Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-03-16 | Expertråd

Arvid Axland: Kundupplevelsen trumfar produkten

Vi står inför tuffa tider. Tuffa tider går över medan tuffa företag består. Nu är tiden att utveckla erbjudandet så att ni inte bara överlever Corona-eran utan tiden efter., Skriver Arvid Axland i sin gästkrönika.

Gästkrönika från Arvid Axland grundare av Pool kommunikationsbyrå
Gästkrönika från Arvid Axland grundare av Pool kommunikationsbyrå

Produkter och tjänster blivit alltmer lika och jämförbara. Det är en uppenbar effekt av digitaliseringen. Även innan Coronakrisen slog ett grepp om oss såg vi en påbörjad butiksdöd och dessutom en ökad negativ inställning till reklam och försäljning. En rätt dyster framtid målas upp för många företag – såvida man inte har en tydlig bild av vilket upplevt värde det är man skapar!

En minnesvärd kundupplevelse är svår att kopiera och det visar sig gång på gång att den trumfar produktens kvalitet. Ett lysande exempel på det är Hemglass, en kommersiell solskenshistoria för alla företag att inspireras av. Fram till för ett par år sedan pekade Hemglass alla kurvor konstant åt fel håll. De var en organisation med stukat självförtroende. Hade företaget kanske spelat ut sin roll? Var det dags att kasta in handduken? Hur skulle du själv tänka om du stod inför följande faktum:

  • Vi har ett högst begränsat sortiment, ja bara så mycket som får plats i en bil.
  • Vi har i bästa fall öppet några minuter i veckan, i en tid då allt annat går att få hem till dörren samma dag.
  • Vi har inte den mest unika produkten. Det går troligtvis att få tag på liknande i närmaste livsmedelsbutik.
  • Våra konkurrenter är multinationella företag med muskler för produktutveckling och marknadsföring vi inte ens kan drömma om.

Hemglass såg sanningen i vitögat och insåg att det enda de kunde vara outstanding på var kundupplevelsen. Det var något de i mångt och mycket faktiskt redan var riktigt bra på. Men det var först när de, med vd Peter Eriksson i spetsen, beslutade sig för att ha kundupplevelsen som huvudstrategi som det började att hända grejer. De skrev om missionen och började jobba metodiskt med kundupplevelsen i hela organisationen. Och det har gett effekt. Nu har kurvorna vänt uppåt med stadig tillväxt de senaste två åren och självförtroendet börjar återvända till det en gång stukade bolaget.

För en tid sedan hade jag förmånen att föreläsa för Hemglass under deras årliga konferens och introducera mina idéer för att skapa meningsfulla upplevelser. På konferensen fick jag provsmaka alla produktnyheter för 2020, bland annat en PR-mässigt briljant pinnglass. Nyheterna kommer jag inte att avslöja här, men ärligt talat spelar de mindre roll. Det är helhetsupplevelsen runt glassen som avgör hur framgångsrika Hemglass blir. I min föreläsning peppade jag Hemglass att skruva upp volymen på följande områden. Vad du skulle kunna göra mer av när det gäller att:

Skapa en arena för umgänge
Tänk om det största värde ett företag kan skapa är att underlätta för människor att umgås – låta nära och kära komma ännu närmare varandra eller bidra till att nya bekantskaper knyts. Det gäller både fysiskt och i dessa tider framförallt digitalt.
Att ha fokus på att designa en mötesplats gör att kundupplevelsen automatiskt hamnar i fokus och produkten blir en underordnad men naturlig ingrediens. Prova att se det som att du som upplevelseproducent i första hand är ett medel för att skapa gemenskaper. Vad du säljer är sekundärt.

Utveckla verksamheten med samhällsansvar
Varumärken som aktivt försöker göra positiv skillnad i världen ökar sina chanser att nå ut med sina budskap och ta en mer meningsfull roll i människors liv. För att lyckas behöver man skapa ett upplevt värde som är relevant inte bara för kunderna utan för de egna medarbetarna och samhället runtomkring. En fantastisk källa till idéer är att med kundens glasögon titta på små och stora samhällsproblem hon ser i sitt liv, som inte tas om hand av någon samhällsaktör idag. Lösningen på ett sådant problem kan både göra världen bättre och vara huvudingrediensen i en kundupplevelse. Med en försvagad statskassa lär det bli fler och fler områden som blir nedprioriterade. Vilken roll kan ditt företag spela där?

Bygg personliga relationer
Vi gillar dem som vi har en personlig relation med. Det gäller privat såväl som professionellt. Relationer som byggs på mänsklighet snarare än transaktion. Där vi lyssnar på mottagaren och bjuder på oss själva. Det sker ofta när man går utanför den förväntade yrkesrollen och agerar som medmänniska med allt som följer med det. Dessa tillfällen kan ha en impact på ett varumärke som ingen reklam i världen kan åstadkomma. Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och falla i värde. Men, mycket av det som inte kan digitaliseras stiger i värde. Vad vi gör av de personliga interaktionerna med kunderna som kvarstår är en intressant fråga. Eller mer radikalt uttryckt, vad ska vi ens med personal till, om de inte på ett avgörande sätt förbättrar kundupplevelsen?

Det var tre av tio ”spelregler för framgångsrika företag” som vi beskriver mer djupgående i boken Jakten på Känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser.  Lyckas du med detta förhållningssätt så har du skapat något som är mycket mer svårkopierat än en produktfördel – en upplevelse som bygger upp immunförsvaret mot yttre hot som butiksdöd, lågkonjunktur och reklamtrötthet.

