Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2023-11-04 | Säljtips

Så använder du SMART-modellen för att sätta mål

Att sätta mål är inte en enkel uppgift, det kräver en genomtänkt strategi för att säkerställa att målen är realistiska och uppnåeliga. En välkänd och effektiv modell för att sätta mål är SMART-modellen.

Så använder du SMART-modellen för att sätta målSMART-modellen. Bild av 3D Animation Production Company från Pixabay.

SMART-modellen och hur den kan hjälpa försäljningschefer att sätta och uppnå sina mål på ett framgångsrikt sätt

Att sätta mål är en grundläggande komponent i alla framgångsrika ansträngningar, vare sig det handlar om försäljning, personlig utveckling eller projektledning. Mål ger en riktning och hjälper till att upprätthålla motivation och fokus. Men det är inte tillräckligt att bara sätta mål; de måste vara välformulerade och effektiva för att verkligen driva resultat. Här kommer SMART-modellen till undsättning. SMART är en akronym som står för Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsatta. Denna modell är en kraftfull guide för att sätta mål som är klara, mätbara och framför allt uppnåeliga.

SMART-modellen:

Specifika mål

Det första steget i SMART-modellen är att målen måste vara specifika. Det innebär att de måste vara klart definierade och tydliga. Mål som är vaga eller allmänna kan leda till förvirring och osäkerhet. När du sätter specifika mål ger du dig själv och andra en tydlig inriktning på vad som ska uppnås. Det hjälper dig att undvika generella målsättningar som ”bli bättre på försäljning” eller ”förbättra min personliga utveckling”. Istället bör du förfina dina mål till något som är konkret och specifikt. Till exempel, istället för att säga ”bli bättre på försäljning”, kan du formulera det som ”öka min försäljning med 20% under det kommande kvartalet” eller ”bli mer självsäker i kundmöten”.

Mätbara mål

Mätbarhet är en av de mest kritiska aspekterna i SMART-modellen. Mål måste vara mätbara för att kunna utvärderas och följas upp. Mätbarheten handlar om att använda konkreta mätvärden eller nyckeltal för att bedöma framstegen mot målen. Det hjälper dig att kvantifiera vad du vill uppnå och ger en objektiv grund för att bedöma din framgång. Mätbara mål är avgörande eftersom de ger dig en klar referenspunkt för att se om du rör dig mot din önskade destination. Genom att använda siffror, procentandelar eller andra mätbara enheter kan du enkelt utvärdera om du når dina mål eller inte. Om du vill ”förbättra din personliga utveckling” kan du istället formulera målet som ”läsa minst tre böcker om personlig utveckling varje månad”.

Accepterade mål

Att ha accepterade mål innebär att målen är överenskomna och godkända av de som kommer att vara ansvariga för att uppnå dem. Det är en viktig faktor för att säkerställa att målen blir framgångsrikt uppfyllda. Om du sätter mål som är relevanta för ditt försäljningsteam, din personliga utveckling eller projektet du leder, är det avgörande att involvera de relevanta parterna och få deras godkännande. När målen är accepterade, är det mycket mer troligt att alla är engagerade och känner ägarskap över att nå dem. Om du är en försäljningschef kan du involvera ditt försäljningsteam i processen att sätta försäljningsmål. På så sätt kommer de att vara mer benägna att acceptera och arbeta aktivt mot målen eftersom de har varit delaktiga i att definiera dem.

Realistiska mål

Realism handlar om att sätta mål som är uppnåeliga med de tillgängliga resurserna och inom de givna tidsramarna. Att sätta mål som är alltför ambitiösa eller omöjliga att uppnå kan vara demotiverande och kontraproduktiva. Realistiska mål måste vara i linje med din organisations strategi och kapacitet. Att sätta orealistiska mål kan resultera i stress, misslyckande och förlorad motivation. Om du är en projektledare måste du säkerställa att de projektmål du sätter är realistiska med tanke på projektets budget, tid och personalresurser. Du vill inte sätta upp ditt team för misslyckande genom att kräva omöjliga prestationer.

Tidsatta mål

Det sista steget i SMART-modellen är att sätta en tydlig tidsram eller deadline för målen. Tidsbegränsade mål skapar en känsla av brådska och ansvar. Utan en deadline finns det risk att målen dras ut i det oändliga. Tidsbegränsning hjälper dig att prioritera dina mål och fokusera på att uppnå dem inom en rimlig tidsram. Om du sätter personliga utvecklingsmål är det viktigt att ange specifika tidsramar. Till exempel, om du vill ”lära dig ett nytt språk,” kan du specificera att du kommer att ”klara en ny språknivå inom sex månader.”

