denna månads Mindley Expert Spotlight är Magnus Helgesson – en man som sällan sitter still.

Vi fångade honom mellan två möten och fick till slut en pratstund över en kopp kaffe i Stockholm. Det blev snabbt tydligt att Magnus inte drivs av att stå i rampljuset, utan av att hjälpa andra växa. För honom handlar det inte om vad du uppnår – utan om vem du blir på vägen.

Vad får en tioåring att bestämma sig för att bli miljonär – utan att ens veta vad det innebär? I Magnus fall var det inte pengar som drev honom, utan något mycket större. Något som kom att forma ett helt livsverk.

När vi frågar Magnus vem han egentligen är, börjar han inte prata om alla bolag han byggt, böcker han skrivit eller de tusentals människor han coachat. I stället tar han oss till en källartrappa i Falkenberg och en TV-serie från 80-talet: Par i hjärter, med Jonathan Hart i huvudrollen.

– När jag var 10 år låg jag där i trappan och tjuvkikade på tv:n då mina föräldrar trodde att jag hade gått och lagt mig. Och så ser jag Jonathan Hart på tv – han är self-made miljonär, han flyger helikopter, han har en vacker fru och han hjälper människor. Och jag bestämmer mig där och då: jag ska bli self-made miljonär… utan att veta vad det betyder.

Men det var inte för helikoptern. Inte för champagnen. Inte ens för miljonen. Det som fastnade var att han hjälpte människor.

Ännu viktigare blev den tecknade figuren Karl-Bertil Jonsson – 14 år, från en välbärgad familj, inspirerad av Robin Hood. Han jobbar extra på posten och börjar i hemlighet ge bort rikas julpaket till fattiga, bakom ryggen på sin far Tyko Jonsson – direktör och förespråkare av “ordning och reda”.

– Det var något i hans handlingar, att han gav bort de rikas julklappar till de fattiga. Det triggade en värdering hos mig: att man kan göra stora saker med små medel. Det har aldrig riktigt släppt.

Från källartrappan till koncernchef – Magnus Helgessons entreprenörsresa

Beslutet i trappen blev startskottet på ett liv fyllt av slit, driv och ett nästan orubbligt fokus. Men också tvivel, motgångar – och ögonblick då allt kunde ha tagit slut.

– Jag minns ett tillfälle när jag var ca 11 år, satt i sängen med 131 kronor och 25 öre – då var jag på väg att ge upp. Jag storgrät, för jag insåg att om jag skulle bli miljonär på enkronor, skulle det aldrig gå. Då kom mamma in, såg mig och sa: ”Det finns bara en skillnad mellan vinnare och förlorare. Vinnare ger aldrig upp.” Jag har burit det med mig hela livet.

Och det märks. Magnus har aldrig nöjt sig med det förväntade. När han tog över restaurangkedjan Harrys var det ett bolag i kris. Men han skrev ett kontrakt med sig själv: tio år, inte en dag längre – och förvandlade företaget till en framgångssaga med över tusen medarbetare, miljonomsättning och ett helt nytt ledarskapstänk.

– Jag hade glömt att jag skrivit det där kontraktet, tills min son Melvin, då 16 år, en dag smällde igen en dörr – som tonåringar gör. Då insåg jag: det har gått nio år och åtta månader. Jag är på väg att svika mitt eget beslut. Så jag sa upp mig – med fyra månader kvar.

Vikten av att hitta sitt varför

Magnus återkommer ofta till ordet varför. Inte som en floskel, utan som ett existentiellt behov att förstå sin riktning.

– Många jag coachar vill prata om vad de ska göra och hur de ska göra det. Men det funkar inte om du inte vet varför. Det sitter inte i hjärnan. Det sitter i hjärtat.

Vårt vad bor i hjärnan (IQ), vårt varför i hjärtat (EQ), och vårt hur i vår intuition – det Magnus kallar LQ.

– Ju högre IQ du har, desto svårare är det att lita på intuitionen. Men det är där du hittar ditt varför. När du hittar det, blir det inte jobbigt längre – det blir meningsfullt.

Att stå på scen för att beröra – inte imponera

Magnus bär sin berättelse som en öppen bok. Inte för att glänsa. Utan för att beröra. För att hjälpa.

– Det som inspirerade mig att börja föreläsa var inte att jag ville stå på en scen. Det var att jag ville hjälpa fler människor än jag kunde nå i ett företag.

När vi frågar vilket ögonblick i karriären som varit mest minnesvärt, lyfter han fram året 2009.

– Det var när Tony Robbins tog med mig i sin innersta krets tillsammans med Scott McIntosh, familjen Obama med flera. Där fick jag möjlighet att presentera min modell för hur man gör en affärsplan på en sida. Jag hade gjort det en gång tidigare i Las Vegas för 1000 personer, men det här var något helt annat. Det var hemma hos Tony med en liten, exklusiv grupp. Idag har vi en väldigt fin kontakt och hörs ofta.

