Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-11-21 | Expertråd

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

"Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra". Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

per furumo 1 2
Per Furumo

Det nya (digitala) ledarskapet

Lyhördhet, att ”läsa av” sina medarbetare, att visa att man finns där för dem. Och att kommunicera muntligt på ett sätt som alltid inger förtroende. Tillit. Att vara den självklara auktoriteten utan att vara auktoritär. Allt detta kräver kommunikativ kompetens. Den kommunikativa förmågan är A och O för en bra chef, för gott ledarskap, för bra resultat.

Ja, kraven är knappast små. Men förmodligen tycker ingen att nyss uppräknade kännetecken för en god chef är oskäliga?

Så vad innebär detta i vår nya, sköna, digitala värld? Jo, väldigt mycket!

Vi människor är tillverkade för det fysiska sammanhanget. I den digitala kontexten filtreras en mängd av alla de mekanismer som är en naturlig del av det mänskliga ”varandet” bort. Dessa mekanismer utgör en så självklar del av den mänskliga kommunikationen att vi överhuvudtaget inte tänker på dem.

Fina nyanser av mimik, tonfall, melodi, kroppsspråk försvinner och bleknar oroande lätt på grund av det digitala filtret och den uteblivna ”rumsligheten”. Allt detta påverkar interaktion och relationer med medarbetarna. Och visst, det funkar väl ett tag. Vi kan meddela varandra saker fram och tillbaka. Se till att hålla verksamheten igång. Men i långa loppet kan konsekvenserna bli förödande. Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och VD för det ansedda Institutet för Näringslivsforskning, IFN (inom entreprenörskap rankat som nr 2 i världen efter London School of Economics) säger följande i Dagens Industri (31/7):

”Kärnan i all verksamhet är inte bara vad utan också hur något sägs, Spontan interaktion mellan medarbetare är central. Då framkommer viktiga aspekter som inte kommer fram i digitala möten eller massmejl. Till slut börjar bolagens verksamhet – utveckling, kreativitet, engagemang, strategi, kundnytta och nya, innovativa lösningar, men även effektivitet och produktivitet – ta skada.”

Ord och inga visor från professor Henrekson. Det han säger är i grund och botten att den mänskliga interaktionen är A och O för bra resultat. Ja, det har sagts förr men nu säger Magnus Henreksen detta ur ett perspektiv då det mesta av våra professionella förehavanden utgår från en digital kontext.

Vad ska vi då göra när läget är som det är? Går det ändå inte att åstadkomma en digital kommunikation som i alla fall närmar sig det fysiska mötet i kvalitét?

Jo, visst går det. Men för detta krävs förståelse och insikt för hur muntlig kommunikation fungerar. Att vi frågar oss själva vad det är som i grunden påverkar hur det vi säger förmedlas och därmed uppfattas och tas emot. – Ja, vi kan ta oss fram ändå. Men vad vill vi att det nya, digitala, ledarskapet ska innebära? Ska vi vara nöjda med halvbra/halvdålig kommunikation? Naturligtvis inte.

Så vad bör vi tänka på för att ta nästa steg i det digitala ledarskapet? (Som för övrigt kommer att vara en stor del av ledarskapet även efter pandemin.)

Ni som eventuellt tagit del av tidigare artiklar får stå ut med viss upprepning när jag nu räknar upp några aspekter beträffande muntlig kommunikation i det digitala (och många gånger i det fysiska) sammanhanget som det kan löna sig att ha ”top of mind”.

7 tips för framgångsrikt digitalt ledarskap:

  • Vässa den muntliga leveransen. Förstärkt artikulation och uttryck ökar förutsättningarna för att förmedla energi vilket i sin tur triggar och attraherar till lyssning och interaktion. (Så funkar språk var vi än är i världen.) Kom ihåg att det behövs väldigt lite förstärkning för att uppnå desto större effekt. Som ”sändare” tror vi lätt att det blir överspel, som mottagare VILL vi att den som sänder tar plats. Då blir vi bekväma. Ingenting slår tydlighet. På alla plan.
  • Var inte rädd för att också kräva tydlighet och god muntlig kommunikation av dina medarbetare. Alla har ett ansvar. Alla tjänar på att ansvaret tas.
  • Lyssna. Få saker slår lyssnandets retorik. Den som lyssnar visar att hen VILL möta, VILL interagera.
  • Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra.
  • Säkra interaktion och delaktighet genom att med jämna mellanrum ställa frågor. Frågor kan, utöver chatforum, också gås igenom lite nu och då i ”breakout sessions”. Att också ställa frågor som man själv besvarar är ett sätt att föra ”handlingen” framåt. Istället för att säga ”därför väljer vi att…” kan man säga ”hur har vi då valt att göra? Jo, vi kommer att….” Frågor har alltid en triggande effekt. Att ibland också lägga in någon minut för enskild reflektion gör att man lättare kan tilltala medarbetarna för att sedan höra om deras synpunkter. Oavsett metod är syfte och mål att alltid åstadkomma kommunikation som alla delar och att ingen gömmer sig.
  • Ha datorn i ansiktshöjd. Se till att medarbetarna också har det. De mekanismer vad gäller mimik och fina, fina nyanser beträffande uttryck kommer så mycket närmare mottagaren vilket i hög grad påverkar kommunikationens kvalitét.
  • Kom ihåg: teambuilding kan för all del vara att göra trevliga saker tillsammans. Men bra teambuilding, teambuilding varje dag, handlar om fungerande kommunikation. I det digitala sammanhanget krävs så mycket mer för att en sådan ska uppnås.

Av: Per Furumo

Om Per Furumo
Per är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, Regeringskansliet, EU-kommissionen, FN, offentliga personer inom näringslivet och många andra.

 

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.

ben rib båt 2 700x300 2

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Annons

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Aktuellt

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo 1 2

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

Expertråd

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Expertråd

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Säljexperten varnar! ”Gå inte i fällan förberedelse till förbannelse”

Expertråd

I denna krönika skriver säljexperten Christer B Jansson om hur viktigt det är att du som leder säljare, inte fastnar i fällan och tillåter en kultur där det är ok för säljarna smita från att göra det verkliga jobbet.

Michelle Dandenell

Michelle Dandenell: Utveckla ditt personliga varumärke och öka din försäljning

Expertråd

I denna krönika uppmanar varumärkesstrategen Michelle Dandenell, försäljningschfer, säljledare och säljare att boosta era personliga varumärken så kommer ni lyckas bättre med era affärer.

saljare

Så rekryterar du säljare som ska arbeta online

Expertråd

Vi på Saleseffect bad expertskribent Christer B Jansson att fundera över vad man ska tänka på inför och under rekryteringen av säljare som ska jobba online. Här kan du läsa Christers krönika om urvalsmetoder.

per furumo 1 2

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Verktyg

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

Gustaf Hammarlöf och Kathrine Hogseth med kollegorna på CRM-Konsulterna

CRM-Konsulternas smarta köapp räddning för butiker

Verktyg

När Hack the Crisis nyligen genomfördes var inriktningen coronapandemin och idéer för att rädda liv, samhälle och näringsliv. CRM-konsulterna uppmärksammades för sin smarta digitaliserade köhanterings-app, baserad på QR-koder.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales Manager Public & Health
  • Sales Manager, Sweden
  • Sales Manager to EMG International
  • Centro kakel och klinker söker en ny Nationell Försäljningschef
  • Försäljningschef Online

PÅ NYTT JOBB

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Karriär

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.

DEFA anställer ny Sales & Market Director för e-mobility och Lighting

DEFA anställer ny Sales & Market Director för e-mobility och Lighting

Karriär

DEFA har anställt Jon Faglöv som ny Sales & Market Director för e-mobility & Lighting i DEFA Sverige. Faglöv kommer senast från rollen som försäljningschef på Schneider Electric.

Johan Dahlqvist, Försäljningschef

Ny försäljningschef på Acetec

Karriär

Älvsbyn företaget Actec med fokus på utveckling och tillverkning av produkter inom luft, klimat och energiteknik rekryterar ny försäljningschef.

1 januari 2021 tillträder Peter Tillberg som ny försäljningschef på Abkati.

Ny försäljningschef på Abkati

Karriär

Abkati rekryterar Peter Tillberg som ny försäljningschef. Tillberg har en lång erfarenhet av ledarskap på olika nivåer och kommer närmast från rollen som regionchef på Lantmännen Maskin.

catherine zanetti ar ny projektsaljare pa bjelin i stockholm.

Ny projektsäljare i Bjelins Stockholms-showroom

Karriär

Cathrine Zanetti började som projektsäljare på Bjelin den 1 september. Med showroomet på Sibyllegatan 38 i Stockholm som bas hjälper hon inredare och arkitekter att hitta slitstarka och hållbara golv till inredningsprojekt för både hem och offentliga miljöer.

Ny försäljningschef till Tunstall

Karriär

Hon har varit både BID Manager och Service Manager Tunstall. Nu tar hon över rollen som försäljningschef efter Johan Lenander som blir ny vd.

anna larsson

Anna Larsson ny säljdirektör lokala mediehus på Stampen Media

Karriär

Stampen Media rekryterar Anna Larsson till rollen som säljdirektör lokala mediehus.

Mest läst

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska ...
Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
hisspitch

Så tar du fram en riktigt bra hisspitch

Hisspitch betyder att du ska kunna sälja in din idé under en hissfärd. Det vill säga under en minut. Här ger Saleseffect dig verktygen för att skapa din hisspitch.
ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.
skarmavbild 2020 09 08 kl. 20.39.43

Boktips: LEDA BRA ELLER LEDA BÄST

Peppe Ekmarks nya bok Leda bra eller leda bäst ger enkla men mycket framgångsrika tips på hur man blir en bra ledare och får alla i gruppen att gå mot samma mål. Utifrån sin egen gripande historia och stora erfarenhet av ledarskap och teambuilding ger han tips, inspiration och konkreta verktyg som skapar förutsättningar att nå längre än vad man ...
emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Falugaran 3, 113 32 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok