En säljtävling ska inte vara ytterligare ett sätt att mäta prestation. Skapa en utmaning som är både rolig och engagerande. Här ger Saleseffect dig konkreta tips som hjälper dig att lyckas.
1. Tydliga mål
Det är viktigt att du formulerar tydliga mål så att dina säljare vet vad de ska leverera. Hitta ett sätt att kommunicera målet ofta.
2. Ge alla möjlighet att vinna
Det kan vara både bra och dåligt att arrangera en tävling med endast en vinnare. De högpresterande säljarna kommer lägga in en extra växel och därmed nå nya mål. Medan de andra kommer känna att tävlingen är onödig och inte något för dem. Fundera på om du kan sätta upp gemensamma mål där alla har chans att bidra med något.
3. Mål efter individ
Det kan också vara en idé att låta målen handla om individens förutsättningar. När alla känner att de kan prestera och belönas därefter kommer resultatet av tävlingen öka.
4. Krångla inte till det
5. Regelbunden feedback
Feedbackens effekt blir större om den ligger nära i tid till prestationen. Se därför till att komma på ett system där du regelbundet återkopplar till de tävlande. Då håller du liv i engagemanget.
6. Koppla ihop årets alla tävlingar
Försök hitta en röd tråd i de tävlingar du arrangerar under året. Om tävlingarna hänger ihop ökar det motivationen hos dina tävlande.
7. Glöm inte att ha roligt
När någonting känns roligt kommer engagemanget automatiskt. Tävlingen ska inte vara ett sätt att mäta prestation på. Det har ni andra verktyg för. En lyckad tävling gör arbetet roligare.
8. Ta in en expert för din säljtävling
Det finns flera företag som är specialiserade på säljtävlingar. Då ökar dina chanser att hitta ett format som får dina säljare att prestera bättre. Här listar vi ett urval av företag som hjälper dig.
Läs mer: Nytt säljkoncept – Så blir du säljaren som kunden vill möta