Ska en säljchef ha en egen budget? Det är en återkommande fråga med olika svar.
Här berättar Robert Ahlqvist, Sales Manager, på Insight Events Sweden, vad han tycker om att du som säljchef har en egen budget.
”I en uppstart bör nog alla bidra till att företaget växer”
– Om företaget är litet och kanske i en uppstart bör nog alla bidra till att företaget växer och alla inom försäljning bör ha en budget, även ansvariga inom försäljningen, säger Robert och fortsätter:
Är företaget väl etablerat och säljstyrkan hyfsat stor bör nog ansvarig säljchef inte ha en säljbudget menar Robert.
”Inspirera dina säljare genom att genomföra bra affärer”
– Du ska ändå inspirera dina säljare genom att genomföra bra affärer som antingen genererar intäkter för företaget eller skapar bra förutsättningar. Till exempel partnerskap eller andra bra lösningar för att säljarna att få in avtal, säger Robert och avslutar:
– Det vill säga du ska operativt vara med i ”säljet” och inte endast en övergripande administratör. Allt för att säljare ska känna sig inspirerade och få mer respekt för sin säljchef.
Stefan Bondesson sälj- och marknadschef på Noll7Noll berättar vad han anser om att som säljchef ha egen budget.
”Ha förståelse för säljarens vardag”
– Ja, men lite beroende på antal säljare under sig och hur företagets verksamhet ser ut, säger Stefan och fortsätter:
– Jag tycker att det är bra att ha förståelse för säljarens vardag och utmaningar samt vara ”live” med företags tjänster och produktutbud, och därmed få uppleva det själv.