Stockholmsmässan går in i 2023 med ett tydligt fokus på hållbarhet
Efter två år av nedstängningar och inställda evenemang har Stockholmsmässan under 2022 lyckats starta en fullt fungerande verksamhet på rekordtid med 24 mässor och 110 övriga kongresser och gästevent. Pandemin gjorde att verksamheten sågs över, effektiviserades, man fann nya lösningar och möjligheter, detta trots att Stockholmsmässan idag har 30 procent färre anställda än före pandemin. När Stockholmsmässan nu går in i 2023 gör man det med en delvis ny företagsstrategi, där hållbarhetsfrågor har en tydlig och central plats.
The Nude Edition – ett nytt sätt att ställa ut
Ett tydligt exempel är det nya mässkonceptet som testas för första gången under Stockholm Furniture Fair 2023 – The Nude Edition, med fokus på hållbarhet och enkelhet i kombination med hög design. Montrar, golv och podier är klädda i ett attraktivt och innovativt nytt material tillverkat av 100 procent återvunna kompositförpackningar i en process utan avfall, utsläpp eller tillsatser. Vid avslutad mässa lämnas materialet tillbaka till producenten och cirkuleras till nytt material. För utställaren är The Nude Edition ett mässkoncept som är lätt att beställa, planera och budgetera samtidigt som det också värnar om vår planet.
– Som Nordens största mötesplats måste vi ligga i framkant och bidra till en mer hållbar mötesbransch. I vår nya företagsstrategi som ligger till grund för 2023–2025 har hållbarhetsfrågor en än mer tydlig plats än tidigare. Jag känner stolthet över det engagemang som finns inom företaget och viljan att hela tiden bli bättre och hitta nya sätt att jobba på. Tillsammans ser vi till att skapa hållbara möten som för människan och samhället framåt, säger Christian Clemens, VD på Stockholmsmässan.