Jag stiger av tåget. Det är tidig förmiddag i september, luften känns krispig och lite fräschare än på Centralstationen i Stockholm. Idag gör jag ett pit stop i Värnamo. Jag har intervjuat honom tidigare, i USA. Idag ska jag möta honom på hemmaplan, Värnamos mest omtalade entreprenör, Carl Helgesson.
När vi möttes senast var han i LasVegas och i startgroparna på den resa som idag, med facit i hand, gör att han kan kalla sig ”Superentreprenör”. Han är sig lik, trots att det gått drygt sju år, sedan sist. Huvudet är rakat, hållningen stolt. Han utstrålar en intressant blandning av klassisk elegans och en klädsam kaxighet.
Han vet…
Vilka är dina främsta personlighetsdrag?
Jag är driven, social. Jag lever livet utan begränsningar. Allt är möjligt.
Vilken bakgrund ar du och hur har den format dig?
Född i Värnamo. Lyckligt lottad med trygga föräldrar som stått stadigt i den småländska myllan. Jag har alltid haft gott om idéer, visioner. Mina föräldrar uppmuntrade det, men det var inte uppskattat överallt. Vissa blev stressade över det höga tempot och nya visioner. Jag har fått lära mig att stå upp för mina visioner och mål och inte lyssna alltför mycket på negativt inställda personer mer än i konstruktiva fall.
Jag begav mig tidigt till Stockholm och gjorde karriär bl a som delägare i event- och brand experience byrån PS Occasion. Hann med några år som tillväxtstrateg för Värnamo kommun innan jag fick upp ögonen för Amazon.
Hur kom du in på e-handel och Amazon?
Under tiden som tillväxtstrateg kom jag i kontakt med en entreprenör som satsade på försäljning på e-handelsplattformen Amazon. Jag blev oerhört förvånad och imponerad över vilka försäljningsvolymer hon skapade. Hon hjälpte mig in på min första Amazon utbildning. Resten är historia.
Varför föll valet att satsa på just Amazon?
Amazon är kanske den enda plattformen i världen där ”David kan slå Goliat”. Dvs där den lille enskilde entreprenören kan konkurrera med de stora varumärkena. Det skapar möjligheter och man kan väldigt snabbt generera en god försäljning. Detta i kombination med friheten att arbeta när man vill och var man vill är oslagbar.
Hur ser svenskarnas köp- och säljvanor över Internet ut? Hur digitala är vi egentligen?
När det kommer till digitalt beteende, så är Sverige (och Norden) främst inom EU. Gällande e-handel generellt så handlar ungefär 90 % av svenskarna på nätet. Vi ligger långt fram generellt när det gäller e-handel, men vi har en hel del att lära oss om Amazon specifikt.
Hur går det för Amazon Sverige sedan etableringen i augusti 2020?
Jag vågar påstå att Amazon själva är mer än nöjda och att det går bättre än förväntat. De sista månaderna har Amazon haft över 14 miljoner besök i månaden med en topp på nära 19 miljoner i juli, då Prime Day drog extra mycket. Amazon globalt ser långsiktigt på de marknadsplatser man väljer att gå in på. En successiv expansion över tid är förväntad och brukar landa i en rejäl kraft att räkna med, där man tar en stor del utav den totala e-handeln.
Globalt omsatte e-handelsjätten nära 470 miljarder dollar 2021.
Carl gör allting snabbt… snabbare än många. Han tänker snabbt, han svarar snabbt och tydligt och adderar gärna något mer till frågan. När han berättar om e-handel… Amazon så lägger han i en extra växel. Han brinner för det här.
Hur ser du på utvecklingen framåt av Amazon Sverige, samt globalt?
Amazon Sverige kommer att bli en alltmer naturlig del i svenskarnas köpvanor, på samma sätt som i andra länder. Amazon kommer att fortsätta expandera in i fler länder. Jag är övertygad om att vi snart kommer att ha någon form av Nordiskt grepp från Amazons sida.
Vilka är de största konkurrenterna?
Alibaba, eBay, Walmart & Rakuten. Förhållandet till Alibaba är mer komplext då många köper produkter därifrån och säljer på Amazon, så de är både en konkurrent och en ingång.
För vem- eller vilka lämpar sig försäljning på Amazon?
Amazon lämpar sig för alla som säljer eller producerar fysiska produkter. Små- och stora varumärken, återförsäljare och tillverkare. Men även för individen som vill kunna skapa sig frihet i livet genom att bli en livsstilsentreprenör, där hen kan skapa och bygga sitt eget varumärke på Amazon och med det en friare livsstil.
Vilka möjligheter finns för svenska företag vid en etablering på världens största e-handelsmarknadsplats?
Det stora företaget kan med fördel öka sina exportandelar, sin omsättning och penetrera nya marknadsplatser.
Som liten aktör kan man dramatiskt öka sin omsättning med hjälp av Amazon och det är för övrigt det enklaste sättet att öka sina exportandelar.
Hur etablerade är svenskarna på Amazon idag?
Vi ser ett väldigt stort intresse från enskilda och små entreprenörer. De börjar inse de enorma möjligheterna som Amazon erbjuder.
Flera stora svenska företag säljer redan på Amazon idag. Dessvärre så är okunskapen kring hur Amazon fungerar förvånansvärt stor, vilket gör att försäljning uteblir och det blir kostsamt. Detta är något jag hoppas på att få vara med och förändra.
Hur ser det ut om fem år?
Då är jag övertygad om att majoriteten av våra svenska företag som säljer produkter finns på Amazon globalt. Amazon kommer vid det laget också finnas i ännu fler länder.
Mot bakgrund av ovanstående – hur skiljer vårt Amazonbeteende jämfört med andra länder i Europa och världen?
Eftersom Amazon funnits längre i de flesta andra länder så är också Amazon en betydligt större del av konsumenternas vardag. I USA som exempel så talar du med Alexa (Amazons Voice First-teknologi) och berättar vilka matvaror du behöver för middagen, beställer och får det levererat till dörren inom två timmar.
I takt med att digitala intrång och bedrägerier ökar funderar nog många på det här med säkerhet. Hur arbetar Amazon med säkerhet för att skydda sina kunder och säljare?
Amazon utvecklar hela sitt erbjudande med fokus på säkerhet. Man nyttjar också den höga säkerheten genom Amazon Web Services (AWS), som är en av de säkraste molntjänsterna på marknaden.
E-handeln ökar i världen, den globala fordonsparken rör sig mot eldrivet, alltmer internettrafik kräver fler servrar och säkert storage utrymme. Krig och världskatastrofer försvårar tillgången på el. Hur sårbar är e-handeln och Amazon handel vid energibrist, avbrott eller kapacitetsbrist?
AWS har rejält med backup vid eventuella strömavbrott och olika handlingsplaner när det oväntade inträffar. Vid allmänna kriser, såsom pandemin, ser vi snarare hur pengarna, det vill säga konsumtionen, flyttas från vissa produktkategorier till andra.
Några kloka råd för den som går i tankarna om att starta e-handel generellt och Amazon specifikt?
Ha definitivt din utgångspunkt i Amazon. Amazon har redan trafiken och det är det enklaste sättet för dig att snabbt generera försäljning. Se också till att du skaffar dig kunskap. Amazon handlar om att göra allt rätt och ännu hellre att du gör rätt från början. Skaffa kunskap! En genomarbetad Amazon utbildning skulle jag rekommendera. Det finns några stycken, t ex Komplett Nordisk Amazon Akademi (KNAA).
På vilket sätt har e-handel och Amazon förändrat ditt liv?
Hade det inte varit för Amazon, så hade jag inte haft min första dotter. Hon föddes i Las Vegas 2015. I övrigt så har Amazon helt förändrat min syn på hur ett företag bör bedrivas och hur man jobbar. Jag tror otroligt mycket på att vara en livsstilsentreprenör, men också att erbjuda livsstilsanställningar (Lifestyle employments). Våra anställda på Amazon-byrån Rankona Mazon har inga fasta arbetstider, vi har inget krav på hur många timmar de ska jobba eller vart ifrån de ska jobba. Istället är det resultat vi värderar. Det stärker oss otroligt ur ett employer branding perspektiv och det gör att vi lyckas attrahera otroligt kompetenta medarbetare med gedigen erfarenhet.
Hur lever du idag?
Även om jag har möjlighet till mycket frihet som en livsstilsentreprenör, så ska jag välvilligt erkänna att jag älskar att jobba lite för mycket. Jag vill alltid lite mer, lite bättre. Jag har väldigt högt ställda mål på både min Amazon byrå och Amazon utbildning. Mitt löfte till mig själv i år är att bli duktigare på att delegera.
Nästa år kommer jag definitivt att leva livsstilsentreprenörskapet full ut. Då har Bruce Springsteen världsturné. Jag har biljetter till ett par konserter i USA och en massa i Europa. Jag har hittills sett The Boss 30 gånger och jag räknar med att addera minst 15–20 konserter till under 2023! Då är det skönt att veta att jag kan jobba vart jag vill och när jag vill.
Under pandemin tvingades vi övergå mer till digitala event och hybridevent. Vilken är din syn på de ”fysiska eventens” framtid?
Den här diskussionen var även väldigt het för många år sedan när jag var aktiv delägare i eventbranschen. Då trodde många att fysiska events skulle dö ut, i samband med att videokonferenserna började bli vanligt. Det skedde såklart inte och jag tror aldrig du kan ta bort de fysiska evenemangen. Det riktiga, personliga mötet mellan människor är allt för viktigt.
Däremot tror jag stenhårt på hybrida evenemang. Både från ett effektivitetsperspektiv, likväl som ur ett miljöperspektiv.
Vi rör oss mot hjärtat i Värnamo, Gummifabriken. En plats som vuxit i betydelse för Värnamoborna. Från en betydande industri till att idag utgöra högsäte för Näringsliv, kultur och utbildning. Vi går in genom den stora entrén. Carl planerar ett stort event. Han visar mig runt i den enorma byggnaden och svarar nogsamt på alla mina frågor…
Hur viktigt är det att mötas och varför?
Det är otroligt viktigt att mötas. Det är i möten med andra människor vi växer. Det är där erfarenheter utbyts, relationer bildas och stärks och det är i möten med andra människor nya idéer skapas.
Vad betyder de internationella fysiska Amazon eventen för dig?
Otroligt mycket! Framför allt i de så kallade Top Seller Masterminds som jag varit på och fortfarande är en del utav. Där möts de bästa Amazon säljarna i världen med syfte att inspirera varandra, utbyta erfarenheter och hjälpa varandra. Det är under de fysiska Amazon evenemangen, som magin sker. Det är på de fysiska evenemangen jag fått ovärderliga kontakter som hjälpt mig till framgång.
Du planerar Nordens första Amazon Event för Amazon säljare. Berätta!
Ja det stämmer. Jag är riktigt euforisk inför amaNordic! Vi har lyckats få några av de främsta Amazon auktoriteterna i världen att komma till Sverige för att dela med sig utav sina strategier och metoder för att hjälpa Amazonsäljare (och de som vill börja sälja på Amazon) lyckas bättre, både i Sverige och internationellt. Det kommer bli en otrolig kittel av den hetaste och mest aktuella Amazon kunskapen.
I en postpandemi där människor vant sig vid att ta möten från köksbordet eller soffan därhemma – vad kan motivera människor att ta sig tid att resa för att mötas?
Återigen så är det i det fysiska mötet magin sker. Man kan absolut delta digitalt på amaNordic, det är ett hybridevenemang. Men då missar man det viktiga nätverkandet med andra duktiga Amazon-säljare. Och det är just i det utbytet som man lär sig det där ”lilla extra” som kan bli ens egna raketbränsle i egna affärer. Förutom nätverkandet så är tricket att erbjuda ett mervärde för de eventdeltagare som väljer att deltaga fysiskt och det har vi lagt krut på. Inte minst avseende fördjupning, implementering och uppföljning.
Varför gör du det?
Min mission har i flera år varit att hjälpa fler nordiska företag, entreprenörer och individer att lyckas på Amazon. Vi i Norden är bra på så mycket när det gäller det digitala, men generellt ligger vi rejält efter kunskapsmässigt när det gäller Amazon. Och jag vill att vi ska ligga i bräschen här också.
Min Amazon-byrå Rankona Mazon och Amazon-utbildningen Komplett Nordisk Amazon Akademi har varit två sätt för mig att leva min mission. Nu till hösten så genomför jag både Amazon-eventet amaNordic och släpper boken ”Lyckas på Amazon”, och det är två andra sätt att säkerställa att jag faktiskt uppnår de resultat jag vill med min mission – att fler i Norden ska lyckas fantastiskt bra, globalt på Amazon.
Vad kan den som deltar förvänta sig?
De som deltar kommer till eventet med nyfikenhet, frågor och förväntningar och kommer garanterat därifrån med nyanlagda kunskapsspår i hjärnan, nya internationella kontakter, insikter och ”aha-moments”! Empowered!
Deltagarna får möta motsvarigheten till Ronaldo, Messi och Zlatan inom e-handel och Amazon! Det jag är mest exalterad för är vår Keynote Speaker, Mels Terlow. Han kommer tala om hur relevans helt börjar dominera Amazon, och hur man kan nyttja det för att bli ostoppbar på Amazons alla marknadsplatser. Det kommer helt ändra sättet vi säljer på Amazon vilket naturligtvis ger ett försprång för de som deltar.
Vilket är ditt ”Why”?
Jag vill hjälpa företagare och privatpersoner i Norden att lyckas. Jag vill dela kunskaper och insikter som öppnar dörrar, på samma sätt som det en gång gjorde för mig.
Av: Linda Hirschfeld