Vad händer härnäst för dig?

Framtiden? Magnus skrattar när han pratar om nya projekt – workshops, retreats, event, affärsplaner på en sida och… ja, säkert något som inte ens har ett namn än.

– Nu jävlar kör vi. Det går inte att sitta still i båten längre.

Och kanske är det just där hans livsfilosofi summeras. Det handlar inte om att ha alla svar. Inte om att veta exakt hur det ska gå. Det handlar om att börja gå.
Och att aldrig ge upp.

Hur många kan du beröra? Hur många kan du hjälpa?

Och där har du Magnus Helgesson.
Full fart framåt. En man som bär sin drivkraft med stolthet och delar generöst med sig av både klokskap och tokskap. En föreläsare som inte lämnar någon oberörd – oavsett om du möter honom i ett samtal, på scen eller över glödande kol.

Är Magnus den katalysator ni behöver för att skapa rörelse, mod och mening i ert nästa ledarforum, konferens eller teamutveckling?

För det handlar inte om att uppnå mål.
Det handlar om vem du blir på resan.

Och du – missa inte nästa artikel där Magnus delar med sig av sitt verktyg för att skapa en affärsplan på en enda sida. Det är enklare, smartare och mer kraftfullt än du tror.


Mindley logotyp

Mer om: Mindley – Framtidens talarbyrå med transformation och engagemang i fokus

Mindleys vision är att vara framtidens talarbyrå. För oss handlar framtiden om att skapa aktiv förändring och utveckling. Genom att erbjuda föreläsare, utbildare och experter, omvandlar vi inspiration till handling och skapar tillfällen som blir katalysatorer för tillväxt och nya perspektiv. Vi strävar efter upplevelser som driver varaktig förändring och framsteg.

Vill du boka Magnus till ert nästa event eller ledningsmöte?
Hör av dig till oss på Mindley så hjälper vår rådgivare Johanna, dig!

Läs mer på Mindleys hemsida här.


Läs också: Daniel Collin – månadens Mindley profil

Mindley – Vi skapar inspiration som leder till handling

På Mindley förstår vi att inspiration är grunden för all utveckling, men det är bara början. Vi vet också att en framgångsfaktor är att matcha rätt expert med rätt behov – vare sig det handlar om en föreläsare, talare, workshopledare, rådgivare eller moderator. Vårt mål är att förvandla de insikter och den energi som en inspirerande upplevelse ger till konkreta resultat och varaktig förändring - transformation.

Du har kanske känt det själv – kraften i en talare som berör. Det kan vara en ny tanke, en insikt eller en glädjefylld igenkänning. Men vad händer sedan? Vår roll är att säkerställa att den inspirationen får leva vidare och skapa verklig effekt.

Mindley är inte en vanlig talarbyrå. Vi är en katalysator för transformation och utveckling. Genom nära relationer med Sveriges främsta föreläsare och experter kan vi erbjuda skräddarsydda lösningar som går bortom scenens strålkastarljus. Vi vill att varje uppdrag ska skapa bestående värde för våra kunder.

Oavsett om ni vill motivera era medarbetare, lyfta innovationkulturen, eller få nya perspektiv på exempelvis ledarskap, AI, säkerhet, välmående och hållbarhet, säkerställer vi att ni hittar rätt person för uppgiften. Vår styrka ligger i att förstå era behov på djupet och koppla dem till en expert som kan inspirera, vägleda och skapa resultat.

Tillsammans med våra kunder formar vi framtidens förmedlingstjänst – meningsfulla upplevelser som omvandlar inspiration till konkret handling och varaktig transformation. Vi skapar förutsättningar som leder till hållbar utveckling och långsiktig framgång.

Kontakta oss!

Epost
[email protected]

Telefon
+46 70 813 33 07

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.
9 tips: Lyckas som säljare

9 tips: Lyckas som säljare

Det finns många olika saker som kan bidra till att du lyckas som säljare. Här är några grundläggande råd som kan hjälpa dig på vägen till framgång.
7 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

9 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

Att säga nej kan vara svårt för många av oss. Vi vill inte göra någon besviken eller arg, så vi säger ja även när vi inte har tid, energi eller intresse. Men att sätta våra egna gränser och kunna säga nej är viktigt för vår egen välbefinnande. Lyckligtvis finns det sätt att avvisa någon vänligt och respektfullt utan att göra ...
Förmånerna som är populärast hos säljare 2024

Populärast förmånerna hos säljare 2025 och 2024

Baserat på Lönebarometern, som varje år genomförs på uppdrag av Säljarnas Riksförbund presenterar vi här vilka som är de populäraste förmånerna för dig som jobbar med försäljning!

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com