I tider när det är lite lugnare finns ofta möjlighet att fundera över hur ni kan utveckla er verksamhet och affär. För den som har mycket kundkontakt kan det vara bra att utgå från den feedback man får från kunderna om vad som faktiskt efterfrågas.
Ekonomerna Alexander Osterwalder och Yves Pigneur har tagit fram en modell för att förstå och analysera de olika delarna i en organisations affärsmodell.
Varför ska man använda business model canvas?
Fördelarna med att använda sig av business model canvas är att ni får en gemensam förståelse i teamet att utgå från. Det blir tydligt vad det är som driver affären.
Dessutom är business model canvas en bra utgångspunkt när ni vill analysera vilka delar i ert erbjudande som är starka och vilka som behöver utvecklas. Genom att titta på olika delar separat blir det möjligt att avgränsa vilka delar ni ska utveckla – så att ni inte gör misstaget att försöka utveckla alla delar samtidigt.
De nio beståndsdelarna
Man kan i stort dela upp beståndsdelarna i business model canvas i två kategorier. Den ena handlar om interna processer och effektivitet. Den andra handlar om externa processer, kundrelationer och vilket värde man bidrar med. I mitten av kanvasen (och utgångspunkten) är ert värdeerbjudande.
- Erbjudande. Det värde ni bidrar med till era kunder, och som de är beredda att betala för.
- Nyckelpartners. Vilka relationer med t.ex. återförsäljare och underleverantörer krävs för att ni ska kunne levera er produkt? Hur starka är relationerna?
- Nyckelaktiviteter. De olika aktiviteter och processer organisationen behöver genomföra för att lyckas leverera produkten.
- Nyckelresurser. Vilka resurser eller råvaror kräver produktionen för att ni ska kunna erbjuda er produkt?
- Kostnadsstruktur. Vilka nödvändiga kostnader innebär er produkt? Ett exempel i ett tjänsteföretag kan vara vidareutbildning, som är en viktig del för att hålla sig uppdaterad.
- Kundrelationer. Hur ser relationen med era kunder ut? Är den långvarig och byggs upp över tid eller är den mer fokuserad på enskilda transaktioner?
- Kanaler. Hur når ni era kunder? Hur kommunicerar ni och hur levererar ni er produkt till kunderna?
- Kundsegment. Vilka olika grupper av kunder försöker ni tillfredsställa med er produkt? Är det en, stor grupp eller flera mindre? Är de lika viktiga eller finns det någon grupp ni borde prioritera mer?
- Intäktsflöden. Hur ser era intäktsflöden ut? Är det stora eller mindre köp? Många eller få transaktioner?
När ni har definierat hur de olika beståndsdelarna ser ut hos just er finns det därefter möjlighet att titta på dem ur olika perspektiv. Kan ni förändra någon del till att bli mer effektiv eller djupgående, eller ska ni snarare minimera vissa delar för att de inte tillför tillräckligt?
Är du nyfiken på att ladda ner business model canvas hittar du den här