Människors syn på vad som är viktigt i relationen till företag håller på att förändras i grunden. Vi söker alltmer efter meningsfulla upplevelser och goda berättelser som vi kan föra vidare. Vilken roll spelar ditt företag i människors liv? Och var ska du skruva upp volymen framöver?

Av: Arvid Axland

Arvid Axland är grundare av Pool kommunikationsbyrå och författare till boken Jakten på Känslan – Konsten att skapa meningsfulla upplevelser

Läs mer: 7 säljpoddar för att vässa tekniken och inspireras

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo 1 2

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

ben rib båt 2 700x300 2

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Annons

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Aktuellt

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo 1 2

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

Expertråd

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Expertråd

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

christer b jansson

Säljexperten varnar! ”Gå inte i fällan förberedelse till förbannelse”

Expertråd

I denna krönika skriver säljexperten Christer B Jansson om hur viktigt det är att du som leder säljare, inte fastnar i fällan och tillåter en kultur där det är ok för säljarna smita från att göra det verkliga jobbet.

Michelle Dandenell

Michelle Dandenell: Utveckla ditt personliga varumärke och öka din försäljning

Expertråd

I denna krönika uppmanar varumärkesstrategen Michelle Dandenell, försäljningschfer, säljledare och säljare att boosta era personliga varumärken så kommer ni lyckas bättre med era affärer.

saljare

Så rekryterar du säljare som ska arbeta online

Expertråd

Vi på Saleseffect bad expertskribent Christer B Jansson att fundera över vad man ska tänka på inför och under rekryteringen av säljare som ska jobba online. Här kan du läsa Christers krönika om urvalsmetoder.

per furumo 1 2

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

2020

Så har 2020 förändrat din kund

Expertråd

Under rådande pandemi har allt fler valt att spendera ännu mer tid online – och 30 procent av de nordiska konsumenterna uppger att deras nya uppkopplade tid är permanent. Vet du vad ditt företag måste göra för att framgångsrikt möta den digitala transformationen? Här bjuder Origo Group på 3 tips hur du möter upp kundernas nya beteende:

Verktyg

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

Gustaf Hammarlöf och Kathrine Hogseth med kollegorna på CRM-Konsulterna

CRM-Konsulternas smarta köapp räddning för butiker

Verktyg

När Hack the Crisis nyligen genomfördes var inriktningen coronapandemin och idéer för att rädda liv, samhälle och näringsliv. CRM-konsulterna uppmärksammades för sin smarta digitaliserade köhanterings-app, baserad på QR-koder.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Försäljningschef
  • Försäljningschef Hjältevadshus
  • Vill du vara med om Lyytis takeover i Sverige?
  • Visit Dalsland söker en marknads- och försäljningschef
  • Försäljningschef till Pool Store

PÅ NYTT JOBB

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Karriär

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.

DEFA anställer ny Sales & Market Director för e-mobility och Lighting

DEFA anställer ny Sales & Market Director för e-mobility och Lighting

Karriär

DEFA har anställt Jon Faglöv som ny Sales & Market Director för e-mobility & Lighting i DEFA Sverige. Faglöv kommer senast från rollen som försäljningschef på Schneider Electric.

Johan Dahlqvist, Försäljningschef

Ny försäljningschef på Acetec

Karriär

Älvsbyn företaget Actec med fokus på utveckling och tillverkning av produkter inom luft, klimat och energiteknik rekryterar ny försäljningschef.

1 januari 2021 tillträder Peter Tillberg som ny försäljningschef på Abkati.

Ny försäljningschef på Abkati

Karriär

Abkati rekryterar Peter Tillberg som ny försäljningschef. Tillberg har en lång erfarenhet av ledarskap på olika nivåer och kommer närmast från rollen som regionchef på Lantmännen Maskin.

catherine zanetti ar ny projektsaljare pa bjelin i stockholm.

Ny projektsäljare i Bjelins Stockholms-showroom

Karriär

Cathrine Zanetti började som projektsäljare på Bjelin den 1 september. Med showroomet på Sibyllegatan 38 i Stockholm som bas hjälper hon inredare och arkitekter att hitta slitstarka och hållbara golv till inredningsprojekt för både hem och offentliga miljöer.

Ny försäljningschef till Tunstall

Karriär

Hon har varit både BID Manager och Service Manager Tunstall. Nu tar hon över rollen som försäljningschef efter Johan Lenander som blir ny vd.

anna larsson

Anna Larsson ny säljdirektör lokala mediehus på Stampen Media

Karriär

Stampen Media rekryterar Anna Larsson till rollen som säljdirektör lokala mediehus.

Mest läst

Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
skärmavbild 2020 06 10 kl. 10.45.37

Nu kan du genomföra escape room digitalt med dina anställda

Amerikanska Tryreason har lanserat ett digitalt Escape room för 10 - 100 personer.
charbel

Charbél Gabro vinner Stora Målpriset 2020

Priset har till syfte att uppmärksamma en extraordinär insats som visat på förmåga att få andra att växa, prestera bättre och nå sina mål. Instiftare är företaget P&P Meetings med start 2012.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.
magnus tummalid

Magnus: Digital mötesstruktur är nyckeln till en flexibel säljorganisation

Magnus Tummalid, head of sales, för B2B på Ess Group delar med sig av lärdomar kring hur du skapar en flexibel och snabbrörlig säljorganisation.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
experter-telefonforsaljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider av distansjobb blir telefon ett viktigt arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljningen.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Falugaran 3, 113 32 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok