Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2022-01-12 | Expertråd

Teams, Zoom eller live – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Fysiska möten hit, digitala möten dit. Eller det nya svarta, hybridmöten. Häng med när retorikexperten Per Furumo delar med sig av sina bästa tips.

Teams, Zoom eller live – så får du dina mottagare att lyssna och deltaPer Furumo

Det är lätt att tro att saker och ting antingen är väldigt mycket ”si” eller väldigt mycket ”så” beroende på mötesform. Men faktum är att i grunden handlar det om samma saker. Framgångsfaktorerna för det fysiska respektive digitala sammanhanget är till stor del de samma.

Den här texten med efterföljande råd handlar främst om de fundamentala faktorer som alltid gäller, om hur vi med eller utan tekniska hjälpmedel som de biologiska varelser vi är faktiskt funkar. För det är detta modern retorik handlar om.

Oavsett mötes- eller presentationsform vill vi ju alla åstadkomma kommunikation som gör att vi når fram, eller hur? I så fall kan vi vara säkra på en sak: det bleka, blodfattiga har uppförsbacke. Evolutionen har ”haft avsikter” med allt det som under årtusendena mejslats fram vad gäller muntlig kommunikation. D v s allting som tillsammans påverkar tonfall, melodi, uttryck (inom lingvistiken är det övergripande begreppet kroppsspråk då det i muntlig kommunikation alltid är en samverkan mellan röst, gestik och mimik).

Innehållet i det vi kommunicerar är självklart av vikt för mottagarens motivation. Men det är så mycket mer som bestämmer hur det vi förmedlar uppfattas, landar och tas emot, mekanismer som är en så självklar del av varje människas existens att vi inte tänker på dem. Allt det där vi ”håller på med”, som påverkar, så fort människor interagerar. Som vi har tyst kunskap om.

Gör vi den tysta kunskapen till medveten kunskap, ja då kan vi plötsligt ha ett verktyg, en ledstång, för den professionella talarsituationen oberoende av om den är fysisk, digital eller hybrid.

Det finns förstås inget självändamål med god retorik, med levande pedagogik. Syftet är alltid att forma en kommunikation som når in, som gör avtryck. Energi och engagemang leder till hög mental närvaro. Vilket i sin tur ökar förutsättningarna för vassare möten och i slutändan bättre resultat.

Låt oss titta på ett antal faktorer som kan hjälpa oss att uppnå detta.

INCHECKNING. Värna om incheckningen.  Många har säkert erfarit att digitala möten många gånger liksom bara börjar. Synd, för det kan ha en negativ effekt, åstadkomma mindre engagemang, ibland likgiltighet hos flera mötesdeltagare. I det fysiska mötet kan incheckningen, småpratet sköta sig själv. Men ta inte det för givet. Säkra att alla kommer till tals även om man är tjugo personer, att var och en bara säger något. Det där som ibland kallas kallprat skulle lika gärna kunna kallas varmprat. Den psykologiska effekten av detta kan vara enastående positiv, bra mötesatmosfär är enbart av godo. Digitalt eller fysiskt – en bra incheckning kan vara avgörande för ett mötes fortsatta kvalitét.

INVOLVERING. Säkra delaktighet och involvering, se till att alla kommer till tals under mötets gång. Ett sätt att åstadkomma detta är att då och då be deltagarna diskutera frågor två och två, alltifrån någon minut till flera minuter. Det blir då helt naturligt att som mötesledare rikta sig till var och en. Alla kommer till tals på ett annat sätt än när man enbart låter ordet vara fritt. I det digitala mötet kan man använda sig av enskild reflektion 30 till 60 sek. Precis som med bikupor blir det då naturligt att tilltala vem som helst av mötesdeltagarna. Alla blir mentalt närvarande, aktiva. I det hybrida mötet är det viktigt att alla får samma utrymme.

INTERAKTION. Interagera genom att ständigt ställa frågor. Väldigt mycket av det vi säger kan vändas till frågor, oavsett om det handlar om information, redovisning eller annat. Frågor har en triggande effekt och bäddar för mental närvaro hos deltagarna. Gäller förstås i alla mötessammanhang.

En variant på detta är att ställa en fråga och sedan uppmana till egen reflektion i 0,5 till en minut. Detta är användbart särskilt i det digitala sammanhanget men kan med fördel praktiseras också i det fysiska. Återigen blir det helt naturligt – ingen riskerar att känna sig utsatt – att rikta sig direkt till olika mötesdeltagare. Denna metodik kan definitivt likaså användas under presentationer. Är det fråga om presentationer med många i publiken kan man dels ställa frågor som endast tarvar ja eller nej, nickningar eller huvudskakningar till svar.

Över huvud taget kan man föra en handling framåt genom att omvandla mycket av det man säger till frågor. Istället för att säga ”Därför kommer vi välja en lösning…” så säger du ”Vad har vi då valt för en lösning?” Frågor har alltid en triggande effekt, bjuder in. Märk väl, kommunikation kommer från det latinska ordet communicare, att göra tillsammans.

VARIATION. Eftersträva variation i mötesdisposition och presentationsupplägg. Variation gör oss alerta och ökar den mentala närvarandenivån. I den digitala kontexten är det extra stor risk för monotoni och enformighet. Alla vet att så kan vara fallet även i den fysiska.

SAMSPELET TAL/BILD. De flesta presentationer innebar att en bild visas därefter talas det, ny bild, tal etc. Allt detta i en lavaström av ord och bilder. Väldigt många bilder som vi visar kan vi ”kratta manegen för” genom att tala om deras innehåll innan vi förstärker det vi säger genom att visa bilden. Du talar om utveckling inom vilket område som helst, sen säger du: hur det här ser ut på en graf ska vi se nu. Och plötsligt är mottagarna ännu mer nyfikna än om du avslöjat i förväg vad som komma skall. Samspelet tal/bild påverkar dramaturgin i det vi anför, dramaturgi påverkar alltid.

NYFIKENHET. Än en gång: Sträva efter att skapa nyfikenhet. Fundera på hur du som mötesledare eller presentatör, fysiskt eller digitalt, ständigt kan trigga, attrahera, stimulera, skapa nyfikenhet. En nyfiken deltagare är alert och deltar fullt ut. Nyfikenhet is the shit!

MUNTLIG LEVERANS. Våga förstärka tilltalet. Det är alltid mycket mer än innehållet i sig som påverkar hur ett budskap uppfattas och tas emot. Levande, uttrycksfull muntlig kommunikation ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Motsatsen, blek, blodfattig kommunikation, kan, oberoende av sammanhang, vara förödande. Kom ihåg: det går att göra Pippi Långstrump till en urtråkig berättelse utan att ändra ett ord och det går att prata digitalisering, snårig finans eller vad som helst och ändå fånga och fängsla. Så mycket mer än vi oftast är medvetna om springer ur HUR vi säger det vi säger. Därför kan vi ha stor nytta av att ha medveten kunskap om de faktorer som tillsammans bestämmer tonfall, melodi, uttryck. Kalla dem gärna för ”strängarna på gitarren”. (Inom lingvistiken är begreppet paralingvistiska signaler.)

De strängar vi alla spelar på, oavsett var vi befinner oss i världen, är: Tempo – få saker slår det lugna beteendet. Ha aldrig bråttom. Även om det är ont om tid.

Röstläge och volym – ta plats med rösten, bara ett snäpp starkare än normal samtalsvolym men alltid i det avspända normalregistret. Som mottagare attraheras vi av att den som talar intar rummet.

Artikulation och betoning – något förstärkt artikulation hjälper oss att förmedla energi, god betoning klargör sammanhang, triggar och stimulerar till lyssning.

Kroppsspråk/gestik – röst, gestik, mimik samverkar alltid. Det mesta av det vi gör gestiskt ”bara sker”. Detta är djupt nedärvt hos människan. Gör det du ”vill” göra, hindra inte dig själv. (Var inte rädd för överspel – brukar, lätt raljerande, säga att jag inte stött på en nordbo där det blivit överspel…

Pausering – pauserna utgör utan att vi tänker på det en viktig del av all muntlig kommunikation. Pauserna påverkar orden, det vi sa och det som komma skall. En paus kan vara vad som helst från bråkdelen av en sekund till många sekunder.

BERÄTTA. Kalla det information, redovisning, rapport, presentation eller vad som helst. Allting är berättelser. Och berättelser ska berättas. Det berättande tilltalet ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Vad vi säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget.

VÅGA OCH LEKA. Ingenting kan var mer seriöst. Våga och leka innebär ett jättespektrum av möjligheter. Våga och leka är egentligen en sammanfattning av denna artikels retoriktips. Att variera möten och presentationer, det förstärkta tilltalet etc. Fram med de pedagogiska och retoriska uppsåten!

MÖTESETIKETT. Iaktta samma beteende på ett digitalt möte/hybrid som på ett fysiskt. Ingen vispar ihop en smoothie, leker med hunden etc på ett fysiskt möte. Eller beträffande avstängda kameror – ingen går på ett fysiskt möte och sätter sig bakom en gardin… Samma beteenden digitalt som fysiskt innebär också att det är onödigt att mjuta (upp till 25 delt). Vi hamnar i ”samma rum”, slipper trubbighet och filter, allting blir smidigare och den mentala närvaron påfallande hög. (Den som absolut måste mjuta av teknikskäl, sjuka barn etc ska naturligtvis göra det. Rundgång avhjälps med hörlurar.)

Varför inte i teamet eller i hela organisationen utarbeta en gemensam mötesetikett i syfte att uppnå så bra möten och presentationer som möjligt?

Per Furumo

Per Furumo är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, de stora bankerna, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra.

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Annons

Ett lägre inköpspris på tjänste- och förmånsbilar innebär inte alltid låga totala kostnader. Hur man administrerar sina tjänste-, förmåns- och personalbilar via TCO (Total Cost of Ownership) är en ofta återkommande frågeställning för många företagare. Med rätt upplägg finns pengar att spara, både för företaget och för den som kör tjänste- eller förmånsbilen!

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Emistell modul 300x250

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

Expertråd

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Expertråd

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Expertråd

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Expertråd

Svårt och kostsamt att rekrytera säljare? Men behöver det egentligen vara det? I sin krönika skriver Christer B Jansson om två ”No Brainers”.

Revenue Operations – Ett måste för en framgångsrik säljstrategi

Har du koll på Revenue Operations?

Expertråd

Revenue Operations är just nu den snabbast växande försäljningsstrategin inom B2B-försäljning i USA, och den börjar väcka intresse även hos svenska arbetsgivare inom framför allt IT och tech. Läs hur strategin kan maximera intäkterna i krönikan av vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers.

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

Expertråd

Ovanstående kinesiska ordspråk kommer för mig varje gång jag kommer i kontakt med personer som inte har förstått kundprocessen eller sin roll i den, oavsett vilket företag de driver eller jobbar i. Läs denna veckas gästskribent Ulla-Lisa Thordéns krönika om det alltid lika viktiga kundbemötandet.

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Expertråd

Olika säljstilar triggas av olika typer av coachande åtgärder. Säljtävlingar ökar prestationsförmågan för de med tävlingsorienterad säljstil men sänker motivationen för relationsorienterade säljare. I sin krönika kartlägger Christer B Jansson de olika säljstilarna och hur de funkar.

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Expertråd

Andas rätt och hantera stress effektivt – nu är ”breathwork” det heta ämnet som alla talar om. Fler och fler yogastudior erbjuder breathwork på schemat och de flesta kallbadare har Wim Hofs andningsmetod på läpparna. Men vad är egentligen breathwork, och hur kan det hjälpa dig att hantera stress i arbetslivet?

Verktyg

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du fixa en snygg och proffsig presentation men har ont om tid? Om du inte redan upptäckt Gamma AI så kolla in verktyget som hjälper dig att fixa snygga presentationer på nolltid!

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Verktyg

Jobbar ni med excelark eller sitter ni med ett gammalt CRM-system? Tappar ni kanske till och med affärer för att de hamnar mellan stolarna? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!

En säljares smartaste gratisverktyg

En säljares smartaste gratisverktyg

Verktyg

I slutet på förra året började alla prata om chattboten ChatGPT. Stämde det verkligen att den klarade av att uttrycka sig i skrift nästan som en människa? Idag är vi många som använder oss av olika smarta AI-verktyg för att effektivisera vårt arbete. Här listar vi på Saleseffect våra personliga favoriter som hjälper dig att få till texten och översättningen, impa på kundragningen och komma i tid till kundmötet.

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Verktyg

Att skapa ett professionellt intryck är avgörande för framgången hos ett säljande företag. Kundens första intryck kan vara skillnaden mellan att göra en försäljning eller förlora en potentiell affär. Men hur kan man göra ett bestående intryck och upplevas som professionell?

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Kristoffer modul 300x250

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Karriär

Johan Mägi får nu ansvaret för utveckling och försäljning av partneraffärer och premiumutbudet på Stockholm Live’s samtliga arenor. Johan kommer närmast från rollen som Commercial Development Director på Apollo.

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Karriär

Rickard Mäkitalo kliver i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.

Försäljningschefen - snabbaste vägen til vd-posten

Försäljningschefen – snabbaste vägen til vd-posten

Karriär

Lockar jobbet som vd? Funderar du på ditt nästa steg i karriären? Då ska du läsa vår artikel om försäljningschefens väg till vd-posten!

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Juridik

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 november tillträdde Peder Häggström som affärschef för Konstruktion och installation i nord, där Tyréns har kompetenser inom konstruktion, VVS, el, tele och akustik.

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Karriär

Måns Johnsson tillträdde sin nya tjänst som försäljnings- och marknadsföringschef den 2 oktober 2023. Måns kommer senast från Salesforce där han tillbringade 12 år och ansvarade för affärsområdet Alliances & Channels i norra Europa. Innan sin tid på Salesforce var han Business Unit Director på Dun & Bradstreet.

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Karriär

Peter Lidslot tar nu över rollen som Head of Customer Relations.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det?

Karriär

Jobbat som KAM ett tag och funderar du kanske på nästa steg i karriären? Men vad krävs egentligen för att bli försäljningschef och hur är det att bli chef över sina tidigare kollegor?

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Karriär

Jula Hotell fortsätter satsa på konferenser och events. Jenny Moore har rekryterats som ny försäljningschef med särskilt ansvar för satsningen.

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Karriär

Företagsgruppen som består av Välinge Innovation och Bjelin har utsett Fredrik Alfredsson till Global Head of Sales, med ansvar för försäljningen av alla golvprodukter under varumärket Bjelin.

Mest läst

Tre branscher hårt drabbade av uppsägningar inom sälj

Tre branscher hårt drabbade av uppsägningar inom sälj

Juristerna på Säljarnas fackförbund noterar just nu ett ökat antal uppsägningar inom sälj för vissa branscher. Se vilka tre branscher det är och vad du kan göra om det drabbar dig.
Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.
Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.
Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Saleseffect.se genomför nu omfattande undersökningen bland Sveriges säljare och säljchefer som resulterar i listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023. Listan kommer presenteras på saleseffect.se i slutet av februari, missa inte att nominera din eller dina favoriter bland säljcoacher, säljtränare, säljutbildare och säljutvecklare i landet.
Vad är proaktiv ledarskapsrekrytering?

Vad är proaktiv ledarskapsrekrytering?

Inom TakeReference Leadership Group har vi samlat en unik skara av chefer, ledare och VD-kandidater, alla med omfattande erfarenheter från sina respektive tillväxtresor i en rad branscher.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.