Mått och vikt
– Längd: 4,14 m
– Bredd: 1,80 m
– Höjd: 1,57 m
– Hjulbas: 2,62 m
– Främre överhäng: 766 mm
– Bakre överhäng: 753 mm
– Markfrigång: 181 mm
– Vikt: från 1 410 kg
– Bagagekapacitet: 420 liter
– Lasttröskel: 607 mm
– Dragkapacitet: 750 kg
Drivlinor och batterier:
Comfort range” version:
– 110 kW synkronmotor med lindad rotor (150 hk / 245 Nm)
– 52 kWh litiumjonbatteri (räckvidd upp till 400 km WLTP)
Urban range” version:
– 90 kW synkronmotor med lindad rotor (120 hk / 225 Nm)
– 40 kWh litiumjonbatteri (räckvidd över 300 km WLTP)
Laddning:
– 11 kW AC bi-directional för 90 och 110 kW motorer
– 80 kW DC för 90 kW motor
– 100 kW DC för 110 kW motor
Prestanda (110 kW motor och 52 kWh batteri):
– 0–100 km/h: < 8,5 sek
– 80–120 km/h: < 7 sek
– Toppfart: 150 km/h
Renault 4, en ikon från 1960-talet, skapades som svar på den tidens sociala förändringar i samhället. Bilen blev en symbol för frihet och mångsidighet, både för staden och för landsbygden, vardag och fritid, en bil för alla. Resultatet blev Renault 4, en bil som snabbt blev populär hos både stadsbor, lantbrukare, Postverket och Gendarmeriet. Den jämfördes ofta med ett par jeans – robust, praktisk och stilfull. Med över 8 miljoner sålda exemplar i mer än 100 länder blev Renault 4 en global succé och en kulturell ikon. Den nya Renault 4 E-Tech electric bär stolt vidare detta arv.
I Sverige blev Renault 4 särskilt populär på 70-talet under namnet ”Renault 4 Laban”. Denna version var känd för sin enkelhet och pålitlighet, vilket gjorde den till en favorit bland svenska bilköpare. Dess robusta design och höga markfrigång gjorde den idealisk för svenska förhållanden, där den kunde ta sig fram på både dåliga grusvägar och i tuffa vinterförhållanden.
Vid bilsalongen i Paris 2022 presenterades den elektriska Renault 4 E-Tech electric, som tar med sig originalets anda in i framtiden. Med sin retro-futuristiska design, eldrift och modern teknik är den redo för både vardag och äventyr. Justerbar interiör, rymligt bagageutrymme och smarta funktioner gör den till en perfekt bil för en ny generation elbilsförare.
Renault 4 E-tech electric
Renault 4 är tillbaka med en retro-futuristisk design. Renault 4 E-Tech electric har moderna inslag, men behåller vissa detaljer från originalet. Grillen, med sin upplysta ram och Renault-logotypen i mitten, är inspirerad av den ursprungliga modellen, men nyskapande. Bakljusen har en modern LED-design, men blinkar till originalets form från 60-talet. Bagageluckan har en större öppning, och bilens distinkta taklinjer och takräcken knyter an till den klassiska modellen och dagens behov.
Renault 4 E-Tech electric har välbalanserade proportioner för B-segmentet, med en längd på 4,14 meter och en hjulbas på 2,62 meter som ger gott om kupéutrymme. Den rymmer fem personer bekvämt, med 16,4 cm knäutrymme och ett generöst huvudutrymme på 85,3 cm i baksätet. Med en bredd på 1,80 meter är den lättmanövrerad i stadsmiljö, och markfrigången på 18,1 cm förbättrar framkomligheten. Bagageutrymmet på 420 liter är lättåtkomligt tack vare den eldrivna bagageluckan och låga lasttröskeln, medan det platt fällbara framsätet ökar bilens flexibilitet.
Passagerarnas komfort förstärks av flera praktiska förvaringslösningar, såsom kartfickor med extra mobilficka på framsätena, flaskhållare vid konsolen, två USB-C-uttag och förvaring i dörrpanelerna. Totalt finns 23,3 liter förvaringsutrymme, varav 9,2 liter i baksätet.
Renault 4 E-Tech electric lanseras i en ny exklusiv färg, Hauts-de-France Green, som hyllar både 60-talets Île-de-France Blue och produktionsanläggningen i Maubeuge. Färgen, med en pärlemoreffekt som skiftar mellan blått och grönt beroende på ljuset, är en modern tolkning av den ikoniska nyansen. Precis som sin föregångare har modellen ett elektriskt Plein Sud-tygtak, inspirerat av Renault 4 Plein Air, som ger en känsla av frihet. Renault 4 E-Tech electric finns i sju färger, där Hauts-de-France Green står i fokus vid lanseringen.
Renault 4 E-Tech electric är fullpackad med smart teknik som förenklar körupplevelsen. Med intuitiva funktioner för komfort, säkerhet och uppkoppling erbjuder bilen en modern körupplevelse, byggd på Renaults arv av ”voitures à vivre.” Den har avancerade fjädringssystem som ger dynamisk prestanda och en rad säkerhetsfunktioner som Active Driver Assist för nivå 2 självkörning, 26 förarassistanssystem, och ett nytt bromssystem som halverar reaktionstiden. Med Google-tjänster och OpenR Link-multimedia erbjuder bilen även ChatGPT-drivna Reno som hjälper föraren att navigera och hitta laddplatser bland annat.
Bilen är utrustad med en 11 kW AC-laddare, kompatibel med V2L och V2G-teknik, vilket gör det möjligt att använda bilen som en energikälla och mata tillbaka elektricitet till nätet.
Renault 4 E-Tech electric kommer tillverkas vid Ampere ElectriCity i Frankrike. Bilen monteras i Maubeuge, motorn produceras i Cléon och batteriet från mars 2025 i Douai. 75% av leverantörerna finns inom 300 km från ElectriCity-komplexet, vilket stärker lokal produktion, tryggar jobb och minskar miljöpåverkan.
Renault 4 E-Tech electric erbjuder ett brett utbud av tillbehör för att anpassa och öka bilens funktionalitet. Tillbehören, som tillverkas med 3D-skrivare vid Refactory i Flins, inkluderar en rad förvaringslösningar och organisatörer i olika storlekar med specialanpassade lock. Dessa finns i flera designalternativ (NumbR4, LoveR4, Unlimited4 och FloweR4) och tre färger (mörkröd, grå och blå) för en elegant och personlig stil. Dessutom erbjuds en flätad korg för att förvara en baguette, som även kommer på Renault 5 E-Tech electric.
Renault 4 E-Tech electric är designad från grunden som en elbil och byggs på AmpR Small-plattformen, som även används av Renault 5 E-Tech electric. Trots att de två modellerna delar många komponenter för att minska kostnaderna, har de unika design- och funktionsskillnader. Renault 4 E-Tech electric har ”Extended Grip” och en dragkapacitet på 750 kg, vilket gör den anpassad för alla typer av vägar och resor, och möter en mängd olika behov.
Renault 4 E-Tech electric är den första Renault-modellen som har en-pedalsfunktionen, tillgänglig från Techno-utförandet och uppåt. Den fungerar med de tre första regenerativa bromslägena och aktiveras via paddlar på ratten. En-pedal maximerar regenerativ bromsning när föraren släpper gaspedalen, vilket gör att bilen saktar in och stannar utan att bromsen behöver användas. Funktionen inaktiveras automatiskt i backläge för att underlätta parkering, och återaktiveras vid hastigheter över 12 km/h. Den är även avstängd när ”Extended Grip-systemet är inställt på ’Snö’-läge.
Renault 4 E-Tech electric är redo för alla miljöer: stad, landsbygd och berg. Denna frihet möjliggörs av batterialternativ på 40 och 52 kWh samt en motor med två effektlägen, 90 och 110 kW. Bilen kan köra upp till 400 km på en laddning. Laddningen är effektiv med ett DC-uttag på 80 eller 100 kW.