Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-05-12 | Expertråd

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Hur ett möte genomförs och vad mötesdeltagarna prioriterar har förändrats i snabb takt den här våren. I en ny gästkrönika bjuder Fredrik Bauer från Mötesutveckling.se på frågor och svar för vad som krävs för lyckade möten till hösten.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höstFredrik Bauer

Under lång tid har det pratats om hur digitaliseringen kan möjliggöra fler resfria möten och vi har sett både lyckade och mindre lyckade försök. Nu har utvecklingen vänt på allvar och under våren har vi upplevt en fullkomlig explosion av nya arbetssätt. Det som tidigare var okänt för många är nu något självklart i arbetsvardagen. Efter att ha tvingats testa nya sätt att mötas och kommit igenom de värsta problemen verkar allt fler se fördelar med digitala möten som ofta är både kortare och mer välstrukturerade.

Mötesindustri under utveckling

Digitaliseringen har transformerat bransch efter bransch och turen har nu kommit till mötesindustrin. På ett par månader har vi sett en förändring som annars hade tagit flera år. Nya affärsmodeller utvecklas och det som kommer att ses som det normala om några månader är inte detsamma som det som var normalt innan Coronakrisen. Mötesbranschen förändras just nu i grunden och efterfrågan kommer att se annorlunda ut. Förutom att allt fler nu har vant sig vid nya arbetssätt är vi också på väg mot en kraftig global lågkonjunktur vilket påverkar mötesindustrins framtid stort.

Zoom Fatigue

Trots detta tror jag verkligen inte att det fysiska mötet på något sätt är dött. Det finns nackdelar med allt och ett av många nya begrepp som har myntats under Coronakrisen – Zoom Fatigue – säger rätt mycket. National Geographic och BBC är några av dem som har belyst problematiken med att tyda kroppsspråk och att vi blir uttröttade av mellanmänskliga kontakter via skärm.

Nu lättas restriktionerna i land efter land och ingen vet riktigt hur framtiden ser ut. Själv är jag säker på att efterfrågan inom mötesbranschen kommer att se annorlunda ut jämfört mot innan Coronakrisens utbrott. Till att börja med kanske vi kan uppleva en motreaktion mot alla digitala möten genom att många vill ses fysiskt så snart vi får, men efter det tror jag att många kommer att bli bättre på att ta vara på det bästa av båda världar. För att lyckas tror jag att det finns främst tre aspekter att hänsyn till redan nu. 

Digitalt möte = Självklart alternativ

Innan Coronakrisen var det fysiska mötet norm. För de flesta var det självklart att ses i samma fysiska rum. Just nu är det istället självklart för de flesta att ses digitalt. Vi behöver fysiska möten och när restriktionerna lättar kommer det fysiska mötet återigen bli viktig, men kanske inte lika självklart. Frågan om var ett möte ska äga rum har fått en ny innebörd och ett distansmöte blir ett självklart alternativ att ta ställning till. Hur påverkar det dig och din verksamhet?

Fler hybridmöten

En blandning av ett fysiskt och ett digitalt möte med några deltagare på samma fysiska plats och andra på distans kallas ofta för hybridmöten. Under våren har vi vant oss vid att stanna hemma vid minsta förkylning och även om restriktionerna lättar kommer oron fortsatt att vara stor för en s.k. andra våg av smitta och behovet av att kunna delta på möten på distans blir troligen mycket större än innan Coronakrisen. Hur möter ni det behovet och hur förändrar det efterfrågan på era tjänster?

Nya roller på mötet

Att leda ett digitalt möte ställer nya krav på både mötesledare och deltagare. Förutom det rent tekniska blir det också mer att hålla reda på genom chatt och andra verktyg för interaktion. Mötesledaren har svårt att behålla kontrollen på allt och på samma sätt som det tidigare var självklart med en sekreterare för mötet behövs det för större möten nu även en chattansvarig eller interaktiv redaktör. Digitala möten kräver också en mötesledare som har förmågan att hantera tekniken och engagera deltagarna på rätt sätt. Hur hjälper ni era kunder att lyckas med det?

Oviss framtid

Ingen vet hur framtiden kommer att bli. Vi vet inte ens hur förutsättningarna för att mötas ser ut nu till hösten. Den som lyckas med sina framtida möten tror jag är den som tänker på flexibilitet, hybridlösningar och vem som leder mötet.

Av Fredrik Bauer,

mötesledare, vd och grundare av Mötesutveckling.se

Zoom Fatigue kan du bl.a. läsa om på https://www.nationalgeographic.com/science/2020/04/coronavirus-zoom-fatigue-is-taxing-the-brain-here-is-why-that-happens/

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

Ny uppstickare – Sveriges nya  moderna e-signeringstjänst

Ny uppstickare – Sveriges nya moderna e-signeringstjänst

Annons

I digitaliseringens fotspår har många företag börjat signera dokument digitalt. Konkurrensen är hög men det finns fortfarande plats för nya innovativa lösningar. Ett nytt intressant företag som erbjuder verktyg för digitalt signering av dokument är Resly.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Hur motiverar man egentligen ett säljteam till att alltid prestera på topp – utan att skapa stress eller tappa engagemang på vägen?

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com