Att använda SMART-modellen i praktiken:

Nu när du förstår de olika komponenterna i SMART-modellen är det dags att sätta denna kunskap i praktiken. Här är några steg du kan följa för att använda SMART-modellen för att sätta och uppnå dina mål:

Identifiera dina målområden: Börja med att identifiera de områden där du vill sätta mål. Det kan vara din karriär, personlig utveckling, hälsa eller projektledning.

Specifika mål: Formulera dina mål på ett specifikt och klart sätt. Undvik vaga eller allmänna mål. För varje område du väljer att sätta mål för, överväg vad som är exakt vad du vill uppnå. Ju mer specifika dina mål är, desto bättre.

Mätbara mål: Tänk på hur du kommer att mäta framstegen mot dina mål. Vilka nyckeltal, mätvärden eller metoder kommer du att använda? Se till att du har klara indikatorer för framgång och att du kan utvärdera om du är på rätt väg.

Accepterade mål: Om det är möjligt, involvera andra som är berörda av dina mål. Om du arbetar i ett team eller en organisation, kan du se till att dina mål är accepterade genom att diskutera dem och få input från relevanta intressenter. Detta kommer att öka engagemanget och föra alla i samma riktning.

Realistiska mål: Försäkra dig om att dina mål är realistiska med tanke på de resurser som du har tillgängliga. Bedöm om dina mål är möjliga att uppnå inom de givna omständigheterna. Om de inte är realistiska, kan du behöva justera dem för att göra dem mer genomförbara.

Tidsatta mål: Slå fast en tydlig tidsram eller deadline för varje mål. Detta ger dig och andra en känsla av brådska och ansvar. Det hjälper dig också att organisera din tid och resurser för att uppnå målen inom de angivna tidsramarna.

Följ upp och utvärdera: Efter att du har satt dina SMART-mål är det viktigt att fortlöpande följa upp och utvärdera framstegen. Använd de mätbara indikatorerna och tidsramarna för att bedöma om du är på rätt väg. Om du märker att du är frånkopplad från ditt mål, justera din strategi och åtgärdsplan vid behov.

Belöna och fira framgång: När du når dina SMART-mål, se till att fira dina framgångar. Belöna dig själv och de som var involverade i att uppnå målen. Detta hjälper till att upprätthålla motivation och engagemang för att fortsätta sätta och uppnå SMART-mål.

Läs mer: Är det verkligen fungerande mål du har?

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

3 tips: Få dina prospects att gilla dig

3 tips: Så får du dina prospects att gilla dig

Att skapa starka första intryck handlar om att gå utöver den traditionella säljprocessen och bygga verkliga och meningsfulla relationer. Genom att fokusera på att visa intresse för personen, organisationen och deras drömmar, sätter du grunden för en långsiktig och ömsesidigt gynnsam affärsrelation.

Sju tips: Nå framgång genom att hantera din tid smart

Sju tips: Nå framgång genom att hantera din tid smart

Tidsstyrning är en nyckelkomponent för att maximera produktiviteten och uppnå försäljningsmål. Här är sju praktiska tips som hjälper dig som jobbar inom försäljning att optimera din tid och nå framgång i säljresultaten.

4 tips inför årsskiftet: Så når du 100% av säljmålet

Så når du 100% av säljmålet – 4 tips inför årsskiftet

Året börjar närma sig sitt slut, och det är nu dags för dig som försäljningschef att nå budgeten för året. Oavsett bransch så finns det alltid möjligheter att förbättra utfallet.

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Annons

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Emistell modul 300x250

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

Expertråd

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Expertråd

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Expertråd

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Expertråd

Svårt och kostsamt att rekrytera säljare? Men behöver det egentligen vara det? I sin krönika skriver Christer B Jansson om två ”No Brainers”.

Revenue Operations – Ett måste för en framgångsrik säljstrategi

Har du koll på Revenue Operations?

Expertråd

Revenue Operations är just nu den snabbast växande försäljningsstrategin inom B2B-försäljning i USA, och den börjar väcka intresse även hos svenska arbetsgivare inom framför allt IT och tech. Läs hur strategin kan maximera intäkterna i krönikan av vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers.

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

Expertråd

Ovanstående kinesiska ordspråk kommer för mig varje gång jag kommer i kontakt med personer som inte har förstått kundprocessen eller sin roll i den, oavsett vilket företag de driver eller jobbar i. Läs denna veckas gästskribent Ulla-Lisa Thordéns krönika om det alltid lika viktiga kundbemötandet.

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Expertråd

Olika säljstilar triggas av olika typer av coachande åtgärder. Säljtävlingar ökar prestationsförmågan för de med tävlingsorienterad säljstil men sänker motivationen för relationsorienterade säljare. I sin krönika kartlägger Christer B Jansson de olika säljstilarna och hur de funkar.

