I februari är det dags igen för Ambiente, världsledande inom konsumentvaror, att välkomna utställare från 170 länder till mässan i Frankfurt.
Parallellt pågår mässorna ChristmasWorld och CreativeWorld, och tillsammans lockar de tusentals utställare och hundratusentals besökare.
Vi har träffat Daniel Broman, Head of Private Label på Smart Microfiber System, som ställer ut för 24:e gången! Idag är deras monter stilren i nordisk design men för 24 år sedan såg det annorlunda ut. Daniel berättar hur de med en ”ketchup-show” de lärt sig i USA skapade uppmärksamhet i montern och hur en tjuvjakt i äkta James-Bond-stil gav en ny, stor kund. Och så berättar han om trenden “K-cleaning” från Korea och ger några mässtips till dig som ställer ut för första gången.
Låt oss börja med Smart Microfiber System. Berätta!
– Jag och medgrundaren Peter Burman jobbade som 19-åringar med att sälja städmoppar på mässor för ett städbolag i USA på 90-talet. Det vi lärde oss där tog vi med oss hem och grundade Smart Microfiber System. Sen dag ett har vi fokuserat på innovation, kvalitet och långsiktighet.
”Vi tänker ganska basic. Hur kan vi förgylla något som många tycker är tråkigt till att bli något man uppskattar och gillar? Behöver inte vara krångligare än så.”
Vi älskar att nörda ner oss i detaljer och antingen själva eller tillsammans med en ny kund eller kedja ta fram ett helt nytt koncept med wow-känsla. Det är det vi älskar att göra och det vi är bäst på.
Tidigt tog vi också in miljötänket i kombination med innovation som grundstenar i bolaget och är certifierade enligt både Svanen, FSC® och OEKO-TEX®. Vi har idag också åtskilliga patent som vi är väldigt stolta över.
Ni är trogna utställare på Ambiente – vad betyder mässan för er?
– Ambiente är vårt stora konferensrum. Det är här vi träffar befintliga kunder, fångar upp nya och visar upp våra produkter. Jag minns när vi var med första gången. Då kom vi till vår 12 kvadratmeter stora monter med en skylt under armen och fyra lådor produkter. Men vi fattade grejen – det är här det byggs relationer som håller i decennier.
Några tips på hur man lockar besökare till montern?
– Montern är viktig. Nu 24 år senare har vi en monter i nordisk design som speglar vårt varumärke och sticker ut, men de första åren vi var med var vår monter inte lika påkostad. Då körde vi istället en ”ketchup-show” vi lärt oss i USA. Vi sprutade ketchup och hällde andra vätskor på golvet och moppade upp. Besökare stannade upp och vi fick den uppmärksamhet vi behövde för att skapa kontakt även om vi hade en liten monter.
Vilka trender ser du just nu inom Private Label?
– Det är helhet som gäller. Kedjorna vill ha koncept – inte lösryckta prylar. Det ska vara lätt för slutkonsumenten att välja och bygga vidare inom sortimentet som till exempel ett skaft som passar flera redskap, färger och material som hänger ihop och tydliga förpackningar. Vi ser också att kraven på transparens ökar gällande certifieringar, spårbarhet och EU-direktiv. Det är bra. Det driver kvalitet.
Vad gäller trender kring färg och form ser vi att mycket fokus ligger på det minimalistiska och multifunktionella och i dova, lugna toner.
Vad kommer ni lyfta upp och visa i er monter i februari?
– Vi kommer visa upp vår helt nya linje inspirerad av “K-cleaning” från Korea med minimalistisk design, smarta funktioner och riktigt effektiv städning i vardagen. Samtidigt uppdaterar vi Smart Nature – “back to basic” med FSC®-trä och material som åldras snyggt. Det är två sidor av samma sak – innovation och hållbarhet som känns i handen.
Ta oss med behind-the-scenes – något udda mässminne?
– Min starkaste story är nog en tjuvjakt i äkta James-Bond-stil. Det var för 20 år sedan och en besökare i vår monter blev av med sin plånbok. Jag noterade en misstänkt och tog upp jakten.
”Jag sprang och jagade honom genom två hallar med allt vad jag hade och fällde honom och kunde återvända med passet och plånboken.”
Kvinnan som fick tillbaka sina saker grät av lycka och sa; ”Let’s do business!”. Hon är fortfarande kund till oss 😊.
Jag minns också ett annat fantastiskt ögonblick från de tidiga åren. Ett väldigt känt och stort varumärke besökte oss i montern och nästa dag kom de tillbaka och la en order på fyra containers, vilket var en jättegrej för oss.
Efteråt gick Peter och jag ut till parkeringen och kunde inte hålla oss – vi skrek, dansade och hoppade av glädje över vår första riktigt stora order. Det var bara det att inköparen, som precis lagt beställningen, stod några meter bort, lutad mot en pelare och rökte. Han såg på oss och undrade om vi var okej …
”Och i alla år efter det frågar han alltid när han går förbi vår monter: Any dancing in the parking lot this year?”
Haha! Ja, det var verkligen en rolig händelse från våra första år på Ambiente!
Gör man affärer på själva mässan?
– Förr kunde man få ordrar direkt på mässan. Idag upplever jag att kunderna vill köpa genomtänkta koncept vilket betyder att det är på mässan du skapar den första kontakten och väcker intresset för att efter mässan ta det i mål och tillsammans med kunden ta fram ramar, prova material och säkra certifieringar. Men visst, ibland blir det direktordrar också och summerar jag 24 år handlar det om hundratals miljoner i affärer som startat i Frankfurt.
Några tips till de som ställer ut första gången?
– Vi har definitivt lärt oss längs vägen och idag åker vi till mässan väl förberedda och orkar behålla energin under alla dagarna. Mina bästa tips är:
- Gå och lägg dig tidigt. Det är många mässdagar och möten så se till att orka.
- Ha vatten, frukt och nutrionbars i montern och fyll på för att behålla din energi.
- Var väl förberedd och gör färdigt alla underlag i god tid inför kundmöten med priser och prover.
- Var flexibel. Många kunder har svårt att boka exakt tid för möten så var alltid redo för att kunden du väntar på kan dyka upp.
- Bjud in i god tid före mässan. Mejla och ring dina kunder och de du vill träffa och gör det du kan för att väcka intresse och få till en träff under mässan.
- Montern – se till att den speglar er och era produkter.
Avslutningsvis, något tips på vad Frankfurt bjuder på när mässdagen är slut?
– Man är ofta ganska slut efter en hel dag på mässan så vi brukar satsa på att gå på någon bra restaurang och det finns det ju massor av i Frankfurt. Vår favorit är Mon Ami Maxi dit vi går både bara vi som jobbat i montern och tillsammans med kunder.
Men självklart ska man försöka hinna med en tur till Altstadt (Gamla Stan) och även prova Ebbelwei-Wirtschaften (äppelvins-pubarna). Deras äppelvin är allt annat än vanlig cider.
Besök Smart Microfiber System under mässan:
Hall: 9.2
Monter: A19
Siffror från 2025:
Ambiente 3 754 utställare från 170 länder och 105 291 besökare
ChristmasWorld 665 utställare från 114 länder och 34 583 besökare
CreativeWorld 270 utställare från 96 länder och 7 810 besökare

Städprodukter att ha framme | Daniel Broman | Smarts monter Foto: Smart Microfiber System





