All försäljning bygger på att skapa förtroende och bygga relationer med sina kunder. Din stil är ett verktyg som du kan använda för att väcka rätt känslor hos dem du möter och ditt val av kläder är ett symbolspråk som kan ha en avgörande betydelse för hur du uppfattas. Kläderna du bär talar nämligen sitt eget språk så att hitta sin strategiska klädsel som både ger bättre självkänsla och visar din personlighet är helt klart underskattat, säger Betsabé Vivanco Goldberg, vd och grundare av företaget Be Yourself.
Ditt bästa jag
Betsabé är utbildad kläddesigner och har jobbat som stylist och stilcoach i 25 år. Tidigt fascinerades hon av färg och form, olika material och hur kläder påverkar oss. Kläder måste kännas rätt, säger hon. De måste vara funktionella, sitta snyggt, passa din kroppsform och dina färger och stämma överens med din personlighet så att du blir ditt bästa jag och kan vara dig själv.
”Man säger ofta att skönheten kommer inifrån, men jag tycker att skönheten måste komma både inifrån och utifrån med hjälp av rätta kläderna, säger Betsabé.”
Vägen till en strategisk garderob
Har du ett jobb där du träffar mycket kunder och där intrycket är viktigt? Kanske är du en person som aldrig funderat så mycket på dina kläder utan har sådant som du tycker är snyggt utan någon direkt eftertanke? Eller har du funderat jättemycket men får ändå inte till det?
Grundregeln i affärssammanhang är att fundera på vad du och ditt företag står för och vad ni vill förmedla. Rätt kläder är både ditt och företagets ansikte utåt. De flesta företag har en grafisk profil men få har inkluderat vad personalen sänder för signaler med sina kläder.
Fundera på hur du kan skapa en stil i samklang med den du är. Få din utsida att lyfta och matcha din insida. Då kommer du omedelbart att göra avtryck och skapa intresse i dina möten, säger Betsabé. Att du känner dig säker i dina plagg gör att du lugnt kan fokusera och vara mer närvarande när du står på scenen eller kommunicerar på andra sätt. Stil handlar inte om mode och trender utan om att förstå vad du bäst passar i. Att bli mer medveten som ditt yttre och dess betydelse är avgörande i viktiga affärssammanhang i dagens hårda konkurrens.
Säkra kort
Oavsett din ålder och din personliga stil så ger Betsabé följande goda råd inför affärsmötet:
- Spegla din kund. Titta till exempel på kundens hemsida före mötet och klä dig på samma nivå. Har kunden slips och kostym då är det slips och kostym som gäller även för dig.
- Undvik det utmanande. Det hör inte hemma i affärssammanhang. När du böjer dig fram ska varken dekolletaget eller halva baken synas.
- Less is more. Skippa för stora och för mycket smycken och knäpp inte upp den där extra knappen för att visa tatueringarna! Risken finns att din kund bara sitter och tänker på det och tappar fokus på det du säger.
- Fräscht och personligt. Egentligen självklart, men se till att det du har på dig är rent och helt, skorna putsade och sist men inte minst – att du känner dig bekväm i det du har på dig.
Hållbart och medvetet
Betsabé märker av att företag blir allt mer medvetna om fördelarna med att ha en klädstrategi. Hon har projekt där hon under tre till fyra månader hjälper företag att ta fram moodboards för snygga och hållbara kläder. Hon hjälper också till med själva klädinköpen och utbildar och inspirerar personalen. Traditionellt brukar till exempel hotellpersonal och reseledare ha en tydlig klädprofil, men företag i alla branscher har allt att vinna på att inte lämna personalens klädval åt slumpen, menar Betsabé.
Allt från konsultation till garderobsrensning
Är du osäker på vad som passar dig kan det vara värt att ta hjälp av en stilkonsult. Det kan vara att du behöver hjälp rent allmänt eller att du ska göra en viktig presentation, ha ett viktigt möte eller göra en affärsresa.
Betsabé föreläser för företagsgrupper men ger också 90 minuters individuella stilkonsultationer och kan hjälpa till att gå igenom din garderob. Hon ger exemplet på vd:n som skulle på en viktig längre affärsresa där programmet innehöll såväl föredrag och möten dagtid som finare kundmiddagar på kvällarna. Han såg framför sig hur han bara hade ett plagg, kostymen och såg inte hur han skulle kunna variera sin klädsel till de olika tillfällena. Vi gjorde en analys av vad han ville förmedla. Sen fick han hjälp av mig med klädinköpen och så fick han med sig ett klädschema på resan så han skulle kunna fokusera på sina affärer istället för att behöva tänka på att han hade fel skjorta på sig, avslutar Betsabé.
Mer om Betsabé Vivanco Goldberg och Be Yourself