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Expertråd

Andas rätt och hantera stress effektivt – nu är ”breathwork” det heta ämnet som alla talar om. Fler och fler yogastudior erbjuder breathwork på schemat och de flesta kallbadare har Wim Hofs andningsmetod på läpparna. Men vad är egentligen breathwork, och hur kan det hjälpa dig att hantera stress i arbetslivet?

Verktyg

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du fixa en snygg och proffsig presentation men har ont om tid? Om du inte redan upptäckt Gamma AI så kolla in verktyget som hjälper dig att fixa snygga presentationer på nolltid!

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Verktyg

Jobbar ni med excelark eller sitter ni med ett gammalt CRM-system? Tappar ni kanske till och med affärer för att de hamnar mellan stolarna? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!

En säljares smartaste gratisverktyg

En säljares smartaste gratisverktyg

Verktyg

I slutet på förra året började alla prata om chattboten ChatGPT. Stämde det verkligen att den klarade av att uttrycka sig i skrift nästan som en människa? Idag är vi många som använder oss av olika smarta AI-verktyg för att effektivisera vårt arbete. Här listar vi på Saleseffect våra personliga favoriter som hjälper dig att få till texten och översättningen, impa på kundragningen och komma i tid till kundmötet.

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Verktyg

Att skapa ett professionellt intryck är avgörande för framgången hos ett säljande företag. Kundens första intryck kan vara skillnaden mellan att göra en försäljning eller förlora en potentiell affär. Men hur kan man göra ett bestående intryck och upplevas som professionell?

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Kristoffer modul 300x250

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Karriär

Johan Mägi får nu ansvaret för utveckling och försäljning av partneraffärer och premiumutbudet på Stockholm Live’s samtliga arenor. Johan kommer närmast från rollen som Commercial Development Director på Apollo.

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Karriär

Rickard Mäkitalo kliver i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.

Försäljningschefen - snabbaste vägen til vd-posten

Försäljningschefen – snabbaste vägen til vd-posten

Karriär

Lockar jobbet som vd? Funderar du på ditt nästa steg i karriären? Då ska du läsa vår artikel om försäljningschefens väg till vd-posten!

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Juridik

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 november tillträdde Peder Häggström som affärschef för Konstruktion och installation i nord, där Tyréns har kompetenser inom konstruktion, VVS, el, tele och akustik.

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Karriär

Måns Johnsson tillträdde sin nya tjänst som försäljnings- och marknadsföringschef den 2 oktober 2023. Måns kommer senast från Salesforce där han tillbringade 12 år och ansvarade för affärsområdet Alliances & Channels i norra Europa. Innan sin tid på Salesforce var han Business Unit Director på Dun & Bradstreet.

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Karriär

Peter Lidslot tar nu över rollen som Head of Customer Relations.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det?

Karriär

Jobbat som KAM ett tag och funderar du kanske på nästa steg i karriären? Men vad krävs egentligen för att bli försäljningschef och hur är det att bli chef över sina tidigare kollegor?

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Karriär

Jula Hotell fortsätter satsa på konferenser och events. Jenny Moore har rekryterats som ny försäljningschef med särskilt ansvar för satsningen.

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Karriär

Företagsgruppen som består av Välinge Innovation och Bjelin har utsett Fredrik Alfredsson till Global Head of Sales, med ansvar för försäljningen av alla golvprodukter under varumärket Bjelin.

Mest läst

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Saleseffect.se genomför nu omfattande undersökningen bland Sveriges säljare och säljchefer som resulterar i listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023. Listan kommer presenteras på saleseffect.se i slutet av februari, missa inte att nominera din eller dina favoriter bland säljcoacher, säljtränare, säljutbildare och säljutvecklare i landet.
Teambuilding med hästen ger tajta och produktiva säljare

Teambuilding med hästen ger tajta och produktiva säljare

Hästar är ett effektivt verktyg i teambuilding. Med hästen som coach kan man öva på att öka tilliten i en grupp. Vilket höjer såväl välmåendet som prestationsförmågan, menar Kaja Michelson på Häståkeriet.
Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
Peppe Ekmark: ”Man måste ha tålamod – speciellt i digitala tider”

10 steg som dina säljare behöver träna på för att nå säljmålen

Peppe Ekmark har mer än 30 års erfarenhet som säljare, säljchef och försäljningsdirektör b.la. inom MTG-koncernen. Han har fått utmärkelser, blivit nominerad till årets entreprenör och även prisats för att ha skapat Sveriges bästa säljkår i mediebranschen. Här presenterar han sin nya onlineutbildning och bjuder på tio steg-listan för att nå säljmålen, som den nya säljutbildning med transformativt lärande tar ...
Försäljningschef till AIK Fotboll

Försäljningschef till AIK Fotboll

AIK Fotboll har rekryterat Paul Persson som försäljningschef. Paul kommer närmast från en motsvarande roll hos O’Learys och han har tillträtt sin nya tjänst i klubben.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.