Någonting som däremot inte är försumbart är tilltal och bemötande. Det var trevligt att gå in i just den butiken, det var trevligt att tala med just den supporten, det var lite extra trevligt att få experthjälp av just den personen.
Det brukar heta att vi inte köper tjänster, vi köper människor. Och tänk efter, visst är det ofta så? Det kan röra ny försäkring, en skjorta, ett ventilationssystem eller vad tusan som helst.
Som säljchef ska du inte bara se till att företagets erbjudanden uppmärksammas och förhoppningsvis köps av nöjda kunder. För att detta ska hålla över tid måste du också se till att dina medarbetare i teamet springer åt samma håll, vill samma saker och därmed åstadkommer bra resultat. Inget nytt eller konstigt med det.
Men för att komma dithän krävs det försäljning hela vägen från ax till limpa. D v s från det sketna måndagsmötet med medarbetarna tills kunden har köpt produkten. Däremellan finns en mängd mellanstationer. Att hålla vackra mål och visioner vid liv är inte alltid det enklaste. För lyckade resultat i längden krävs ständig införsäljning och en stor del av denna står du för.
Det som påverkar hur saker och ting uppfattas och tas emot handlar om genomförandet. De vackraste och mest angelägna ord kan landa platt. För att de är otydliga, för att de framförs oengagerat, för att mötena är utan energi. För att orden inte fäster.
Säljchefen har alltid haft och kommer alltid att ha kommunikationsutmaningar. De har inte precis blivit färre i en tid då vi till stor del återvänt till den fysiska arbetsplatsen samtidigt som de digitala kanalerna kommer att vara fortsatt viktiga.
Vi pratar ofta om alla möjliga företeelser i det moderna arbetslivet och säger att ”det här” eller ”just detta” är mer angeläget än någonsin. All innehållsfokusering gör att det är lätt att glömma bort den muntliga leveransen vars betydelse de flesta egentligen känner till, har tyst kunskap om.
Någon som aldrig hört talas om forskning som säger att team funkar så mycket bättre när människor mår bra, känner sig inkluderade, får ta ansvar? När man helt enkelt har trevligt på jobbet? Förmodligen inte. Det är med rösten – i samspel med kroppen – vi förmedlar och förankrar det innehåll som samtliga inblandade i de olika leden ska ta del av. Tilltal och bemötande springer alltid ur vårt mest ursprungliga och grundläggande verktyg. Vad vi säger är viktigt, HUR kan avgöra genomslaget.
Oavsett forum, fysiskt eller digitalt, handlar god muntlig kommunikation om tilltal och bemötande. Som sagt, de bästa avsikter kan falla hur platt som helst när det muntliga uttrycket är blekt, blodfattigt, tråkigt. Från början till slut, genom hela processen: vad vi säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget.
It´s all about (oral) communication. Always. Se där säljchefens ständiga kommunikationsutmaning.
Av: Per Furumo, Voice and Message AB
